BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Romavami op 24 February 2015, 23:07:59

Titel: Hulp bij baanplan
Bericht door: Romavami op 24 February 2015, 23:07:59
Geacht forum,

Ik ben eind december begonnen met nieuwbouw van een HO baan, DCC digitaal met Roco 2,5 mm spoor.
Ik heb de voortgang beschreven in het draadje:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62535.0.html

Ik ben aan het puzzelen geweest met het spoorplan en heb het volgende bedacht:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zevenheuvelenbaan01_1.jpg)

onderaan de helix ligt een schaduwstation met opstelsporen waar 6 tot 8 treinstellen kunnen staan.
Doordat ik gekozen heb voor opstelblokken zit ik wel vast aan een vaste rijrichting.
Stijden en dalen gaat dus altijd over de vaste sporen. Voor stijgen heb ik een radius van 529 en voor dalen 472.
Het stijgingspercentage komt niet boven de 2,5%.
Ik wil gaan rijden met personentreinen en daarvoor een mooi station bouwen.
Daarnaast wil ik kunnen rangeren met goederenvervoer.
De loc-loods met draaischijf komt bovenop de helix. Het spoor dat naar de loc-loods loopt zal over een afstand van ongeveer 2,5 meter in totaal 7 centimeter moeten stijgen en zal vrijwel alleen door locs bereden worden. Rond de loc-loods komt een werkplaats met kolenoverslag etc.

Mijn idee was het om de variant op de "Hosenträger" bovenaan de helix te leggen. Op die manier kan ik op de bovenbaan wel van rijrichting wisselen en dat maakt het in het personenstation interessanter.

Ik realiseer mij wel dat ik waarschijnlijk twee keerlussen heb en dat ik daarvoor keerlusmodules in moet bouwen.
Het ene wil je, het andere moet je.

Ik zou graag jullie mening horen over mijn ontwerp.
De bouw ga ik verder beschrijven in bovengenoemd draadje.

Groetjes, Rob
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Romavami op 24 February 2015, 23:49:49
Ik heb allereerst zelf al een verbetering aangebracht en daarmee 1 keerlus geelimineerd.
Het spoor naar de loc-loods is vervallen en vervangen door een ander.
Daar waar het spoor naar de loc-loods het basisspoor kruist moet dit op voldoende hoogte met een brug gebeuren.

Hier de aangepaste versie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zevenheuvelenbaan02.jpg)

Groetjes, Rob
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: rjr op 25 February 2015, 11:16:46
Weet niet helemaal wat je bedoeling is van je sporen, maar even wat vragen/ideeën van mijn kant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_9.png)

Wat is precies het doel van dat onderste spoor, dat uitloopt in die blauwe cirkel?
Gaat die daar naar beneden om uiteindelijk op de helix aan te sluiten zodat je ook alleen boven rond kunt blijven rijden, of heeft die een ander doel?

Dan, is het een optie om de sporen van beneden en naar de draaischijf om te ruilen? Zie mijn rode aanpassingen. Bij de zwarte krassen kan dan wat vervallen. Lijkt mij een wat rustiger beeld te geven. En je hoeft dan niet over elkaar heen met de sporen waardoor je in de hellingen wat meer vrijheid krijgt. (al kan z'n brug ook een mooie blikvanger op je baan zijn )

Verder ga ik er even van uit dat de bovenste 4 sporen je stationssporen zijn voor personen treinen.
Als ze nu dus linksom willen rijden krijg je iets meer beweging, iets minder rustige loop bij de wissel straat daar, al kun je dat wel oplossen door daar de wissels net iets anders neer te leggen.

Die korte sporen links zijn voor goederen vervoer? Daar kun je met mijn aanpassing dan wel wat minder makkelijk rangeren aangezien je dan niet meer het spoor naar de draaischijf kunt gebruiken zonder het hoofdspoor daar te kruisen.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Romavami op 25 February 2015, 11:40:50
Hallo Roelco,

Het spoor naar de draaischijf moet omhoog omdat er een hoogteverschil is van 7 cm. Daarnaast vind ik een brug ook een mooie blikvanger. Ik kan iets steiler omdat er in principe alleen losse locs op rijden.

Het spoor in de blauwe cirkel kan eigenlijk vervallen.

Zoals jij de "Hosenträger" getekend hebt moet een personentrein dus altijd door de nauwere bochten.

Ik ga nog wel een aanpassing doen waardoor er weer een keerlus vervalt. Dat doe ik vanavond.

