BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Dave....... op 19 February 2015, 19:59:21

Titel: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Dave....... op 19 February 2015, 19:59:21
Hoi!

Een interessant filmpje gevonden over hoe een spoorwegovergang in Duitsland werkt.
Nooit geweten dat het sein nog met de hand op groen gezet moet worden  :o

https://www.youtube.com/watch?v=rHgVU5ltjfQ (https://www.youtube.com/watch?v=rHgVU5ltjfQ)

enjoy!
Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Seinwezen op 19 February 2015, 21:04:17
Mooi.

er zijn zelfs nog handbediende overgangen in Duitsland.

http://www.youtube.com/watch?v=xZYvQNB5FXY

Wat dat betreft lopen ze nog behoorlijk achter op Nederland.

Groeten Sander
Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Dewey op 21 February 2015, 18:48:33
Hee Sander,

Die bewuste overgang waar jij net een filmpje van stuurde is in september van dit jaar helaas vervangen door een vol automatisch exemplaar. Daarmee is ook de laatste overwegwachter in Niedersachsen verleden tijd. Op dezelfde lijn, Hildesheim - Bad Harzburg, heb je nu enkel nog in Derneburg (1), Baddeckenstedt (2) en in Othfresen (1) handbediende overwegen.

Groeten Dewey
Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Dave....... op 21 February 2015, 22:30:54
Bizar he? Anno 2015
Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Seinwezen op 22 February 2015, 20:14:41
Inderdaad wel raar dat er nog steeds handbediende overwegen zijn.

Maar ook in Nederland zijn er ook nog wel handbediende.
Alleen worden deze wel op afstand bediend.

http://www.youtube.com/watch?v=0WpvnqDT0_I

Groeten Sander
Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Peter Kleton op 22 February 2015, 20:26:35
Toevallig zag ik deze week op de NDR een film over het traject Hannover-Bad Harzburg, dat eind vorig jaar was opgenomen.
 Daar kwam het seinhuis van Goslar WF in beeld ,waar van gezegd werd dat het "biinnenkort " zou worden gemoderniseerd, d.w.z. de beveiliging dan. Dan zullen dus de stations die hierboven  genoemd werden wel automatische bomen krijgen .
 Peter
Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Reinout van Rees op 22 February 2015, 20:35:04
Ik wist niet dat er nog handbediende overwegen in Nederland waren! Bij dat filmpje van sander stond er "EBO overweg", dus heb ik daar op gegoogled: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_bediende_overwegbomen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_bediende_overwegbomen).

Kennelijk worden ze voor twee of drie overwegen met veel sporen gebruikt. Alle seinen staan op rood. Overweg wordt door een centrale post gesloten (met camerabewaking). De bomen sluiten de weg geheel af. Daarna gaat het sein pas op groen. Identiek aan het Duitse filmpje!

("Handbediend" is eerder "handgeschakeld", trouwens. Handbediend klinkt als een mannetje dat aan hendels draait. De bomen worden hier gewoon door een motor aangedreven.)

Nadeel is, ook hier in Nederland, dat de bomen erg vroeg dicht moeten. Ik herinner me in Duitsland dat ik het me op vakantie als kind wel eens afvroeg waarom die bomen 5 minuten voor de trein kwam al dicht waren. Ik was duidelijk alleen Nederlandse AHOBs gewend :)

Reinout
Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Dave....... op 22 February 2015, 20:42:45
Hier in Nederland vroeg dicht?
In Duitsland is het erg  :o
Vanuit het huis van m'n schoonouders kan ik er 1 zien.
Soms wel 10 minuten voor de trein komt...

Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: zweistein op 22 February 2015, 23:38:41

Kennelijk worden ze voor twee of drie overwegen met veel sporen gebruikt.

Roermond, Zutphen en Naarden-Bussem. Deze overwegen hebben de nare eigenschap (niet voor de omwonenden) dat deze niet voorzien zijn van bellen.
Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Thom op 23 February 2015, 18:15:24
Hier in Nederland vroeg dicht?
In Duitsland is het erg  :o
Vanuit het huis van m'n schoonouders kan ik er 1 zien.
Soms wel 10 minuten voor de trein komt...
Het ging over een EBO hé, niet over een standaard NL'se Ahob :)

EBO's hebben ook even tijd nodig, misschien wel minder dan in Duitsland, maar toch meer dan de Ahob's  ;)
Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Dave....... op 23 February 2015, 19:14:50
Ohw op die manier.
Die doen er ook lang over ja.
Titel: Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
Bericht door: Landsee op 05 March 2015, 19:46:13
Voor wie de EBO's nog op de foto wil zetten.

In Naarden Bussum wordt deze in de loop van 2017 vervangen door een twee sporige Ahob.
In Zutphen wordt de overweg dit jaar of begin 2016 vervangen door een tunnel.

Blijft over Roermond, waar ook gekeken wordt of de overweg verplaatst kan worden en vervangen door een Ahob.