BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: freekvo op 14 February 2015, 17:21:28
-
Ik heb onlangs dot model gekocht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_77.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_77.jpg)
Met enig hulp hier op het forum ben ik erachter gekomen hoe ik bij de motor moet komen. Een uitdaging voor het digitaal maken is dat de slepers op het motorblok tegelijk de voeding voor de motor zijn. Zie de foto;s hieronder; de L-zijde met de rode draad gesoldeerd en de R-zijde met de groene draad gesoldeerd. Die twee draden gaan naar de verlichting aan de voor- en achterzijde; zoals gezegd: de voeding van het motorblok komt direct van de slepers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_IMG_1022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_IMG_1022.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_IMG_1024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_IMG_1024.jpg)
Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om deze slepers te isoleren van de motoraansluitingen.
Aan de andere kant van de trein geen slepers maar om de assen gewonden koperdraad. De rode en groene draad zijn dan weer verbonden met de rode en groene draad aan de andere kant en met de verlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_IMG_1025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_IMG_1025.jpg)
Ik vrees dat ik daar mee moet doen. Of zien jullie nog een andere oplossing?
De verlichting is me nog niet helemaal duidelijk. Deze schakelt van wit naar rood bij het omkeren van de rijrichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_IMG_1023.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_IMG_1023.jpg)
Ik denk dus dat het dubbele leds (wit/rood) zijn maar hoe verbind ik die dan straks met de decoder? Mocht dat iets met diodes worden, geef dan svp aan welke ik daarvoor moet gaan gebruiken want mijn kennis op dat gebied is eerlijk gezegd 0,0 8)
-
Alles los solderen en decoder aansluiten zoals het hoort. Alles is van plastic dus dat is vrij eenvoudig. Of je die leds nog kan gebruiken durf ik zo niet te zeggen.
-
Het zullen inderdaad duo-LED's zijn als ik het zo zie (aantal draden) en dan is het even de vraag of ze
"common anode" of "common cathode" zijn (CA of CC als je het af wilt korten) als je ze op een decoder
aan wilt sluiten.
Die koperdraaden om de assen lijkt me een hobby oplossing om de stroomopname te verbeteren.
-
Als een Duo Led maar Twee Aansluitingen heeft zoals op de Foto dan zijn de Led Chip Anti Parallel geschakeld!
Dan kunnen het dus nooit Common Anode of Common Kathode Leds Zijn!
Alexander.
-
Alleen lossolderen is niet voldoende. Als ik het goed begrijp zitten de stroomafnemers van het motordraaistel direct aan de polen van de motor. De draden zijn alleen voor de verlichtng en extra stroomafname van het andere draaistel. Op de een of andere manier moet toch die motor los. Ik weet niet hoe het motordraaistel verder in elkaar zit.
De LEDs moeten inderdaad vervangen worden door common anode exemplaren of wellicht weet iemand een schakeling met wat transistoren die digitaal kunnen ompolen?
Succes,
Robert
-
'Makkelijkste' manier lijkt mij dan nog die slepers los te halen en dan met een stevige 2 componentenlijm aan de andere zijde vast te lijmen. (links rechts omwisselen zeg maar)
-
Op die foto met het koperdraad om de assen leek de LED rechtsonder 3 draden te hebben.
Nu ik nog eens kijk is het goed mogelijk dat ik het verkeerd gezien heb !
-
Begin eens met het losmaken van de stroomafnemers. Zo te zien kan je dat moertje losdraaien om koolborstels te vervangen. Mogelijk is dat moertje te isoleren.
Anders helemaal overnieuw met de stroomafname.
De ledverlichting lijkt me ook zelfgefröbeld.
Rijdt het model analoog een beetje?
-
Het model rijdt analoog perfect!
De verlichting en de stroomafnemers van het rond de assen gewonden koperdraad lijken er inderdaad later ingezet te zijn.
Ik kan niet anders zeggen dan dat dat keurig netjes is gedaan. De draden (hoewel wat mij betreft wat aan de dikke kant) zijn ook keurig netjes weggewerkt.
