BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Ventovice op 22 February 2015, 17:43:27
-
Hallo forummers,
Ik heb een oude NS Sprinter van Fleischmann van iemand gekocht.
Voor zo'n prijs, dat-ie gewoon voor de sier ergens komt te staan, als het echt niet te verhelpen is ;D
, maar het is natuurlijk veel leuker als-ie het weer naar behoren gaat doen!
Hij scheen wat contactproblemen te hebben, dus wieltjes, sleepcontactjes e.d. schoon gemaakt, drupje olie hier en daar en de boel weer in elkaar gezet.
Bij het rechtstreeks op de motor aansluiten van 12V draaide-ie best nog wat toeren; al heb ik wel eens sneller gezien...
...maar compleet weer ingebouwd komt de sprinter niet echt vooruit (ofwel: echt niet vooruit; lees: rijdt erg traag)
Heeft het zin om de koolborsteltjes te vervangen voor dit probleem? (zullen de kosten niet zijn)
Of is dit ouderdom? Wat is volgens jullie de oorzaak?
Ik heb wel ff gezocht en bijv. gelezen dat de motortjes van Fleischmann altijd 'ff op temperatuur moeten komen', maar na 10 minuten wel weer lekker los komen... bij mij niet iig :-\
Laat maar horen!
[Oh ja, nu ik toch al een topic heb aangemaakt: waar kan ik een setje decals kopen, zodat ik er een strand-sprinter van kan maken?]
-
Ik neem aan dat deze Sprinter analoog is... Controleer alle soldeer punten en de stekker. Kijk of er niet stiekem extra componenten zijn ingebouwd.
Als er een decoder in zit, geef die eens een reset
-
Hi,
Ik heb eventueel watertransfers voor je voor de strandsprinter.
stuur even een PS
mvg. Herman
-
Ik neem aan dat deze Sprinter analoog is... Controleer alle soldeer punten en de stekker. Kijk of er niet stiekem extra componenten zijn ingebouwd.
Als er een decoder in zit, geef die eens een reset
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehad en geen slechte solderingen gezien; de tussenstekker is ook oké.
Het exemplaar heeft idd (nog) geen decoder; die komt er pas in als-ie lekker loopt!
zó, dus met de strandballen bedoel ik hè, Herman? ;D
(http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/_contentimages/2013-07-02-15-48-55.mini-Strandsprinter%20002.JPG)
-
Haal de collector eens uit de motor en kijk eens of die mooi schoon is. Kun je gelijk zien hoe de koolborstels zijn ;).
-
uuuh... wat is de collector? :P
Zit dat mss rond het anker?? Als dat zo is; het anker verwijderen gaat niet, omdat daar het tandwieltje op geperst zit... of er moet daar een trucje voor zijn ??? ::)
Ik heb overigens wel de motorplaat eraf gehad en het daarachter ook gereinigd... en dus heb ik de koolborstels eruit gehad; deze waren nog ca 3/4 mm, dus nog niet echt versleten...
Ik heb trouwens ook nog ergens gelezen dat tussen de drie koperen segmenten op het anker (waar dus die koolborstels overheen slepen), ook nogal wat koolresten kunnen zitten; dit zal ik ook nog ff checken/reinigen.
-
Dat is de collector. Je weet het wel (y).
Gr Hans
-
;D (y)
-
Als je een multimeter hebt, zou je kunnen meten of de motor daadwerkelijk de volle 12 V krijgt.
-
De ultieme oplossing is ongeveer e20 dus een nieuw anker. mvg stefan
-
Ik had hetzelfde probleem met een ander model van Fleischmann maar met dezelfde aandrijving. ::) Motortje uitbouwen, alles losschroeven, tandwieltje kan je laten zitten maar anders voorzichtig met een tangetje ONDER het wieltje deze eraf trekken :o (kan je later fixeren met een druppeltje secondelijm) en een nachtje in de terpentine leggen. Daarna alles goed schoon en droog poetsen, nieuwe koolborstels erin en klaar. (y) Ook heb ik de weerstand tussen de twee aansluitingen verwijderd en mijn model rijdt weer als nieuw.
-
Nog beter is om de boel ff met motor en al in de wasbenzine te gooien, motortje aansluiten en laten draaien in diezelfde wasbenzine. Dan wordt de collector weer mooi schoon en alle rotzooi is er dan af. Nieuwe koolborstels er in en het ding is waarschijnlijk weer als nieuw...
-
Motortje aansluiten en laten draaien in een bak wasbenzine?
Serieus???
Mvg,
Sander
-
Ik zet daar ook minstens 2 vraagtekens bij.
1) Worden de koolborstels dan niet juist heel zacht zodat die smurrie juist overal tussen kruipt?
2) Mocht het al werken, moet er dan niet ook minimaal opnieuw gesmeerd worden ?
-
Koolborstels zijn geperst grafiet. Ik denk dat het wel los zal lopen. Anders wordt het als de loc een motor heeft met een plastic omhulsel. Bij Fleischmann is dat niet het geval. Maar bij de micro Liliputmotoren bijvoorbeeld wel. Dan kan het plastic gaan smelten/oplossen.
-
Hangt er vanaf wat voor plastic dat is. Meestal is dat polyethyleen en dat kan heel goed tegen wasbenzine.
Het zou polystyreen kunnen zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dat lost trouwens ook niet op in wasbenzine, maar wordt wel zacht.