BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: SBBcargo op 20 February 2015, 09:18:40
-
Helaas het is weer gebeurd:
Klik (http://www.nu.nl/buitenland/3996410/mogelijk-tientallen-gewonden-bij-treinbotsing-in-zwitserland.html)
Klik (http://www.bahnonline.ch/wp/83621/zugkollision-zwischen-fernverkehrszug-und-s-bahn-in-rafz.htm#more-83621)
Marius.
-
De foto van NU.nl slaat zoals gebruikelijk weer nergens op...
https://twitter.com/WAGGNews/status/568674261856063488/photo/1 geeft een beter idee
Ziet eruit als een 'normale' flankaanrijding. Niet zo veel bijzonders. Hooguit kun je je afvragen waarom het ATP systeem dit soort standaard gevallen niet ondervangt.
-
Niet zo veel bijzonders? O ja wacht, het is Zwitserland....
-
Dat had ook anders af kunnen lopen met dat viaductje...
-
De "kwaliteitskrant" Blick :
http://www.blick.ch/news/schweiz/ostschweiz/zug-crash-in-rafz-der-schwerverletzte-ist-der-lokfuehrer-id3500987.html
-
Niet zo veel bijzonders? O ja wacht, het is Zwitserland....
Haha, inderdaad. Als het nu Nederland was geweest, ja, dan was het hek van de dam en had iedereen weer geklaagd over NS en zo, maar nu het Zwitserland is, Zwitserland is tenslotte beter dan Nederland (not) :P
-
Maar als het nu in Nederland ook eens gebeurt, kunnen we nu zeggen: "maar in Zwitserland doen ze dat ook" ;D :P ::)
-
Niet zo veel bijzonders?
Ja, sein gemist, flankaanrijding, einde verhaal. Weinig spectaculair. En relatief weinig gevolgen.
Dat had ook anders af kunnen lopen met dat viaductje...
Zo lust ik er nog wel een paar. Als ik vanmorgen de vrachtwagen niet gezien had, dan was het oversteken van de weg ook heel anders afgelopen.
Wat ik dan wel weer intrigerend vind, is dit: klik (http://f.blick.ch/img/incoming/origs3501552/3918635942-w980-h653-q70/image1-1-.jpg). Waar komt die stoel vandaan? Heeft een 460 geen vaste machinistenstoel?
-
De machinist heeft een Grammer luchtgeveerde stoel. De stoel die je hier ziet is voor de bijrijder of voor mijn machinistentas.
Bas
-
Ja, sein gemist, flankaanrijding, einde verhaal. Weinig spectaculair. En relatief weinig gevolgen.
Zo lust ik er nog wel een paar. Als ik vanmorgen de vrachtwagen niet gezien had, dan was het oversteken van de weg ook heel anders afgelopen.
Zo zeg, overdrijven is ook een kunst zeg...
Het ging mij helemaal niet om de ernst of oorzaak oid, maar simpelweg dat het ook anders had kunnen aflopen als 1 van de bakken bij dat viaductje een andere weg in geslagen was... ::)
-
Komt dat gat in de cabine door de botsing, of hebben de hulp diensten er de zaag flink in gezet?
-
In het nieuwsberichtje staat dat de cabine is open gezaagd door de hulpdiensten. De machinist is zwaargewond met de helicopter afgevoerd.......
-
Beide treinen werden blijkbaar bestuurd door een machinist in opleiding.
Beide in den Zusammenstoss involvierten Züge wurden durch je einen Ausbildungslokführer und einen Lokführer-Aspiranten (22 und 25 Jahre alt) geführt.
Als het een rood sein passage is geweest is het wel opmerkelijk dat beide, de machinist in opleiding en zijn begeleider, dit gemist hebben.
-
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=520023
-
In het nieuwsberichtje staat dat de cabine is open gezaagd door de hulpdiensten. De machinist is zwaargewond met de helicopter afgevoerd.......
Ja dat werd in de media gemeld, maar elders heb ik ook mededelingen gevonden dat de locomotief een bovenleidingsmast in aanraking is gekomen. Het zou zomaar kunnen dat de mast het gat veroorzaak heeft en ook de machinist op de tweede stoel die daarbij zijn zware verwondingen opliep. Het ongeluk vertoont overigens sterke gelijkenis met aanrijding in Gouda van zeven jaar geleden. Daar was toen nog geen ATB-vv. Hoewel de beveiliging in Rafz op orde lijkt, had de dubbeldekker waarschijnlijk geen beveiligingssignaal in de cabine, omdat deze van rijrichting veranderde, dus terug van waar deze kwam. Daarbij wordt het signaal pas in de directe omgeving van het betreffende sein actief. Zoals het zich nu laat aanzien werkt de zogenaamde infilloop niet bij vertrek maar komt het signaal pas bij de balise ter hoogte van het sein. Inmiddels is er een persbericht van SBB uitgegaan inzake het ongeval van Rafz met daarin de toedracht en passende maatregelen die op korte termijn genomen worden.
http://www.sbb.ch/sbb-konzern/medien/medienmitteilungen.newsdetail.2015-2-2702_1.html
-
Ik zag onlangs bij de SRF een animatie waarbij de treinen elkaar passeerden maar de stilstaande net te ver was door geschoven. De ander raakte hem dus precies op het puntje waarna deze begon te ontsporen