-
Wat speurwerk in het Frans heeft het volgende opgeleverd:
Een nieuw motordraaistel, zie deze link (https://translate.google.nl/translate?sl=fr&tl=nl&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.iprod-ho.com%2Fboutique%2Fautorails%2Fkac009-a-kit-de-remotorisation-analogique-pour-panoramique-jouef.html&edit-text=) (vertaald met Google Translate) + een aanvulling voor digitaal, zie deze link (https://translate.google.nl/translate?sl=fr&tl=nl&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.iprod-ho.com%2Fboutique%2Fdigital%2Fkac007.html&edit-text=).
Zelfs voor de verlichting is er dan een oplossing (link (https://translate.google.nl/translate?sl=fr&tl=nl&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.iprod-ho.com%2Fboutique%2Fkits-d-eclairages%2Fkec005-kit-eclairage-2x2-led-blanc-rouge-dcc.html&edit-text=)).
Wel een erg kostbare oplossing, vrees ik.
Wel grappig, mijn Frans is best wel redelijk maar dit gaat me soms boven de pet. De pdf-handleiding is wel te vertalen met een (gratis) tool al levert dat dan soms wel vreemde teksten op:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_1_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_1_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_2_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_2_6.jpg)
-
De verlichting kun je laten zitten. Die kun je als volgt aansluiten: ene pootje van de led aan de witte draad, andere pootje aan de gele draad, tussen blauwe draad en gele draad komt een weerstand (2000 ohm ofzo, beetje proberen wat genoeg licht oplevert) en tussen blauwe en witte draad net zo'n weerstand.
-
tussen blauwe draad en gele draad komt een weerstand (2000 ohm o fzo, beetje proberen wat genoeg licht oplevert) en tussen blauwe en witte draad net zo'n weerstand.
???.........in serie tussen de led en wit en in serie tussen de andere kleur led en geel, neem ik aan dat je bedoeld Floris.
-
Nee. je moet twee draden hebben en de zaak kunnen ompolen. Door de blauwe draad via weerstanden met de gele en witte draad te verbinden gaat dat: bij vooruit rijden wordt witte draad min, gele draad spanningsloos, via de weerstand vloeit de plus van de blauwe naar de gele draad. Geel wordt dus plus. Andersom wordt bij achteruit rijden geel min en wit plus. Er wordt zo nogal wat stroom weggestookt over de andere weerstand dus heel netjes en efficiënt is het niet maar dat boeit hier toch niet zo en het is simpel. Omdat er altijd een weerstand in de kring zit heb je verder geen voorschakelweerstand nodig.
-
Dit had ik eerder moeten weten, dan had ik mijn oude LEDS niet uit mijn 20 jaar geleden gepimpte treinen hoeven te slopen om te vervangen met apart aan te sluiten kathodes en gemeenschappelijke anode :P
Maar wat gebeurt er als beide functies tegelijk aangaan? bv bij gevarensein of het laten nagloeien van verlichting? Of zelfs als de decoder bij veranderen van rijrichting de één net niet op tijd uit zet voordat de ander aan gaat?
Mvg,
Robert
-
@Floris: (y) weer wat geleerd (y).
-
De spullen uit Frankrijk waren het allemaal net niet, helaas. Er werd geen nieuw (motor)draaistel geleverd maar alleen een nieuwe motor. Deze had wel aparte stroomaansluitingen maar paste net niet op de plaats van de oude motor. Bovendien was er dan nog geen oplossing voor de stroomafnemers van de wielen. De extra gewichten waren op zich wel OK, maar dan paste de raamkappen weer niet. De houder voor de decoder kon ik ook nergens een plaats geven.
Na een avond gefrustreerd prutsen heb ik alles maar weer aan de kant gelegd. Jammer van het geld maar soms is dat niet anders.
Ik heb nu de oude motor ontdaan van de stroomafnemers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20150219_201655.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20150219_201655.jpg)
Vervolgens een minidecoder ingebouwd. Daarmee rijdt de trein wel digitaal maar alleen de stroomafname van de assen aan de andere kant (met ATF) is niet ideaal.
Ik zal er een andere keer wel weer mee verder gaan.