BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: wimk op 05 March 2015, 19:23:05
-
Beste mensen,
Door mijn vrouw ben ik voor mijn verjaardag verwend met een nieuwe V200 locomotief van Piko. Mooie locomotief, rijdt fraai, ziet er goed uit, en voor een schappelijke prijs van 79,90 euro.
Nu blijk ik toch een probleem te hebben, en weet niet waar het vandaan komt (en ik weet dus ook geen oplossing). Aan jullie de vraag wat er aan de hand is.
Ik rijdt analoog, beide railvoertuigen zonder decoder. Ik gebruik een voeding via PWM (puls-breedte-modulatie). De baan kan ik in meerdere secties opdelen, maar alle worden gevoed vanuit diezelfde voeding. Het probleem ontstaat als ik de potmeter terugdraai, dus bij lagere snelheid. Als ik mijn oude railbus laat rijden, dan reageert die prima met een lagere snelheid. Idem als ik mijn nieuwe V200 laat rijden, ook die reageert uitstekend op de afgeknepen voeding van de PWM.
Maar zodra ik beide locs gelijktijdig laat rijden, dan blijft de railbus op lage snelheid rijden, maar mijn V200 speert er op volle snelheid vandoor. Als ik de sectie van de railbus uitschakel, dan gaat het weer mooi langzaam. Blijkbaar heeft de aanwezigheid van de railbus invloed op de V200.
Mijn vraag: Wat is er aan de hand. Waarom reageert de V200 zo, en wat kan ik eraan doen?
Hieronder een foto van beide railvoertuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_03_05_wimk_loc_en_railbus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_03_05_wimk_loc_en_railbus.jpg)
-
De V200 is digitaal?
Heb namelijk een soort gelijk probleem gehad met de PWM voeding en een digitale en analoge loc.
Bij het ompolen (schakelen rijrichting) reed de analoge loc keurig achteruit maar de digitale full throttle voouit. ???
-
Bij een digitale lok kan ik mij nog wel iets voorstellen.
Er zou nog iets spanning op de baan kunnen staan wanneer de regelaar helemaal is terug gedraaid.
De decoder "ziet" dan mogelijk het ompolen niet.
Het probleem met de V200 en railbus zie ik zo even niet.
Tinus.
-
wat voor PWM-voeding gebruik je? heeft dat nog een soort terugmelding/cruise control?
-
Dag Floris,
Het gaat om een PWM-voeding van de ali-express, te vinden onder
http://www.aliexpress.com/item/12V-36V-Pulse-Width-PWM-DC-Motor-Speed-Regulator-Controller-Switch/32260831576.html (http://www.aliexpress.com/item/12V-36V-Pulse-Width-PWM-DC-Motor-Speed-Regulator-Controller-Switch/32260831576.html)
Dat lijkt mij een heel gewone, gebaseerd op een NE555 chip. Tot voor kort had ik er e-e-n zelf gebouwd, maar omdat ik er toch twee nodig had voor mijn nieuwe baan (e-e-n voor de tram, e-e-n voor de trein) heb ik voor beide circuits een nieuwe besteld in China (voor die 2,61 euro per stuk, inclusief verzending, hoef je het niet te laten).
Op mijn oude baan heb ik nog nooit met 2 locs gelijk gereden, daarvoor was die niet ingericht (was dus e-e-n van de redenen om opnieuw te beginnen). Nu heb ik wel die mogelijkheid, en loop dus tegen dit vreemde probleem aan.
-
lijkt me inderdaad een simpel ding. Twee locs op 1 regelaar is zelden echt een succes omdat ze van zichzelf bij dezelfde spanning nogal verschillende snelheden kunnen hebben, piko's willen er daarbij wel lekker de sokken in zetten. Maar dat verklart dit fenomeen niet echt. (als ik het goed begrijp: regelaar half open, railbus rijdt netjes, V200 gaat er als een speer vandoor, pak railbus van de baan, piko gaat langzamer rijden)