BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Falcon10 op 26 February 2015, 15:42:44
-
Misschien rare vraag/opmerking, maar mij is het opgevallen dat het vinden van Roco Line rails op de beurzen een moeilijk karwij is.
Voor mijn nieuwe baan heb ik het plan om deze met Roco Line rails te maken, dus heb al wel een boel flexrails gekocht bij de modelbaantoko, maar het is ook altijd leuk als je wat rails kan aanschaffen op de beurzen, aan een iets betere prijs, zeker als je een boel rails/wissels gaat nodig hebben.
Echter valt het me enorm op dat je eigenlijk vooral Fleischmann Profi rail, Piko rails en Tillig tegenkomt ( buiten de Marklin rails dan ). Je komt wel hier en daar meestal ook wel enkele Roco Line wissels enz tegen, maar vergeleken met het andere aanbod is het peanuts. Dikwijls zijn de wissels dan ook uit de startsets van Roco, en dat wil zeggen dat je ze niet kan polariseren.
Is het maar een idee van me, of is dit correct en moet ik misschien maar eens nadenken om ipv ROco Line bv Piko rails te gebruiken voor men baan ? Ik had gekozen voor de Roco Line ivm de goede reacties erop, en de mooie lange 10° wissels.
-
RocoLine wordt al enige jaren niet meer gemaakt, Roco Geoline wel. Kun je daar wat mee?
-
Dit klopt niet,: Roco Line met bedding wordt al jaren niet meer gemaakt, Roco Line zonder bedding wordt nog steeds gemaakt.
Gr. Ed
-
Rocoline met bedding vind je nog wel in Houten, maar het is inderdaad niet dik gezaaid. Rocoline zonder bedding kan ik daar nauwelijks vinden.
Ik heb over een tijdje ook aardig wat Rocoline zonder bedding nodig, maar ik heb niet het idee dat het ergens erg voordelig te verkrijgen is. Misschien wil je lokale winkelier wel korting geven als je een hele partij tegelijk koopt.
-
Dikwijls zijn de wissels dan ook uit de startsets van Roco, en dat wil zeggen dat je ze niet kan polariseren.
Als ze een railbedding hebben moet het bijna "geoline" rails zijn. Rocoline is alleen nog maar in de variant zonder bedding te krijgen.
Is het maar een idee van me, of is dit correct en moet ik misschien maar eens nadenken om ipv ROco Line bv Piko rails te gebruiken voor men baan ? Ik had gekozen voor de Roco Line ivm de goede reacties erop, en de mooie lange 10° wissels.
Rocoline wordt nog gewoon gemaakt, je kan gewoon via je winkelier bij Roco bestellen. Mogelijk dat de winkelier het wel op voorraad heeft.
Ik heb over een tijdje ook aardig wat Rocoline zonder bedding nodig, maar ik heb niet het idee dat het ergens erg voordelig te verkrijgen is. Misschien wil je lokale winkelier wel korting geven als je een hele partij tegelijk koopt.
Als je een goede winkelier hebt wel. Ik heb zo inderdaad mijn rocoline goedkoop kunnen inkopen. Gekeken op wat websites en navraag bij andere winkeliers bleek de winkelier "om de hoek" het goedkoopste te zijn.
Groet Ronald.
-
Gekeken op Roco-site, wat ik dat "Geoline zonder bedding" was heet dus gewoon "RocoLine"
Toch nog iets geleerd vandaag.
-
Ik herken het probleem, ook ik rij op RocoLine (zonder bedding dus). De hele tweedehandsmarkt lijkt overspoeld met (bijna) alles behalve RocoLine zonder bedding. En als je wat vindt met die omschrijving is het vaak het oude spul het vorige RocoLine systeem(?).
Op Houten en diverse andere beurzen in Nederland (Rijswijk, Eurospoor) staat er wel vaak "een Duitser" die redelijk wat tweedehands RocoLine verkoopt. Hoe die heet en waar hij altijd staat op Houten durf ik je niet te zeggen, ik ben er nog niet zo heel vaak geweest (en ik snap nooit wat men bedoelt met bijv. links in de achterste zaal ;) ). Ik weet wel dat ik bij hem verspreid over verschillende beurzen wissels en railstukken heb gekocht. En anders heeft ETS uit Emmen altijd wel wat ik zoek (maar das nieuw spul).
-
Hetzelfde geldt voor Peco en Tillig. Het zit niet in startsets, je moet er echt voor kiezen en als de doorsnee liefhebber klaar is met lijm, verf en ballast, dan is het tamelijk onverkoopbaar. ;D
Binnenkort nog wel wat restanten vrijwel nieuw in de aanbieding als de rails hier ligt.
-
OK, dus het is geen inbeelding dat je ze moeilijk vindt op de beurzen.
Heb uitgerekend, in totaal zou ik voor een 3000 euro aan Roco Line rails moeten hebben aan nieuwprijs.
