BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Erwinmk op 26 February 2015, 12:30:35
-
Voor de opzet van mijn N-spoor treinbaan (periode II, Ruhrgebied) heb ik de mogelijkheid een redelijk groot hoofdstation te realiseren. Nu vroeg ik me af of het gebruikelijk is om bijvoorbeeld een seinhuis aan het begin van het station te plaatsen en eentje aan het einde? Of werd alles vanuit één seinhuis geregeld?
-
In de tijd van mechanische beveiliging hadden de trekdraden een beperkt bereik.
Om toch de seinen en wissels op een groot emplacement te bedienen waren er vaak meerdere seinhuizen.
-
Wat ook belangrijk was: vanuit het seinhuis moet je op zicht steeds vaststellen of een spoor bezet danwel vrij is danwel of een trein de wisselstraat al heeft verlaten.
Als je het hebt over "redelijk groot hoofdstation" dan zal je in ieder geval aan beide uiteindes een seinhuis moeten hebben. En, afhankelijk van de grootte, kan het dan ook een centraal gelegen "Fahrdienstleiter" seinhuis zijn dat zelf geen wissels bedient maar alleen het treinverkeer regelt en bevelen aan de twee seinhuizen bij de uiteindes van het station geeft.
En anders is één van de twee seinhuizen het hoofdseinhuis en de ander het ondergeschikte. Het hoofdseinhuis heeft dan een afkorting die op "f' eindigd. "Mf" voor "Meinstadt Fahrdienstleiter".
Op stellwerke.de (http://www.stellwerke.de/grund/seite1_4.html) staat wat duitstalige achtergrondinformatie, maar dat gaat wel heeeeeel erg de techniek in :)
Reinout
-
Een station als Alkmaar had al drie of vier seinhuizen
-
hallo.
miba heeft 2 uitgaves van ,,stellwerk,,hier staat van alles in over seinhuizen en opstelling enz. misschien is het wat voor je.
www.miba.de
mvg gerbrand.
-
Hallo Erwin.
Misschien dat je hier al een beetje mee geholpen bent. Ik heb ook nog de tekeningen van Aachen Hbf en Aachen west. Deze tekeningen komen uit het boekje van Miba. Mechanische Stellwerke deel 1.
Gr. Bert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gleisplane_1_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gleisplane_1_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gleisplane_2_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gleisplane_2_001.jpg)
-
Dank voor alle antwoorden. Ik zal e.e.a. nog verder bestuderen, maar ik heb op z'n minst al een bestiging om 2 seinhuizen te plaatsen voor en na het grote station, en wellicht ook nog een seinhuis te plaatsen op het spoordeel voor de rangeerwerkzaamheden, lokdepot met bijgevoegde werkzaamheden, etc.
-
een mooi praktijdvoorbeeld uit heden ten dage zijn Oberhausen-west GBF en Keulen-eifeltor.
Oberhausen west beschikt in totaal over 5 seinhuizen:
ORO voor vertrekkende treinen richting Oberhausen osterfeld en Emmerich.
ORM voor alle binnenkomende en vertrekkende treinen, midden op het emplacement als mede het heuvel proces. Hier zit ook de hoofd treindienstleiding van Oberhausen-West GBF
STW2 voor alle treinen op de meest westelijk gelegen rangeerbundel.
ORW voor alle treinen op de meest oostelijk gelegen bundel.
STW1 buiten dienst.
Mathilde (MAW) voor alle doorgaande treinen van uit emmerich, oberhausen-Osterfeld, HBF en vanuit Abzw Lotharstrasse.
Keulen Eifeltor beschikt over 7 stelwerken:
Nord, voor al het binnenkomende verkeer vanaf keulen-süd en Bontor.
Mitte, voor doorgaande treinen op hoofdbaan als mede de grote opstelbundel in het midden als binnenkomende treinen vanuit het zuiden.
