BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: marcombv op 17 February 2015, 21:26:56

Titel: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: marcombv op 17 February 2015, 21:26:56
Hallo,

Ik heb als thema een dubbelsporige rondlopende hoofdbaan met een kopstation
Klik in de link in mijn onderschrift voor een reportage van de opbouw.

Nu wil ik op de dubbelsporige hoofdbaan twee trienen (elk met een eigen trafo) tegeelijkertijd een verschillende richting op laten rijden.
Ik heb het nu als volgt aangesloten.

(http://www.venividivissie.org/foto/trein/aansluiting.jpg)

Als ik bij een spoor de + en - omdraai werkt het wel.
Maar dit geeft natuurlijk korstsluiting bij het wisselen van spoor.
Bij een kruising gaat het goed omdat de sporen dan van elkaar geisoleerd zijn

Wat doe ik hier verkeerd?
Titel: Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: prutser op 17 February 2015, 21:31:53
Je moet wel de 2 ovalen elektrisch van elkaar scheiden (tussen je kruiswissel en de bovenste wissel)
Als je van de ene naar de andere baan wilt moet je de beide trafo's in dezelfde stand zetten.

Stephan.
Titel: Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: treinenhobby op 17 February 2015, 21:34:14
De + en - bepalen de rij richting.
Dus de wissels en kruising zijn daar op gemaakt.

Tussen de binnenbaan en buitenbaan zullen beide spoorstaven geisoleerd moeten worden.
Op het plaatje tussrn het wissel rechtsboven en de engelsman (kruising).
Mocht er nu een trein van spoor wisselen moeten beide transformatoren dezelfde kant op staan en even ver open.
Dan zou het goed moeten gaan.

Edit: zoals gebruiker Prutser ook al aangeeft. Typ niet zo snel op tablet...
Titel: Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: marcombv op 17 February 2015, 21:45:21
Inderdaad vergeten te vermelden, de binnen en buitenbaan zijn electrisch van elkaar gescheiden.  :o
Titel: Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: Timo op 17 February 2015, 21:46:01
Als ik bij een spoor de + en - omdraai werkt het wel.
Klopt, dat is de manier  ;) Alle sporen tussen de binnenste en buitenste ring moeten worden geïsoleerd.

Maar dit geeft natuurlijk korstsluiting bij het wisselen van spoor.
Nouwja, als de trein in de buitenbaan linksom rijdt en die in de binnenbaan rechtsom dan gaat het je ook niet lukken om van spoor te wisselen. Je zal in dezelfde richting moeten gaan rijden => in een van de banen moet je "achteruit" gaan rijden. Ofwel, de rijregelaar de andere kant op open draaien. Hierdoor zal de polariteit van de rail ook wisselen en tada, geen kortsluiting.  ;)


Timo
Titel: Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: SteeF_NS92 op 17 February 2015, 21:56:46
Het zou volgens mij inderdaad goed moeten gaan indien je de plus overal aan de buitenste spoorstaaf hebt verbonden en de - dus aan de binnenste spoorstaaf. Als je op beide rondjes een trein wilt laten rijden in tegengestelde richting van de ander zal je bij analoog inderdaad de ring moeten isoleren van de ander en moeten verbinden met een 2e trafo. Hierbij wel in het achterhoofd houdend dat je bij baanwisseling moet zorgen dat de ene trafo gelijk staat aan de ander (volgens mij hoeft alleen de polariteit gelijk te zijn maar dat weet ik niet helemaal 100% zeker).
Titel: Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: Sander op 17 February 2015, 22:12:40
Citaat
Mocht er nu een trein van spoor wisselen moeten beide transformatoren dezelfde kant op staan en even ver open

Ik wens je enorm veel succes.....

Dat "even ver open" gaat niet op. Trafo's zijn nooit identiek aan elkaar.

mvg,
 Sander

Titel: Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: draaischijf2000 op 17 February 2015, 22:29:49
Zo kan het ook:Isoleer de engelse wissel. Schaf een relais 10019 van Roco aan.
Dat heeft 4 dubbele contacten waarvan je er 2 dubbele nodig hebt.
Sluit de middencontacten aan op de + en de - van de engelse wissel.
Sluit bv trafo 1 aan op de linker contacten aan (+ en -) en trafo 2 op de rechter.
De trafo van het onderste spoor kan in de rijrichting blijven staan en de trafo van het bovenste spoor idem.
Bij rijrichting van het bovenste spoor over de engelse wissel naar spoor 3 kun je het relais via schakelaar bedienen en kunt met dezelfde trafo
Zonder knopdraaierij over de engelse wissel.
De contacten van het relais die over zijn kun je gebruiken om het gedeelte voor de engelse wissel stroomloos te zetten.waardoor botsingen
Met over die wissel naar spoor 3 rijdende treinen worden voorkomen.
Ik rij al jaren analoog op deze manier.
Succes mvg Romani-P
Titel: Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: marcombv op 17 February 2015, 22:37:07
Ik heb het probleem al een stuk eenvoudiger voor mijzelf gemaakt.
De Engelse wissel wordt vervangen door een kruising.

Het gaat om de twee doorgaande sporen, dus daar wil je geen trein hebben die tegen het verkeer in rijdt.  ;D

Dit was aan de rechterkant, aan de linkerkant dus hetzelfde een kruising ipv een Engelse wissel.

Na de wissel begint aan beide kanten het stiondeel en die wordt weer door een andere trafo aangestuurd.
Dus opletten bij een aftakkende binnenkomende trein dat die rijrichting wel goed staat.
Titel: Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: Dirk J op 17 February 2015, 22:39:45
... dat je bij baanwisseling moet zorgen dat de ene trafo gelijk staat aan de ander (volgens mij hoeft alleen de polariteit gelijk te zijn maar dat weet ik niet helemaal 100% zeker).

Het tussen haakjes deel klopt, bij gebruik van een gewone ouderwetse "gelijkstroom" trafo (mag ook een MSF zijn). Het is voldoende dat de polariteit klopt. Zolang de trein door beide trafo's gevoed kan worden, wordt de snelheid bepaald door de trafo met de hogere spanning.
Titel: Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
Bericht door: Erwinmk op 24 February 2015, 17:10:33
Heel goed idee. Zo kan ik een sneltrein laten rijden en ook aan lokaal verkeer doen. Eigenlijk dus gewoon een bloksysteem.