Had gehoopt toch hier en daar wat tweedehands van kunnen te pakken krijgen, maar dat lijkt dus redelijk ijdele hoop.
Fleischmann Profirails weet ik niet zo goed wat mee te doen, heb al mooi resultaat gezien als men extra bedding over de bestaand ebedding heeft gebracht, maar lijkt me toch maar vervelend.
Tillig Elite weet ik niet zo goed, en gaat tevens hetzelfde probleem geven met beschikbaarheid tweedehands als het Roco Line spoor.
En Piko A-Gleis zou dan niet voor de beginner zijn, en tevens hebben ze geen lange rechte wissels, enkel korte 15° wissels. Op men opstelsporen onder de baan is dat niet erg, maar aan de stations op de baan zelf, zou ik toch liever lange wissels willen.
Peco Streamline zoals iemand aanhaalt heeft dan wel weer veel keuze in wisselgrotes, maar die vindt je hier ook weer heel moeilijk.
-
In Houten ben ik nog niet geweest, en van het Roco aanbod heb ik ook geen idee...
maar ik loop ook al +6 maand te zoeken naar een berg Piko A, maar zoals je al
aanhaalde igv Roco, ook bijna onvindbaar op beurzen en 2dehands... >:(
(allessinds hier in BE toch)
ik heb uiteindelijk enkele koopjes op ebay.DE gevonden ;)
-
@ Falcon10: zie p.b.
-
OK, dus het is geen inbeelding dat je ze moeilijk vindt op de beurzen.
Heb uitgerekend, in totaal zou ik voor een 3000 euro aan Roco Line rails moeten hebben aan nieuwprijs.
Had gehoopt toch hier en daar wat tweedehands van kunnen te pakken krijgen, maar dat lijkt dus redelijk ijdele hoop.
Als ik je verhaal goed lees, dan wil je realistisch ogende rails met een mooi profiel, slanke wissels en zelf ballasten. Dat is nu net het type rails dat door mensen flink onder handen wordt genomen en daarna dus niet meer is te verhandelen. Het aanbod aan tweedehands rails bestaat voor 95 procent uit Märklin en Fleischmann en de rest is Geoline met bedding.
Bij zo'n aanschaf zal er best een winkel zijn die korting wil geven. Je kan ook Piko in het schaduwstation leggen en Rocoline in het zichtbare deel.
Persoonlijk bezuinig ik niet op rails. Het is de basis van je modelbaan en als het ligt is het lastig te vervangen. Ik koop het dus altijd nieuw. Twee jaar geleden kon ik een partij overnemen van iemand die het nieuw had gekocht, maar had besloten een andere hobby te nemen. Dat is een gelukkie, maar daar kan je moeilijk op gaan zitten wachten.
-
RocoLine is nog steeds een van de betere raillsystemen. Zoals ook bv. Piko A en Peco.
Dus popolair en 2e hands lastig verkrijgbaar.
RocoLine met bedding is iets minder populair omdat die niet meer wordt gemaakt
Dus die kom je bv. in Houten zat tegen.
Van de normale rails kun je zo een gewone RocoLine maken door de bedding eraf te halen. Jammer dat dat met de wissels niet kan...
-
Probeer peperkamp in ede, die heeft dat spul volgens mij tweedehands liggen
-
Henk,
Als ik het goed begrijp kan je dan Piko met Roco koppelen zonder al te veel problemen ?
Want dat is inderdaad een goed alternatief. Alles bovengronds ( incl de draaischijf ) Roco, en in de schaduwstations Piko A spoor.
-
Inderdaad dat is vrij probleemloos te koppelen. Je moet alleen even kijken naar de hoogte van de Piko A, deze is code 100 en de rocoline is code 83. Er zijn meer mensen die dit gedaan hebben.
Groet Ronald.
-
Volgens mij heeft Piko zelf speciale verbindingsstukjes ervoor.
Groet
Harold
-
Jep, Piko en roco hebben speciale raillasjes voor het oplossen van het hoogteverschil.
Groet Ronald.
-
Van de normale rails kun je zo een gewone RocoLine maken door de bedding eraf te halen. Jammer dat dat met de wissels niet kan...
Met de wissels kan dat ook. Is wat meer werk, maar wel te doen. Ik heb er een in de baan liggen.
Je moet een nokje van de stelbalk zagen en, als het startset-wissels betreft, een draadje aan het puntstuk solderen (als je tenminste wilt polariseren).
Je moet dan wel zelf voor een ondervloeraandrijving zorgen.
En mogelijk dat de gewone stelbalken los te bestellen zijn bij Roco. Hoewel, de onderdelenprijzen kennende, de kans groot is dat het totale wissel dan weer net zo duur wordt als een nieuw wissel zonder bedding.
