BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Jan Breman op 24 February 2015, 22:02:32
-
Nou, zoals de titel al zegt, na een tweetal eerdere plannen te hebben afgeschoten omdat het te veel ruimte in zou nemen heb ik besloten het iets kleinschaliger aan te pakken.
Het betreft dus het emplacement van Jonker in Veendam zoals dit begin jaren '80 werd gebruikt.
Dit is het plan zoals het nu staat, dit is hoe ik de foto's die ik heb vertaald heb, in samenspraak met iemand die live kennis heeft :)
(http://i636.photobucket.com/albums/uu81/Pumba298/emplacement%20jonker%203_zpsz3gmfbhh.jpg)
De containerterminal zal het model van Brawa zijn.
Het blauwe vierkant word de loods van Jonker en het grijs is laad/losweg
Ik heb vanavond het plan getest en het werkt goed, de sporen zijn goed bereikbaar, hier een paar foto's:
(http://[URL=http://s636.photobucket.com/user/Pumba298/media/24022015-02_zpsuxqdq6rt.jpg.html])
(http://i636.photobucket.com/albums/uu81/Pumba298/24022015-02_zpsuxqdq6rt.jpg)[/URL][/img]
De kleine containerkraan houdt de plek bezet voor de Brawa, maar de grondplaat moet uiteindelijk nog ingebouwd worden.
(http://i636.photobucket.com/albums/uu81/Pumba298/24022015-04_zps0ryyndyn.jpg)
Hier een foto met de Brawa op z'n plek.
(http://i636.photobucket.com/albums/uu81/Pumba298/24022015-05_zpsinmzjext.jpg)
Ten slotte de foto waarmee het voor mij begon, toen ik deze foto zag: https://www.flickr.com/photos/ahrend01/15032509303/in/photolist-pw3S6H-pRbeVT-qrWWM6-qaDe3f-doQEFK-bmN3j3-oUnxhT-EUpde-bzGUAc-bhf14H-4qTq9H-9akLcD-9zp6vm-9aoUKq-9aoUn5-9aoUJ3-dGvM9K-bSbiXg-fxptDK-4oVoVQ-4qT2Mr (https://www.flickr.com/photos/ahrend01/15032509303/in/photolist-pw3S6H-pRbeVT-qrWWM6-qaDe3f-doQEFK-bmN3j3-oUnxhT-EUpde-bzGUAc-bhf14H-4qTq9H-9akLcD-9zp6vm-9aoUKq-9aoUn5-9aoUJ3-dGvM9K-bSbiXg-fxptDK-4oVoVQ-4qT2Mr) wou ik dat nabootsen.
Dit is het tot nu toe: :)
(http://i636.photobucket.com/albums/uu81/Pumba298/24022015-06_zpskwj2dhym.jpg)
Rechts op de foto word een doorgaande lijn, welke ik uiteindelijk ga elektrificeren om toch een MAT '54 te kunnen laten rijden.
De dieseltractie word uiteindelijk door een 500, 2200 en een 2400 verzorgd.
Mocht iemand nog foto's of verhalen van dit emplacement hebben, graag! :)
Jan
-
Aha, iets uit het Groningse. Altijd goed!
Is inderdaad een inspirerende foto.
Ga het volgen.
-
Hallo Jan,
Goed voorbeeld voor een nieuwe baan, veel mogelijkheden. Je schrijft het rechter spoor ga ik van bovenleiding voorzien, welk rechter spoor? En n.a.v. een foto hier eerder op het forum had ik al eens lopen googlen op Jonker Veendam, daar zijn meer foto's van. Ga je ook de loods en het overkapte laadperron bouwen?
Volg modus is aan, veel plezier.
Gert-Jan
-
Hoi,
Bedankt voor de complimenten. Met het rechterspoor bedoel ik op het sporenplan het meest rechter spoor, waar het hele emplacement op aansluit zeg maar. Dat word een geƫlectrificeerde enkelsporige lijn (zoiets als Zwolle-Emmen).
Ik ben wel van plan de loods te bouwen, maar dan maar een centimeter of 40 diep (het blauwe vlak).
De loods wil ik redelijk natuurgetrouw nabouwen, inclusief roldeuren e.d. het overdekte perron erachter heb ik nu geen ruimte voor, misschien in een volgend huis over een jaar of 2-3 :)
Maar eerst ga ik uitpluizen hoe en waar ik een ringleiding moet maken, de wisselaandrijvingen en andere electra zaken waar ik nu nog niet zoveel van afweet :)
Jan
-
Raar knikje in het spoor naar de loods.
Niet te vermijden of willens-nillens zo?
-
Willens en wetens, bij het grote voorbeeld ligt er ook een soort kleine knik in (weliswaar heel anders, maar toch :) )
Verder kan ik zo de weg tussen de sporen iets breder laten en breekt het de rechte lijnen van de sporen een beetje op.