BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ben op 21 February 2015, 20:04:12
-
Lotgenoten,
In mijn baantje heb ik een linker Elite boogwissel 85374 ingevoegd. Dit wissel blijft problemen geven bij het rijden van rechts de binnenboog in. Van al m'n materieel loopt het rechter voorwiel tegen het puntstuk. Ik rij op standaard NEM wielen en die staan correct op maat.
Ik los het op door op de strijkregel een dun stripje te plakken wat maakt dat de as naar de buitenzijde wordt geleid. Maar dat zou toch zo niet mogen hoeven kunnen?
Er voor ligt eenzelfde wissel dat naar blijkt hetzelfde probleem heeft maar ik rij dat boogwissel nooit op die manier.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_374.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_374.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_456.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_456.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_250.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004_250.jpg)
Iemand die ervaring heeft met dit type wissel?
Gr, Ben.
-
Ik heb geen ervaring met dit type wissle, maar wel met wissels in het algemeen.
Zoals je zelf al ziet gaat het niet alleen om de juiste afstand van de wielen, maar ook om de maatvoering in het wissel rond het puntstuk.
Kijk eens naar NEM110 (http://www.morop.eu/de/normes/nem110_d.pdf), en dan met name naar de maten S en C. Liggen die binnen de genoemde tolerantie?
-
Geen probleem met de "fabrieksmatig" gebouwde boogwissels op de baan in de club.
Wel is soms een kleine ingreep met het dremel slijpschijfje nodig om inderdaad de ruimte tussen puntstuk en geleiderail de nodige ruimte te geven.
Bij de wissels waar het mogelijk is werden ook de plastiek strijkregels vervangen door stukjes rail, en dat gaf ook al bevredigende resultaten.
-
Bij de foto van het Tillig wissel valt me iets op. De strijkregel is gebogen, waardoor de afstand tussen de strijkregel en de doorgaande staaf geleidelijk afneemt en weer toeneemt. Dat is volgens de werkelijkheid. Maar het nauwste punt van de doorgang ligt tegenover de keel van het puntstuk, terwijl dat tegenover de punt hoort te liggen.
Geen idee of het probleem daardoor wordt veroorzaakt, maar het is de moeite waard om daar naar te kijken.
-
Ik kan het probleem herkennen, ik had ook wat problemen met mijn Tillig wissels in Gouda...
Misschien kan je de ruimte met deze mal (http://www.google.de/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.fohrmann.com%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2F7%2F1%2F71601_8.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.fohrmann.com%2Flehre-fur-radsatz-und-gleis-4377.html&h=412&w=594&tbnid=T_lDgbVBMXqJQM%3A&zoom=1&docid=yt7Y21EYOIR6mM&ei=xl7rVKvZKaWmygPrsoAo&tbm=isch&iact=rc&uact=3&dur=495&page=1&start=0&ndsp=25&ved=0CCMQrQMwAQ) controleeren..
Ik had al de ervarng gemaakt, dat het puntstuk niet goed erin is gedouwd, dan is het iets te kort op het uiteinde.
Groet
Bernd
-
Nog geen tijd gehad om de suggesties te checken maar ga dit nog doen. Aan de andere zijde heb ik overigens een 3e boogwissel wat probleemloos bereden wordt dus ik kan wat vergelijken.
Bedankt alvast.
Gr, Ben.
-
Ik heb gemeten aan de afstand C uit de NEM 110. En daar wordt direct het probleem duidelijk. Ik meet 14,8 waar het tenminste 15,3 moet zijn. Dat verklaart alles. Het wissel wat geen probleem heeft is 3/10de beter, ook niet goed maar kennelijk net voldoende.
Heb nu als proefje de strijkregel vervangen door een stukje spoorstaaf (nog niet op lengte). Dat is aanzienlijk steviger, ik meet nu 15,1 mm en het materieel gaat hier goed langs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_457.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_457.jpg)
Wat ik nog kan doen is een hele lichte buiging in de strijkregel maken waardoor ik ter hoogte van de punt van het hartstuk op 15,4 uit kom en dan moet het dat maar zijn. Het oogt wel wat lomper daar het stukje spoorstaaf aan beide zijden profiel heeft. Maar goed, styreen oplijmen oogt ook lomp.
Bedankt voor het meedenken.
Gr, Ben.