Süd voor alle binnenkomende verkeer vanuit het zuiden wat door gaat naar stelwerk Mitte. Als mede het umslagbahnhof
Stw2 voor de kleine ablaufberg met 4 sporen tegenwoordig aankomst en vertrek sporen.
Stw3 voor noord-oostelijk gelegen rangeer bundel.
Stw8/10 voor de grote ablaufberg met bij behorende bundel
Stw12 voor doorgaande treinen via het emplacement samen met Mitte.
Een klein voorbeeldje van niet al te grote emplacmenten maar toch redelijk in formaat.
-
In de tijd van mechanische beveiliging hadden de trekdraden een beperkt bereik.
Om toch de seinen en wissels op een groot emplacement te bedienen waren er vaak meerdere seinhuizen.
De lengte van de trekdraden was denk ik niet bepalend... armseinen werden vroeger ook met trekdraden bediend, dus had je langs het spoor vele kilometers lange draden.
Het aantal seinhuizen werd meer bepaald door gewoon het totaal aantal wissels en seinen. Je kunt niet oneindig veel draden bij elkaar laten komen op 1 plek. En de bediening in het seinhuis moet ook te behappen zijn.
-
Hoi
Seinhuizen werden strategisch geplaatst om de afstand tussen wissels en seinen zo kort mogelijk te houden en het in het zicht van de seinhuiswachter zo overzichtelijk mogelijk is,want hoe langer de draad hoe meer invloed het weer op de draad heeft,met of zonder mechanische draadspanners,voorbeelden genoeg.
Een goed voorbeeld is de Modelbundesbahn in Bad Triburg ,die hebben Bahnbetriebswerk Ottbergen in model nagebouwd en kun je goed zien waar zij de seinhuizen hebben gezet,misschien kun hier iets mee,
Gr,
Jo
-
Ik denk dat ik dan zeker 3 seinhuizen theorethisch kwijt kan in mijn baanplan.
Voor het grote hoofdstation heb ik vrijwel 1,80 meter lengte beschikbaar voor stationsgebouw en platforms (in N-spoor). Dus een mooie seinhuis over 3 sporen aan het begin lijkt me mooi, dan eentje aan het einde van dit trajekt, en uiteindelijk een seinhuis voor de rangeersporen/lokdepotstraat.
-
Ja dat lijkt me een goede keus, en zoals je schrijft een over drie sporen,in het Duits reiterstellwerk,waren in die periode zo wie zo in opkomst,succes met de uitvoering (y)
Gr
Jo
-
Nog even terugkomen op dit onderwerp met een andere vraag.
Stel je hebt de sporen van je station overkapt met zo'n mooie beglaasde overkapping. De trein komt aan om te stoppen op één van de perrons. Op de stopplek staat het hoofdsein, maar het is toch goed voorstelbaar dat de machinist door die overkapping vooraf dat sein niet helemaal goed kan zien?
Werd er dan een voorsein toegepast?
Uiteraard zal ook de seinwachter minder zicht hebben door de overkapping.
Hoe passen jullie dat toe?
-
Een wissel en zeker een kruiswissel vergen meer kracht om omtezetten dan een armsein.
In de praktijk was beetje de afstand tussen en een seinhuis en bijbehorende wissels ongeveer 500 m, terwijl inrijseinen op zo'n 1000m nog getrokken konden worden.
Als je deze afstanden een beetje aanpast aan je eigen ontwerp, dan kan je bepalen hoeveel seinhuizen je nodig hebt.
Gerard
-
Hoi,
In de werkelijkheid worden seinen onder de kap in Duitsland in hoogte aangepast en met bakens de afstand naar het sein gegeven.
Meestal heeft zo een sein ook wel meerdere voorseinen. Als je echt wil weten hoe dit nog in dezer dagen werkt kan het beste naar Neuss of München-Gladbach gaan daar kun je nog je hart ophalen aan de klassieke beveiliging.
In model moet je gaan kiezen of aangepast onder de kap of buiten de kap maar wel op een redelijke afstand van de kap.
Succes met de uitvoering.
Gr Jo