BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: rschuite op 11 February 2015, 21:37:26
-
Onlangs heb ik in Houten een aantal Fleischmann wisselaandrijvingen 6421 en 6422 gekocht.
Een aantal aandrijvingen stoppen met schakelen na 10-20 impulsen. Als ik de aandrijving/wissel vervolgens een paar keer met de hand schakel, dan werkt de electronische aandrijving weer. Soms ook werkt de aandrijving los wel, maar als ik hem aan een wissel vastmaak, werkt hij weer niet.
Ik heb de aandrijving ook al 15 minuten ondergedompeld in de wasbenzine, echter zonder merkbaar verschil.
Wie heeft nog suggesties?
-
Hallo,
Deze aandrijvingen zijn voorzien van een eindafschakeling. Deze eindafschakeling werkt met een contactveertje dat over een printbaan en twee contactpunten schuift. Na verloop van tijd slijt dit en maakt het veertje niet meer goed contact.
Op onze club baan halen we de aandrijving uit elkaar en solderen een draad over de contacten. Je hebt hierna geen eindafschakeling meer! Bedien je alles met een Pc of digitaal, maakt dit echter niets uit.
Mocht je er niet uitkomen, lees ik het wel en plaats een paar foto's.
Groet, Roelof
-
Hallo,
Toch even een opmerking...
Op onze club baan halen we de aandrijving uit elkaar en solderen een draad over de contacten. Je hebt hierna geen eindafschakeling meer! Bedien je alles met een Pc of digitaal, maakt dit echter niets uit.
Het schakelen zonder eindafschakeling blijkt wel degelijk "overwachte" consequenties te kunnen hebben, juist bij digitale bediening via een Pc:
> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63101.0.html
Bijna alle wisseldecoders hebben standaard een "eigen" schakeltijd, die vaak los staat van het in- en uitschakelen door de Pc-software zelf. Bij het schakelen van bijvoorbeeld wisselstraten kunnen wisseldecoders dan behoorlijk onder "stress" komen te staan omdat dan juist zonder eindafschakeling meerdere wissels tegelijkertijd enige tijd onder spanning kunnen blijven staan. Zelfs belastingen van 6 ampère of meer zijn dan mogelijk...
Zie daartoe de specifieke uitleg in dezelfde topic onder:
> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63101.msg3221544074.html#msg3221544074
Groetjes,
Bert
-
Beste Roelof
Bedankt voor je heldere antwoord!
Ik heb inderdaad een veertje gezien, maar of dat inderdaad de bewuste eindafschakeling is, weet ik niet zeker.
Zou je inderdaad de foto's kunnen uploaden of deze aan mij toesturen.
Bij voorbaat dank
Ronald
Hallo,
Deze aandrijvingen zijn voorzien van een eindafschakeling. Deze eindafschakeling werkt met een contactveertje dat over een printbaan en twee contactpunten schuift. Na verloop van tijd slijt dit en maakt het veertje niet meer goed contact.
Op onze club baan halen we de aandrijving uit elkaar en solderen een draad over de contacten. Je hebt hierna geen eindafschakeling meer! Bedien je alles met een Pc of digitaal, maakt dit echter niets uit.
Mocht je er niet uitkomen, lees ik het wel en plaats een paar foto's.
Groet, Roelof
-
Op de website van een Duitse hobbyist (http://www.gk-moba.de/Beschreibung.html) vond ik twee foto's van een Fleischmann aandrijving. Stukje naar beneden scrollen. Op de linker foto zie je het bewuste contactveertje apart, op de rechter foto de contacten overbrugd.
Foto's kun je in groter formaat zien door er op te klikken.
-
Beste Klaas
Bedankt voor de link!
Echter deze foto's zijn van een andere N? schakeling dan de 6421 en 6422. Dus als je daar nog foto's van hebt:http://forum.beneluxspoor.net/Smileys/classic/smiley.gif