BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Lex van der Loo op 11 February 2015, 21:49:28
-
Ik ben op zoek naar de geometrie van de hele slanke meegebogen wissels van Roco BWL 9/10 (bijvoorbeeld nrs 42476/42477). Inmiddels heb ik wel een brochure van 24 pagina's gevonden met uitleg van het "Roco-line H0-Gleissystem". Maar daarin staat alleen de geometrie van BWL 2/3 uitgelegd.
Heeft iemand nog een oude catalogus of een oud document van Roco waarin dat te vinden is?
Met vriendelijke groet,
Lex van der Loo.
-
De aanduiding 9/10 slaat op de boogstralen van resp. de binnen- en de buitenboog.
R9 is 826,4 mm, R10 is 888 mm.
Ik veronderstel dat de bogen gelijk beginnen aan de voorkant van het wissel, maar daarvan kan ik geen bevestiging vinden (catalogus 2008/2009)
Beide bogen maken een sector van 30o
-
Tot mijn verbazing staat er in oude catalogi inderdaad wat over de geometrie.
Wat er staat getekend is niet zo verbazend. Zoals Klaas al aangeeft slaat 9/10 op de R9 en R10 bogen van Rocoline.
Voor een overloop van het ene gebogen spoor naar het andere gebogen spoor neem je de desbetreffende tekening van de R2/R3 wissels met de extra benodigde R2 en R3 railstukken voor je. Waar R2 staat lees je R9, waar R3 staat lees je R10. Met dit verschil dat R9 en R10 railstukken slechts 15 graden zijn. Je hebt er dus twee keer zoveel nodig: twee keer R10, zes keer R9.
Met twee keer vier R9 railstukken zijn vanaf één wissel de twee sporen weer op de standaard afstand van 61,6 mm.
Ik heb duidelijk nu geen zin te gaan scannen. :)
Mijn verbazing heeft er vooral mee te maken dat de moeite is genomen deze wissels in de geometrie te passen. Bij deze fraaie, superslanke wissels moet je absoluut flexrail gebruiken. Doorzonde dat starre gedoe met sectierails.
-
Bij de meegebogen wissels van Rocoline is de straal van de binnen- en buitenboog gelijk. BW 2/3 heeft in beide sporen R2, BW 5/6 heeft in beide sporen R5 en BW 9/10 heeft in beide sporen R9 oftewel 826,4 mm
De 'buitenboog' is recht in het tongenbereik en gaat daarna pas buigen. In parallelle bogen R2/R3 zie je dan ook dat er in de R3-buitenboog een R2-segment nodig is om het rechte stukje te compenseren en weer correct uit te komen (dat staat ongetwijfeld uitgetekend in je brochure).
Ik veronderstel dat met BW 9/10 een soortgelijke truc uitgehaald moet worden, maar een plaatje heb ik nog niet gevonden.
Edit: zie verder bij Henk, die was vlugger 8)
-
Even uitgeprobeerd in Anyrail:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boogwissels_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Boogwissels_1.jpg)
-
Ik veronderstel dat met BW 9/10 een soortgelijke truc uitgehaald moet worden,
Inderdaad, het staat er in mijn catalogus zelfs bij: radius van het hoofdspoor en het aftakkend spoor 826,4 mm(R9)
Had ik in eerste instantie overheen gelezen.
-
Allen dank.
De tekening is verhelderend.
M.v.g.
Lex
-
De 'buitenboog' is recht in het tongenbereik en gaat daarna pas buigen
Dat rechte stukje is dan als het goed is precies 61,6mm :)
Dit systeem is door meerdere merken toegepast met name in H0. Geometrisch perfect, maar mooi is anders natuurlijk.
-
Nog maar even een duidelijk plaatje erbij.
Gr Piet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/r9r10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/r9r10.jpg)
-
Ja, dst plaatje stomd tot een jaar of tien geleden in de catalogus.
-
Bij de onderste twee voorbeelden loopt de railafstand tussen binnen- en buitenboog plaatselijk wel terug tot 53,3mm. Iets om rekening mee te houden bij treinen die elkaar passeren.
-
Gezien de ruime boogstralen zal dat bij deze wissels geen probleem opleveren.
-
Nee, maar bij de kleinere boogstralen wel. Ook bij R2/R3 wissels heb je die afstand van 53,3mm.
-
Ook dat zou moeten passen. Bovendien ga je op R2/R3 niet met 30 cm rijtuigen rijden, dat is geen gezicht.