BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Erwinmk op 22 February 2015, 16:54:29

Titel: Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
Bericht door: Erwinmk op 22 February 2015, 16:54:29
Als ik tijdperk II in N wil gaan doen, was er dan al sprake van olie-gestookte lokomotieven? En welke modellen in N komen dan in aanmerking?
Titel: Re: Olie-gestookte loks
Bericht door: ex44 op 22 February 2015, 17:19:04
Niet of nauwelijks. In 1913 bouwde men een 1'D1' h3 tenderlok  (Henschel) voor het in rap tempo toenemende stedelijk verkeer in en om Berlijn; deze lok rustte men uit met "Ölzusatzfeuerung" om rookvorming in de Berlijnse binnenstad te kunnen vermijden. Weliswaar voldeed de machine goed, maar kon zich niet doorzetten omdat men ondertussen begonnen was de Berliner Stadtbahn te elektrificeren.
De Baureihe 93 was op dit ontwerp gebaseerd, maar die had geen enkele vorm van oliestook aan boord.
Mogelijk dat men later, bij de DRG, nog wat experimenteerde met het stoken van olie, maar veel is me daar niet van bekend (over de experimenten met het stoken van bruin- en steenkool in poedervorm is meer gepubliceerd). Pas na de WOII, in de vijftiger jaren, begon men bij de Deutsche Bundesbahn serieus werk van oliegestookte stoomtractie te maken (met name binnen de Baureihen 41, 44 en 01.10).
Titel: Re: Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
Bericht door: Erwinmk op 26 February 2015, 15:59:22
Bedankt!

Dus dan alleen een bescheiden dieseltank om een diesellok van brandstof te voorzien. De diesellok(s) alleen voor rangeerwerk.
Titel: Re: Oliegestookte loks, bestonden deze in tijdperk II? Schaal N.
Bericht door: Ivo vS op 26 February 2015, 23:19:18
Rangeerloks waren in die tijd zowel met diesel als benzolmotoren. Bij de DRG werd de Köf I gebruikt met beide type motoren. Hiervoor heb je aan een kleine opslagtank bij de loods al voldoende.
Naast rangeerdiesels waren er natuurlijk allerlei proeven met motorrijtuigen en treinstellen. O.a. met diesel of benzolmotoren.
In eigen land de mat'34, in Duitsland een SVT 137 als voorbeeld.
Die kunnen ook prima van brandstof worden voorzien op een tankplaats en dan mag je tankplaats best iets groter. Het ligt er dus maar net aan wat je wil laten rijden.