Bedankt voor het meedenken.
Groet, Rob
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Romavami op 25 February 2015, 23:00:33
Ik heb de kruiswissel in de Hosenträger laten vervallen en heb daarmee een keerlus geelimineerd.

Het spoor wat in het plaatje -rood- is, is het stijgende spoor. Vanaf de wissel is de spoorlengte tot aan de brug 225 cm.
Ik wil dan over een ander spoor heen en er een mooie brug inleggen. De minimale doorrijhoogte onder die brug is naar mijn mening 80 mm. Samen met het spoor en de bedding wordt het dan ca 84 mm. Dat betekent een stijging van 3,7%. Weliswaar wordt dat spoor alleen bereden door locs op weg naar de loc-loods met sporadisch een goederenwagon.

Is er iemand die ervaring heeft met dit stijgingspercentage voor losse locs ??

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zevenheuvelenbaan03.jpg)

Ik sta nog steeds open voor ideeen.

Groetjes, Rob
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: rjr op 26 February 2015, 08:52:09
Je hebt nog altijd 2 keerlus schakelingen nodig voor je huidige baan.
Dus ik zou het rechts onder in de hoek laten zoals je het had. Vind ik een mooiere oplossing dan zoals je het nu hebt.

Wat de 3.7% betreft, dat is veel hoor. Ook voor losse loks. Het is een traject naar een lokloods. De treinen rijden daar over het algemeen niet echt snel, en dan z'n stijging gaan ze merken. Zeker ook kleinere loks.

En je zou in principe in het spoor daarnaar toe al wat lok verzorging kunnen opnemen. Maar niet op z'n stijgende lijn.

Zou denk ik toch liever voor een oplossing kiezen waarbij dat niet nodig is, of in elk geval minder stijl.

Roelco

Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Frans Peeters op 26 February 2015, 13:12:07
Probeer die "Hosetrager" zo ver mogelijk richting schaduwstation te duwen.
Het spoor dat onder het spoor naar je locloods doorgaat verdiep je met pakweg 10 of 12mm (de dikte van de dekplaat van je bak) - dus een spoor in ingraving.
Daardoor kan je kruising ook 10mm lager komen te liggen.
Als je dan de helling naar je locloods langer maakt om die 10mm te compenseren kom jemisschien wel uit op een helling onder de 3%, want dat is wel een vereiste.
Afhankelijk van het type brug kan zelfs je brug in de helling integreren. Je kan dat met een betonnen brug, maar niet als je een vakwerkbrug wil hebben.

Verder vindt ik het persoonlijk veel mooier moest je de 2 binnenliggende sporen van je station een stukje verlengen naar rechts toe. Daardoor komen de uitrijdende sporen dichter bij elkaar liggen wat logischer is aan de in- en uitrit van een station.
Je kan dan verder terug uit elkaar lopen omwille van die Hosentrager. Maar die zou ik persoonlijk al vervangen door twee overloopwissels achter elkaar zodat het spoor mooi recht blijft lopen.

En dan een zeer persoonlijk iets, en afhankelijk of je al sporen hebt of niet, maar gooi die standaard rails in de kliko en werk met flexibele sporen, zal je een veel mooier en rustiger verloop geven. Je legt de wisselstraten vast en legt de sporen daar tussen. Maar dat is mijn persoonlijk idee.

Succes verder.
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Romavami op 26 February 2015, 18:20:31
@Roelco,
Zie jij twee Keerlussen op dit niveau of houd je al rekening met een keerlus in het schaduwstation ?

@Frans,
Ik ga eens aan het rekenen met jouw tip over het verzonken spoor. Kijken op welk percentage ik dan uitkom.

Ik wil ook meer gaan werken met flexrail. Maar voor het ontwerpen met de PC en het los uitleggen zijn de gewone rails wel bruikbaar.

Bedankt voor jullie inbreng. Rob
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: rjr op 26 February 2015, 21:28:14
Rob,

Nee, dan hou ik ook rekening met het schaduwstation.

Roelco
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Romavami op 26 February 2015, 21:45:29
In de helix naar het schaduwstation had ik er vooruitziend al één ingebouwd. Ik heb nog een tweede module op de plank liggen, dus dat komt wel goed.

Groet, Rob
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Romavami op 26 February 2015, 22:43:10
@Frans,

bedoel je dit met die overloopwissels ?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zevenheuvelenbaan26022015.jpg)

Ik heb nog geen betere oplossing voor het stijgende spoor.