Huub
-
Mocht je tweedehands willen kijken naar goede rails: kijk eens op marktplaats naar peco code 75 rails. Ik heb bij de aanleg van m'n baan binnen een maand het gros tweedehands te pakken gekregen. Nu viel bij mij de voorraad die ik nodig had wel mee. Een keer 30 flexrails in één koop. Gebruikt geweest, maar ballast was er goed afgehaald. Ook een setje wissels twee weken later.
Als je voor 3000 euro rails nodig hebt trek je gedurende twee jaar heel marktplaats leeg van rails, maar toch :)
Reinout
-
Interessant draadje, want; binnenkort ga ik ook aan de bouw van een nieuwe baan beginnen. Anyrail tekening is reeds klaar en mijn baanplan is gemaakt met Roco Line wat ik ook wil aanschaffen (nieuw). Maar wat ik me nu ineens afvraag, hoe zit het met de rail geometrie? Is Piko wellicht niet veel fraaier, mooier en biedt meer mogelijkheden?
Een nieuw baanplan is zo getekend, het idee ligt er immers al, maar wat is wijsheid?
En is Roco Geoline (dat wil ik in het schaduwniveau leggen en is reeds in bezit) ook makkelijk aan te sluiten op Piko?
Mvg
Martijn
-
Het verschil tussen Piko en Roco-Line zit 'm met name in de hoogte van de spoorstaaf. Roco is 2,1 mm hoog, terwijl Piko 2,5 mm hoog is. Dat hebben ze destijds gedaan met de achterliggende gedachte om voor de grote schare van Piko aanhangers in (het voormalige) Oost-Duitsland een nieuw railprogramma te bieden waar je met al je materieel (dus ook het oude met de hoge flenzen) op kon rijden.
Maar kijk voor de aardigheid eens bij het railmateriaal van Tillig...http://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme_Gleise.html (http://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme_Gleise.html) Misschien is dat iets voor je?
Grtz,
Rob
-
Ik vind de koppeling Roco Line met Piko ideaal.
Vandaag wat verder naar gezocht op het www, en de wissels en kruisingen van Piko zijn 50% goedkoper dan de Roco variant. En aangezien ik in de schaduwstations toch een boel wissels van doen heb, is dat een mooie meevaller.
Tevens is het de bedoeling dat men treinen ondergronds lekker rustig gaan rijden, dus dan zijn de iets kortere wissels tov de lange 10° Roco wissels niet zo erg voor ontsporingen van locs/Wagons die al wel eens moeilijk durven doen op wissels.
-
Hallo Rob,
En wat is de hoogte van de Tillig spoorstaaf (kan het zo 1-2-3 niet vinden, wellicht weet jij het zo uit de mauw)?
Want ook dat is interessant, heb een Maerklin MP die te hoge flenzen heeft voor Roco. Nou zal dat niet meteen een reden voor switchen zijn, maar toch...
Ik ga eens even verder kijken naar alle varianten dit weekend, dit draadje heeft me toch even aan het denken gezet.
Mvg
Martijn
-
Tillig Elite is net zo hoog als Rocoline.
-
... en dat is 2.1 mm (= code 83)
Grtz,
Rob
-
Hallo Rob,
En wat is de hoogte van de Tillig spoorstaaf (kan het zo 1-2-3 niet vinden, wellicht weet jij het zo uit de mauw)?
Want ook dat is interessant, heb een Maerklin MP die te hoge flenzen heeft voor Roco. Nou zal dat niet meteen een reden voor switchen zijn, maar toch...
Ik ga eens even verder kijken naar alle varianten dit weekend, dit draadje heeft me toch even aan het denken gezet.
Mvg
Martijn
Als je die mP perse wilt houden zou je kunnen denken over het afdraaien / laten afdraaien van de flenzen...
-
Als je die mP perse wilt houden zou je kunnen denken over het afdraaien / laten afdraaien van de flenzen...
Die mogelijkheid heb ik al in overweging, dus dat gaat afhangen van de railkeuze.
-
Als je een beetje ruimte hebt voor je baan zou ik serieus overwegen om te kijken naar een railsysteem wat mooie slanke wissels heeft. En of dat nou Roco of Tillig is maakt niet zo veel uit, kwestie van smaak/portemonnee/voorkeur (bijv.: Roco wissels kun je openrijden, bij Tillig:no way).
Grtz,
Rob
-
En is Roco Geoline (dat wil ik in het schaduwniveau leggen en is reeds in bezit) ook makkelijk aan te sluiten op Piko?
Dat gedoe over het aansluiten van verschillende railtypen snap ik niet zo. Op een vaste baan leg je de rails gewoon recht voor elkaar. Eventueel een opvulling eronder om het hoogteverschil weg te werken. Railverbinders zijn helemaal niet nodig.
Wat die Märklin mP betreft, die heeft waarschijnlijk Märklin wielen die ook nog eens op de verkeerde B-maat staan. Die moet je op een 2-rail baan niet willen. Dus probeer er "echte" wielen onder te krijgen.