BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ton Machielsen op 23 February 2015, 19:31:07
-
Hallo,alle
wie weet de oplossing om het Viessmann Armsein bouwpakket van Conrad met de bevestigingsplaat te monteren/bevestigen, op de Stelaandrijving v Viessmann,want daar zit namelijk ook de behuizingsplaat op.(zie bijlage)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Conrad_bouwpakket.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Conrad_bouwpakket.jpg)
Deze 2 platen zijn niet eraf te halen of te schuiven,wie heeft hier al meer met gewerkt?????
-
Ik heb er al mee gewerkt (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.msg3221539978.html#msg3221539978). #^&*$#! zoals ze zo welluidend in stripverhalen zeggen. Het past niet! Ik heb een aandrijving uit elkaar gehaald omdat je theoretisch in de gaatjes aan de bovenkant de behuizingsplaat van het bouwpakket kan inklikken. Die aandrijving doet het dus nu niet meer.
Ik zou in ieder geval de aandrijving in elkaar laten zitten. Je kan met wat dikke lijm de mast wel oplijmen, hoewel het niet zo lekker past als op de behuizingsplaat van het bouwpakket zelf. Oh, en natuurlijk moet je dan de snoertjes van de verlichting er ergens aan de zijkant uit laten steken want die krijg je nooit door die aandrijving heen gerommeld.
Bovenstaande was mijn poging twee. Na drie keer schakelen vertikte die aandrijving het ook na inbouw (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.msg3221541003.html#msg3221541003). Kou op de zolder? Toch iets verbogen? Geen idee. Die aandrijving doet het dus nu niet meer. #@$&*(&%$!!!!!
Vervolgens heb ik lopen beunen met een conrad wisselaandrijving (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.msg3221543480.html#msg3221543480), dat werkt wel.
Ik heb daarna toch nog twee bouwpakketten gekocht. Allebei zo'n hp0/hp1/hp2 sein voor twee aandrijvingen. De ene ga ik weer van conrad aandrijvingen voorzien. Voor de ander had ik tweedehands al twee viessmann aandrijvingen gekocht.
Die laatste ga ik op een iets andere manier aansluiten, dat is misschien ook een idee voor jouw aansluitingsprobleem: de draad van de aandrijving verbinden met de draad van het sein door middel van een kroonsteentje! Dus op een of andere manier de aandrijving onder de baan aanbrengen en het sein opstellen, zodanig dat de twee stevige draden deels naast elkaar liggen. Vervolgens die twee met elkaar verbinden (ik denk dus dat een enkel kroonsteentje het makkelijkste is.
Ik ga het over 1 of 2 weken uittesten. Dit lijkt me wel de meest bedrijfszekere manier.
Reinout
-
die viessmann-aandrijvingen doen het inderdaad vrij kort, destijds bij railz ook gemerkt. (daar zaten aardige aantallen ingebouwd, dus heb je wel een betrouwbare steekproef zegmaar) Daar is alles vervolgens vervangen door mooie servo's met moeilijke regelprinten, ik had daar geen trek in en schroefde net als reinout gewoon een conrad-ding van een paar euro onder elk sein van stefanowo en dat werkt als een malle.
-
Kijk! Zoiets als Railz zorgt natuurlijk door z'n grootte inderdaad voor een betrouwbare steekproef. Handig dat je vanuit dat perspectief feedback geeft.
Ze worden bij Railz wel veel vaker gebruikt dan bij een paar uurtjes per week op zolder. Kun je iets specifiekers zeggen over de levensduur. "Na twee maanden intensief gebruik was de helft wel stuk" of zo iets?
Ze hebben namelijk wel een veel mooiere beweging met een viessmann vertragende aandrijving dan klak-klak met zo'n conrad ding. Dus ik hoop dat de getallen niet tè rampzalig zijn :) Ik wil er nog een sein van voorzien :)
Aan de andere kant... Mooi langzaam, maar afgelopen zomer vond ik dat de 1:1 armseinen bij de ZLSM opvallend snel omhoog en omlaag gingen. Voor m'n gevoel zal dat veel dichter bij de conradsnelheid dan de viessmannsnelheid ;D
Reinout
-
heb 1 keer z'n viessmann aandrijving gebruikt. Daarbij heel voorzichtig de bovenkant er af gehaald. De bouwpakket er voor in de plaats gedaan, en gelijk bovenaan de draden voor de verlichting er uit laten komen.