Bovenop mijn helix komt een niveau dat 6,5 cm hoger ligt. Dit is nodig zodat de treinen die de helix verlaten nog voldoende doorrijhoogte hebben. Ik wil er graag een brug in hebben. Die brug moet echter een doorrijhoogte van 8,5 cm hebben als ik er een spoor onderdoor wil leggen.

Zou ik alleen naar het niveau van de locloods willen stijgen dan zou ik wel uitkomen met het stijgingspercentage.
Ik zou dan over een lengte van ca. 300 cm die 6,5 cm moeten stijgen ( ca 2,2%) Die brug zou dan letterlijk de overbrugging zijn van het niveau 0 naar de loc-loods. Er zou dan geen trein onderdoor kunnen rijden.

En dat zou er dan zo uitzien:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zevenheuvelenbaan26022015b.jpg)

Of ziet iemand een andere oplossing ?

groet, Rob
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Peter Kleton op 26 February 2015, 23:05:29
Het stijgende spoor mag voor  los rijdende loks best wat steiler zijn , wel 5%.
 Maar dan moet een eventuele korte kolentrein deze helling nog wel op kunnen .
 Maar hoe komen loks van een binnen gekomen trein nu bij de draaischijf/lokloods ?
 Peter
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Romavami op 26 February 2015, 23:25:04
Hallo Peter,

als dat geen probleem is dan grijp ik terug op de 1 na laatste tekening. Dan zou mijn brug met onderdoorgang er ook in kunnen.
Ik wil rond de loc-loods / draaischijf alleen maar loc stalling en onderhoud maken. Er zal eens een keer 1 a 2 waggons mee omhoog gaan maar meer niet. Zoals berekend komt ik dan uit op 3,7%.

Op die 1 na laatste tekening kan de loc na het achterlaten van de goederenwaggons via de wisselstraat naar de draaischijf.

Groetjes, Rob
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Calimero op 27 February 2015, 03:07:24
Wat mij opvalt is dat je graag iets meer dan 3% helling wilt maar dat spoor nergens recht is.
Is een bocht is er altijd 1 spoorstaaf korter en moet er dus minimaal 1 wiel per as slippen.
Ik zou er dus voor kiezen het spoor richting draaischijf zo recht mogelijk te maken als je iets steiler wilt dan 3%.
Eventueel een korter bochtje net voor de overkruising.

Dit is slechts een brainfart en ik heb nog niet heel veel ervaring dus als iemand betere inzichten heeft ..... !
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Romavami op 27 February 2015, 08:23:41
Hallo Ronald,

je hebt gelijk, de natuurwetten spreken ook een woordje mee.
In de tekening misschien nog niet te zien, maar ik neem je tip ter harte.

Groetjes, Rob
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Frans Peeters op 27 February 2015, 12:22:17
Dat is 'm Rob. En je kan ook die overloopwissels echt laten aansluiten aan je helix (dus verder naar onder toe schuiven).

Je kruising van het spoor uit de helix met dat naar je locloods plaats je om het midden van beide lijnen (een beetje telwerk) maar zo krijg je de meest vloeiende helling in het spoor uit je helix (dalen en terug stijgen) terwijl het andere spoor rustig verder stijgt.
Als je dan de wissel van je hosentrager die aansluiting geeft naar je locloods ook verandert van een linkse in een rechtse, ligt je spoor al een stukje in de goede richting waardoor die bocht ook vloeiender zal lopen en dus logischer oogt.

Misschien moet je even op een schets ook aangeven welke scenery je waar wil zetten, want dat kan ook een beperkende factor zijn.
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: rjr op 27 February 2015, 15:13:56
kun je de draaischijf aansluiting niet net iets later doen? Dan kunnen loks vanaf het goederen spoor ook gelijk naar de draaischijf.

En heb de helix iets door getekend, kun je die niet via een brug laten kruisen met het spoor naar de draaischijf?
Heb je toch je brug.

Hier een plaatje met de voorbeelden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2_3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2_3.png)

Roelco
Titel: Re: Hulp bij baanplan
Bericht door: Romavami op 01 March 2015, 15:11:49
Ik heb nog een kleine aanpassing gedaan waardoor ik met de stijging onder de 3 % blijf. De slankere wisselstraat is een stuk beter geworden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zevenheuvelenbaan01032015.jpg)

Bedankt allemaal voor de hulp. Ik ga nu weer terug naar mijn eigen draadje.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62535.0.html

Daar kan de bouw verder gevolgd worden.

Bedankt en groet

Rob