BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: zuyderduyn op 26 February 2015, 13:53:49
-
Beste Lezers,
Ik heb een schaduwstation gemaakt. Nu had ik het plan dat de trein in het station middels een extra spoor nog kan draaien van links komend weer terug naar links.
Nu voel ik aan dat het logisch is, maar toch kan ik niet helemaal achterhalen waarom er in deze constructie kortsluiting gegeven word. Ik heb de isolatie nog een keer aan de andere kant gedaan, maar dit maakt geen verschil. Kan dit plan helemaal niet? Of is er een manier die kortsluiting te ontwijken?
Of moet er aan de verschillende zijden geisoleerd worden?
(http://www.mupload.nl/img/mkyuumjkc28.jpg)
Alvast Bedankt!
-
Dat bovenste spoor hoef je niets van te isoleren.
In het spoor waar je nu stopsecties hebt, moeten allebei de spoorstaven onderbroken worden. Het is niet voldoende om één spoorstaaf te onderbreken.
-
Ik neem aan dat je 2 rail systeem rijd. En dan heb je dus een keerlus schakeling nodig.
En er zullen dan dus op verschillende punten dubbele isolaties nodig zijn.
Roelco
-
Volgens mij zit er ook een keerlus in je baan.
Daarvoor kun je het beste een keerlusmodule nemen.
Die lost alle problemen dan op met je kortsluiting en laat je trein ook geruisloos doorrijden.
Groet
Harold Content
-
Klassiek geval van een keerlus.
In het diagonale spoor een keerlusschakeling plaatsen en je "probleem" is opgelost.
Maar ook belangrijk, wat zit er links aan de sporen?
Misschien zitten er wel meer knelpunten in je baan.
-
Duidelijk, bedankt.
Ik heb verder even geen baanplan maar er zit verder geen keerlus in. Ik wil van dat diagonale spoor een blok maken. Waar moet dan de module en aan welke kans isolatie ?
Ik rij digitaal h0 met profirails.
De jager bord een keerlus garnituur aan, wanneer is dat nodig?
Bedankt.
-
Een keerlus garnituur gebruik je als je gelijkstroom-analoog rijdt. Je kunt de keerlus dan in één richting berijden en moet de baan ompolen terwijl de trein in de keerlus is. Je kunt zoiets ook zelf maken met diodes.
Een keerlus module gebruik je als je tweerail-digitaal rijdt.
-
Kan ik ergens vinden hoe de keerlus module aangesloten moet worden? Wat en waar moet ik dan isoleren?
Alvast bedankt
-
Korte uitleg en een opsomming van de meeste keerlus modules/schakelingen die er zijn vind je hier (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Keerlus).
Mijn voorkeur gaat uit naar de xTreme Keerlus.
mvg,
Sander
-
Kan ik ergens vinden hoe de keerlus module aangesloten moet worden?
Dat staat in de handleiding van de betreffende module. En Sander heeft je een link gegeven om daar eerst een keuze in te maken.
De xTreme keerlus is wat meer werk om aan te sluiten dan de anderen, maar dan heb je wel èn de betrouwbaarste oplossing, èn een van de voordeligste oplossingen.
-
Bedankt.
Ik zie alleen bij alle voorbeelden dat het spoor letterlijk in lus loopt. Bij mij loopt hij diagonaal naar andere sporen. Maakt dit verder voor keuze en aansluiting niet uit?
-
Helemaal niets. In jouw geval is het precies die diagonaal waarin je twee stopsecties hebt getekend, die de keerlus vormt. De keerlusmodule sluit je dus aan op dat stuk rails.
-
Ik zie alleen bij alle voorbeelden dat het spoor letterlijk in lus loopt. Bij mij loopt hij diagonaal naar andere sporen. Maakt dit verder voor keuze en aansluiting niet uit?
Nee, dat maakt niets uit. Je kan in de Encyclopedie Artikel Inleiding Keerlus (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_Keerlus) veel informatie vinden. Daarnaast een behoorlijk overzicht van de diverse systemen: Keerlus Overzicht (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Keerlus).
Wil je het zien of je een keerlus hebt in je baan: Teken met 2 verschillende kleuren allebeide spoorstaven van je baan in. Dan zie op een gegeven ogenblik dat de twee kleuren elkaar raken. Dan heb je een "keerlus"-probleem. Die kan je dus digitaal oplossen met een "keerlusmodule".
Succes!
Groet Ronald.
-
Duidelijk verhaal.
Waar ik normaal een bezetmelder gebruik om het blok te maken, gebeurt dit nu middels de module? Begrijp ik dat goed?
Kan deze gewoon ingevoerd worden in koploper?
-
Je hebt een aantal opties. Een aantal keerlusmodules hebben een aantal uitgangen voor een bezetmelder, die sluit je daarop aan. Bij andere modules moet je de keerlusmodules tussen de spoorstaven en de bezetmelder aansluiten.
De bezetmelder wordt in koploper ingevoerd. De keerlusmodule niet :)
Groet Ronald.
-
Dus even voor me beeld. Ik maak een normaal blok met het verschil dat ik beide railstaven van beide secties (ik werk met 2 bezetmelders per blok) isoleer?
Dan verbind ik de module (keuze voor module zonder bezetmelding) met het gedeelte voor de eerste sectie en het andere deel met het stukje tussen beide secties?
De werking van het blok werkt dan exact als elk ander blok of moet koploper op de hoogte gebracht worden van de module?
Is dit eventueel een optie? Kan ik dan wel bezetmelders aansluiten?
'Train Modules 73856 Digitale keerlusmodule' Conrad
-
Nee, dat gaat niet met deze module, en deze module werkt op basis van het eerst laten ontstaan van een kortsluiting, de slechtst mogelijke manier voor het oplossen van een keerlus probleem.
Mvg
Wim.
-
Klopt me verdere uitleg wel dan? Wel fijn om te weten hoe aan te sluiten voordat ik zoiets aanschaf :)
Ik lijk de uitleg op rosoft wel te snappen. Maar met al deze aansluitingen is er dan toch geen ruimte meer om een bezetmelder aan te sluiten ?
Klopt het dat op de tekening in rosoft de onderste lijn uit 3 secties bestaat en de bovenste 2?
-
Met de xTreme Keerlus van Rosoft bestaat het ene spoor van de keerlus uit twee secties (A en C2).
Het andere spoor heeft vier secties (B, C1, D en E).
De xTreme Keerlus heeft drie uitgangen (SDa, SDc en SDe) die je kunt aansluiten op je bezetmelder.
De secties van de keerlus sluit je dus niet direct aan op de bezetmelder, maar loopt via de keerlusmodule.
Zie ook de uitleg op de site van Rosoft (http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html).
Edit: typfoutje gemaakt, aangepast nav opmerking van Wim hieronder
-
Met de xTreme Keerlus van Rosoft bestaat het ene spoor van de keerlus uit twee secties (A en C2).
Het andere spoor heeft vier secties (B, C2, D en E).
Moet zijn B,C1,D,E ;)
Groetjes