Even voorzichtig werken, maar dan lukt dat best.
Intussen gebruik ik ze niet meer. Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar servo's voor de aansturing. Kun je de snelheid mooi instellen. Met de juiste decoder de arm ook nog een beetje laten natrillen.
Roelco
-
Kijk! Zoiets als Railz zorgt natuurlijk door z'n grootte inderdaad voor een betrouwbare steekproef. Handig dat je vanuit dat perspectief feedback geeft.
Ze worden bij Railz wel veel vaker gebruikt dan bij een paar uurtjes per week op zolder. Kun je iets specifiekers zeggen over de levensduur. "Na twee maanden intensief gebruik was de helft wel stuk" of zo iets?
Ze hebben namelijk wel een veel mooiere beweging met een viessmann vertragende aandrijving dan klak-klak met zo'n conrad ding. Dus ik hoop dat de getallen niet tè rampzalig zijn :) Ik wil er nog een sein van voorzien :)
Aan de andere kant... Mooi langzaam, maar afgelopen zomer vond ik dat de 1:1 armseinen bij de ZLSM opvallend snel omhoog en omlaag gingen. Voor m'n gevoel zal dat veel dichter bij de conradsnelheid dan de viessmannsnelheid ;D
Reinout
Nou, vanwege een halve stad die uiterlijk eergister af moest heb ik niet dagelijks per uur bijgehouden hoeveel er stuk waren ofzo, maar stuk gingen ze, en dermate snel en in dermate grote aantallen dat ik er een vrij stellige mening aan overhield dus. (als in: voor die 4 dagen per jaar dat je met een tentoonstellingsbaan rijdt al ongeschikt) En wat je zelf al zegt, heel subtiel gaan ze in het echt ook niet. Het is niet zozeer dat de seinarm nastuitert maar de hele paal nadavert.
-
Vooral de luid en duidelijk hoorbare "klèng!!!" viel me in Simpelveld op. Ook niet subtiel. Daar past het geluid van een conrad wel bij.
Zaterdag met m'n gezin maar eens bij railz kijken naar de seinpalen :)
Reinout
-
Bij de ZLSM worden de armseinen via trekdraden met ellebogenstoom bediend. De seinhuiswachter zal met zijn volle gewicht aan de hendel gaan hangen, waardoor het sein tamelijk snel omgaat.
Er zijn ook seinen die met een elektromotor aan de mast worden bewogen. Die gaan wat langzamer, om met een zo klein mogelijke motor te kunnen werken.
-
Ik kan het verhaal van Klaas wel redelijk bevestigen. Zeker bij de inrijseinen die ver weg staan, en ook nog eens een voorsein hebben, wordt het gewicht vaak genoeg in de strijd gegooid. Persoonlijk vraag ik mijn ook altijd af waarom men wil dat het armsein nastuitert op de modelbaan, want als ik een sein uit/in de stand stop breng, zie ik het vrijwel nooit nastuiteren. (uitgezonderd de seinen die erg ver weg staan, maar dat heb ik hierboven net verteld)
-
Ik vraag me af of het stuiteren niet vooral in Engeland voorkomt. Ander mechanisme ofzo. Even googlen naar een duits sein: t=1m3s (http://youtu.be/5ZZM_tbuspk?) (na 1m03). Geen enkele stuiter. Wel komt de snelheid veel dichter bij de viessmann aandrijving dan bij de conrad (en daarmee zijn we weer on-topic :) )
Reinout
-
Over het naveren/wiebelen van seinpalen heb ik ook eens wat hier neergepend:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20644.msg306784.html#msg306784
Het leek mij ook meer wiebelen na na-veren.
-
Die Viessmann aandrijvingen zijn inderdaad niet betrouwbaar. Bij ons op de vereniging hebben we er tientallen staan. Sommige (de oudste exemplaren) blijven hun werk netjes doen. De nieuwste exemplaren (vijf jaar oud en nieuwer) zijn een ramp. Inmiddels zijn er diverse motoren vervangen, maar kwalitatief zijn ze teleurstellend.
Ze worden momenteel omgebouwd naar servo besturing. Veel mooier te regelen, goedkoper en betrouwbaarder.