BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Martijn_ op 19 July 2006, 14:25:07
-
Ik ben bezig om een deel van Aachen Hbf na te bouwen, alleen ik zit met 2 problemen die te maken hebben met de steiging van Hbf naar Süd.
Ik heb gezocht hoe stijl het spoor hier loopt, ik heb iets gevonden alleen word ik hier niet veel wijzer van (komt door de taal)
Namenlijk dit: The operational management in Aachen HBf is complicated by the steep grade towards Aachen Süd (Belgium), which has an average gradient of 26‰ (1 in 38)
zou iemand dit kunnen verduidelijken.
Dan het tweede, als het bovenstaande verduidelijkt is, en je hebt het hellingspercentage, moet je die dan ook door 87 delen om op het juiste percentage te komen voor h0.
mvg Martijn
-
Er staat 26 promille, dat is 2,6 %.
Op schaal blijft een hellingspercentage hetzelfde. Het is nl. een verhoudingsgetal, en geen afmeting.
-
En wat kan ik mij bij 2,6% vorrstellen, misschien 2,6 cm per meter of zit ik nu helemaal fout.
-
Van Aachen weet ik niet veel, maar wel van wiskunde:
Een verhouding moet je niet schalen. 1:38 blijft 1:38.
Het komt erop neer, dat je voor elke 38 eenheden lengte, je 1 eenheid omhoog moet.
Dat komt neer op een helling van ongeveer 2,6 procent (= 26 promille).
Dus: dat is weer 2,6 cm stijgen voor elke meter spoor.
David.
-
De gemiddelde stijging is 26 promille, of wel 2,6 procent. 1 gedeeld door 38 is ook ongeveer 0,026. Dit is dus 2,6 cm stijging (of daling, ligt eraan welke kant je op gaat ;D ) per meter.
Dit percentage hoef je niet meer te delen door 87 voor schaal H0, het is namelijk een verhouding die zowel voor grootspoor als voor model hetzelfde is.
Stel je hebt in grootspoor 870 meter met dit stijgingspercentage, dan kom je na die afstand 22,62 meter hoger uit. Omgerekend naar H0 is dit een afstand van 10 meter, waarbij je 26 cm hoger uitkomt. En 22,62 meter op schaal 1:87 is...... jawel 26 centimeter.
Als je het stijgingspercentage ook nog door 87 deelt houd je slechts 0,029885% over, en heb je slechts 0,29885 milimeter stijging per meter modelspoor. Om dan 26 cm hoger uit te komen heb je...........(tromgeroffel invoegen, kan ik hier een tag voor krijgen please) 870 meter spoor nodig. Dus weer dezelfde lengte als in het echt. Leuk hè wiskunde, had ik op school toch maar opgelet, komt toch ooit wel weer van pas. Zei die vervelende leraar ook altijd, maar toen geloofde ik het niet.
Albert
-
Het gaat inderdaad om een gemiddelde stijging vanaf Aachen HBf naar Aachen sud. (dat volgens de schrijver in belgie ligt.) kan dat?
Maar het gaat dus om een gemiddelde stijging.. . van 2.6 procent.
dus je stijgt 2.6 cm ofwel 26 milimeter per meter die je aflegt.
stel de afstand tussen bijde stations is 1 kilometer (pure gok) dan is het hoogte verschil ongeveer* 26 meter
* ongeveer is omdat we het hebben over een gemiddelde stijging.
Met vriendelijke groet,
Mark
Enfin nus is het tig keer uitgelegd ;D
-
Bedankt voor de reacties, dan kan ik weer verder met meten en passen, en nadat ik naar houten ben geweest voor inkopen (rails) en begonnen ben met bouwen zal ik wel effe wat plaatjes hier ergens op de site neerzetten.
mvg martijn
-
Ja goed idee!
Plaatjes ben ik echt dol op!
Mocht er nog iets zijn horen we het graag.
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Op deze site (http://www.bueker.net/trainspotting/stations_aachen.php) een plattegrond waarop Aachen-Süd toch echt in Duitsland ligt.
Als je gaat googelen op Aachen-Süd vind je nog veel meer interessante plaatjes.
-
Dat is nou precies de site waar ik dat eerdere stukje vandaan had.
-
er staat ook niet IN Belgie, maar richting Belgie ...
-
Hallo,
Om het landschap van bovenaf te kunnen zien,kan je kijken bij www.google earth.com
-Peter,er gaat een wereld voor je open,echt waar. :D
-
"Freight trains to the Netherlands"? Rijden die dan over dat enkelspoortje?
- Peter
-
"Freight trains to the Netherlands"? Rijden die dan over dat enkelspoortje?
- Peter
"Special pass-through tracks for freight-trains to the Netherlands and Belgium (via Montzen) to Aachen West." is de complete zin, het gaat volgens mij om de inhaalsporen tussen perron 2 en 3.