BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: 1op160 op 05 October 2007, 09:24:02

Titel: Michel - 1op160 - (Baanplan N)
Bericht door: 1op160 op 05 October 2007, 09:24:02
Ik heb een kleine aanpassing bedacht voor in mijn klimspiraal.
Hierdoor is er een wissel nodig in een klim.

Het gaat om een wissel in een recht stuk rails dat met 2,5% omhoog gaat.
Is dit te doen ?

Alvast bedankt,

Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Titel: Re: Wissel in klim
Bericht door: burtonbouwer op 05 October 2007, 09:31:31
Ik heb in een dubbele spiraal 2 gebogen wissels gepland. Ik zag daar zelf geen problemen in, zolang het stijgingspercentage over deze wissels maar gelijk is dacht ik ...
Titel: Re: Wissel in klim
Bericht door: Ferdy op 05 October 2007, 12:53:55
Moet geen punt zijn, zolang je inderdaad de helling in de gaten houdt, de railaansluitingen strak houdt, en de bocht niet te abrupt is. Dus minimaliseer de ontspoorkans.

Ook een set gebogen overgangswissels wordt vaak toegepast in klimspiralen.

Dus .....moet kunnen, en gewoon even testen met zowel je kleinste als je grootse locomotief incl. een sleep wagons

Ferdy
Titel: Re: Wissel in klim
Bericht door: 1op160 op 05 October 2007, 13:28:37
Bedankt mensen,

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen  ;D

Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Titel: Re: Wissel in klim
Bericht door: Sicco Jan op 04 November 2007, 12:52:33
Michel,

in een ander draadje deed ik een suggestie voor een wijziging. Die plaats ik even hier om het daar een beetje schoon te houden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Slide1.jpg)

Mijn commentaar betrof de tegenbogen. Ik zag bij het bewerken van het plaatje dat je daar keurig stukjes recht tussen had zitten, dat haalt wel de angel uit mijn opmerking. Toch plaats ik hem, dit ziet er beter uit (meningmode).

Valt me nu ook op dat je ingang naar deze lus op 31 cm (bruin) ligt, net als het station daar rechtsboven. Dat betekent volgens mij dat je bij je programmeerspoor een hoger landschap hebt dan achter op de baan, daar ligt spoor in het zicht op 30 cm (rood). Voor jou betekent dat dat je naar beneden kijkt, je zult tenslotte die baan overtuigend willen laten verdwijnen in landschap.
Het is aantrekkelijker om het andersom te doen, bijvoorbeeld door het bruine station nog wat hoger te leggen, het dalende spoor (met of zonder mijn aanpassingen) direct na het station verder te laten dalen naar die 21cm (wordt het wel moeilijker om die ongelijkvloerse kruising te plannen).

Groet, Sicco Jan
Titel: Scherpe bocht
Bericht door: Hans van de Burgt op 16 November 2007, 11:52:42
Bericht verplaats door Hans van de Burgt:

Michel schrijft:

Op mijn baanplan staat een station (rechts boven in het bruin aangegeven). Ik zit er nu aan te denken om het lange spoor (het linker spoor) dat nu nog doodloopt... door te trekken (omlaag) en met een gebogen wissel aan te sluiten op het spoor dat daar nu weg draait.

De reden dat ik twijfel is dat de binnenbocht bij die wissel dan een erg scherpe bocht wordt (een R1 bocht) wat ik niet heel erg mooi vind en ik heb mijn twijfels over gebogen wissels... (gaat dat goed).

Wat zal ik doen ?  ???
Ik heb dan wel weer een spoor waar treinen gewoon op kunnen doorrijden.

Oja, het baanplan staat hier: www.1op160.nl/baanplan.aspx (http://www.1op160.nl/baanplan.aspx)

Alvast bedankt voor het meedenken,

Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))