BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Myuktrains op 27 February 2015, 10:47:35

Titel: Clapton Junction baanontwerp
Bericht door: Myuktrains op 27 February 2015, 10:47:35
Ik ben al heel wat jaren bezig met een module baan maar door omstandigheden geen vooruitgang geboekt.

Nu we dat achter de rug hebben wil ik een nieuwe start maken met deze module baan.

Voor de nieuwe baan (in 00 schaal) die 'Clapton Junction' zal gaan heten heb ik alvast een schets op papier gezet:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/clapton_junction_schets.jpg)

Clapton Junction is een fictieve plaats in Engeland en speelt zich af tussen 1983 en 1994 (tijdperk 8 )

Het zichtbaar deel (landschap) is ongeveer 4 meter lang x 70 cm diep.

Groet,
Martijn

Titel: Re: Clapton Junction baanontwerp
Bericht door: St00mboy op 27 February 2015, 11:45:04
Martijn, we hebben het zoals je weet een hele tijd geleden eens over een Britse modulebaan gehad.
Inmiddels is er de BNLS-forumbaan, die al een paar keer op beurzen opgetreden heeft.
De BNLS-baan is ongeveer geworden waar wij het toen over hadden, alleen niet 100% Brits.

Zou je het niet leuk vinden om ook daaraan mee te doen?:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54190.375.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54190.375.html)

Leen.
Titel: Re: Clapton Junction baanontwerp
Bericht door: Myuktrains op 27 February 2015, 12:01:45
Hallo Leen,

Ik kan daar maar een antwoord op geven: nee.
Niet dat ik het niet wil maar ik wil me alleen maar met mijn modulebaan bezighouden.

Groet,
Martijn
Titel: Re: Clapton Junction baanontwerp
Bericht door: St00mboy op 27 February 2015, 12:02:43
Prima hoor en ik wens je er veel plezier bij.

Leen.
Titel: Re: Clapton Junction baanontwerp
Bericht door: Myuktrains op 07 October 2015, 22:18:22
Het oude plan (v1) is gesneuveld. Het nieuwe plan (v2) bied meer ruimte voor lange passagierstreinen wanneer er een kopstation op de baan komt (loc + 5 rijtuigen = ongeveer 160 cm). Dit geeft ook meer rijmogelijkheden. Ook krijgt de werkplaats / TMD zo meer ruimte dat bij de eerste schets. Het station kan bij een boog eindigen (station B) of recht (station A). Mijn voorkeur is station B.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/clapton_junction_schets_v2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/clapton_junction_schets_v2_1.jpg)

De naam Clapton Junction is ook niet meer correct meer met dit plan. Het is zo immers geen junction meer. Zal dus een andere naam moeten komen.

Martijn
Titel: Re: Clapton Junction baanontwerp
Bericht door: class 37 op 07 October 2015, 22:33:58
leuk plan Martijn ben benieuwd  ;)
Titel: Re: Clapton Junction baanontwerp
Bericht door: Marc tramt op 08 October 2015, 17:55:21
De naam Clapton Junction is ook niet meer correct meer met dit plan. Het is zo immers geen junction meer. Zal dus een andere naam moeten komen.
Je kunt ook station B bouwen (oogt inderdaad wat dynamischer) èn de aanzet van de sporen naar staion A, dat echter in de loop der jaren buiten gebruik is geraakt en waarvan alleen nog een aanzet van het tracé aanwezig is. Voorbeelden genoeg van in Londen.
Titel: Re: Clapton Central baanontwerp
Bericht door: Myuktrains op 09 October 2015, 08:40:49

@ Marc,

Dat is eigenlijk ook niet zo'n slecht idee maar ik denk dat het gewoon een station wordt met de bebouwing er om heen.

Ook was ik een beetje aan het google voor het stationsontwerp en kwam dit ontwerp tegen:

(http://www.rmweb.co.uk/forum/userpix/731_stenoch06a_1.jpg)

Dit station is precies wat ik zocht maar ligt niet in londen (maar dat hoeft natuurlijk niet) en het heeft omloop mogelijkheden.

Nu maar eens kijken of het qua ruimte allemaal past.

Een nieuwe naam heb ik misschien ook al: Clapton Central?

Martijn
Titel: Re: Clapton Central baanontwerp
Bericht door: Myuktrains op 10 October 2015, 22:11:37
Vandaag heb ik wat op papier kunnen zetten van het plan dat ik gisteren op internet tegen kwam.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation_clapton_central.jpg)

De sporen links op de tekening lopen verder naar links en gaan voor een groot deel samen. De onderste sporen die uit richting van de helix / schaduwstation lopen zullen dus samen komen met die van de sporen uit het station.

Klopt het dat er, wanneer er vier sporen zijn de twee binnenste voor het langzaam verkeer zijn en de twee buitenste voor snel verkeer? Op de tekening heb ik dat namelijk zo gedaan. IK heb het hier natuurlijk over het trein verkeer wat in Engeland rondreed tussen 1985 en 1995 gezien waar mijn modelbaan straks in wordt uitgebeeld.

Verbeteringen en opmerkingen zijn welkom ;D

Martijn
Titel: Re: Clapton Junction baanontwerp
Bericht door: MTV op 11 October 2015, 08:50:56
Hoi Martijn,

wat mij opvalt, is dat in jouw situatie (
Citaat
Klopt het dat er, wanneer er vier sporen zijn de twee binnenste voor het langzaam verkeer zijn en de twee buitenste voor snel verkeer?
) en met dit railplan het volgende probleem ontstaat: Als je over up fast binnenkomt (bovenste spoor), kom je alleen aan spoor 2, en vanaf daar kom je helemaal niet meer terug naar down fast, niet eens naar down... Misschien moet je je meest linkse wisselstraat doortrekken naar up fast, en de wisselstraat waarmee spoor 1 en 2 aangesloten zijn helemaal naar down fast, met een Hosenträger. Dan moet je wel even dat spoor naar het schaduwstation anders aansluiten.

Verder mooi plan, ik ben benieuwd! (y)

Groet,

Matthijs
Titel: Re: Clapton Junction baanontwerp
Bericht door: GD op 11 October 2015, 09:07:51
Hoi Martijn,
Er schijnt niet een regel te zijn in de indeling van vast en slow tracks. De meest voorkomende vormen waren up and down fast naast elkaar en up and down slow, of zoals jij hebt gekozen de up tracks naast elkaar en de down tracks naast elkaar, maar waarbij voor zover ik het begrijp de slow tracks (meestal?) aan de buitenkant zitten. Mijn informatie komt hier (http://www.newrailwaymodellers.co.uk/Forums/viewtopic.php?f=16&t=46082) vandaan.

Groeten,
Gerard