BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Meester Jan op 27 February 2015, 11:07:56
-
beste medespoorders
wie kan mij helpen?
Het Lipputtreinstel Flirt (N-spoor)dat ik heb bleef plotseling in een wisselstraat stil staan en begon te knipperen. Het wilde niet meer voor- of achteruit. Toen ik in de IB de snelheidsregelaar op 0 gezet had, hield het knipperen na enige seconden op en brandde de front- en sluitseinen evenals de interieurverlichting weer constant. Draaide ik weer aan de snelheidsregelaar, begon het knipperen weer.
Op advies van mijn handelaar heb ik in de IB gekeken op hoeveel stappen die stond ingesteld (=28) en ook het treinstel staat op 28 stappen.
Vragen:
1. wat is er aan de hand?
2. Hoe los ik dit op?
Groet
Jan
-
Knipperen van de verlichting duit op sluiting. Motor bedrading losmaken en de motor effe testen op een oude analoge trafo.
-
Zijn de wissels in die wisselstraat wel goed gepolariseerd?
-
Da's n.v.t. Niels. Als de snelheid op 0 gezet wordt houdt het knipperen op en brandt de verlichting normaal.
-
Juist en wat krijgt op dat moment géén stroom?............alleen de motor niet ;).
-
Jan,
1 van de 2 motoren heeft de geest gegeven. Is een bekende situatie hier en heb reeds meerdere nieuwe motoren gemonteerd. Uiteindelijk ben ik er maar mee gestopt.
Nieuwe motoren art nr 63970-980-1, kan je bij Lilliput (g.hofmann@liliput.de) bestellen, als ze inmiddels weer in voorraad zijn. Kosten begin 2014 €16,70 per stuk excl. verzendkosten ad € 7,50. Motor wordt geleverd met vliegwiel en gemonteerde draadjes.
Het zijn in in ieder geval geen maxon motoren zoals links en rechts wel eens gesuggereerd wordt.
Als je het zelf wilt oplossen moet je wel het nodige geduld en rust hebben anders wordt het niks.
Grtzz Rob
PS, bedenk me net dat ze erg gevoelig voor vuil zijn en het zou zomaar kunnen dat er iets tussen de tandwielen zit waardoor de motor ook niet meer draait. Dit komt mede omdat het draaistel zo diep ligt en dus heel makkelijk hapt.
-
Is er een kans dat het vet uit de tandwiel kast in de motor terecht komt?
-
Eigenlijk niet