BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: marcombv op 11 February 2015, 21:32:07
-
Ben bezig met een kopstation te bouwen.
Nu komen niet alle stootblokken op dezelfde hoogte (lengte) te liggen.
Achter deze stootblokken komt straks een steunmuur, wat te doen alle rails even lang maken of zo laten.
Hier een foto van wat ik bedoel:
(http://www.venividivissie.org/foto/trein/stootblok.jpg)
-
In het echie staan die (bijna altijd) netjes op lijn ;-)
Vertrouw echter op BNLS om het tegendeel te bewijzen (y)
-
google maps Amersfoort (https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52.159759,5.34954&spn=0.001364,0.003484&t=h&z=19)
Bij de onderste groep van 5 sporen lijken de stootjukken mooi op één lijn te staan.
Bij de bovenste groep van 9 sporen zie ik een kleine onregelmatigheid. Het kan ook zijn dat er verschillende typen staan.
-
Ik snap die dikke schroeven niet eerlijk gezegd,, iemand ?
-
Om de rails tijdelijk vast te zetten totdat ze vastzitten door het ballast.
Gr, Bert
-
OK, Dank,, ik deed dat altijd met die kleine zwarte spijkertjes. Was optisch wel mooier.
-
Maar die spijkertjes liet je waarschijnlijk zitten. Die schroeven worden weer verwijderd, nadat er voldoende ballast is aangebracht.
-
Ze gaan er na het aanbrengen van het ballast gewoon weer uit, dus je ziet er niks meer van. Ik neem aan dat jij je spijkertjes laat zitten... En die zie je dan wel..
Gr, Bert
-
Inderdaad, wat Dirk zegt. Alleen zou je dan eigenlijk rails moeten hebben zonder die spijkergaatjes in de bielzen.
-
Idd, zo'n klein spijkertje valt minder op dan het gaatje.
-
als je even je brilletje opzet Apie, dan zie je dat de schroef tussen 2 bielzen inzit. Je krijgt er na het "ballasten" dus niks meer van te zien. Met jouw optie blijft er een gaatje over in de biels, die je al of niet weer moet dichtsmeren. Capice!! ;D
mvg,
Cor.
-
Hallo Marco
Je kan toch alle rails met een Dremel slijpschijf of een fijn zaagje op gelijke
hoogte door slijpen of zagen, de stootblokken er weer op of er tegen aan hangt ervan af
welke type je hebt.
En alle sporen zijn nu even lang.
Of dat in de werkelijkheid een must is of alle sporen op één lijn liggen met meerdere stootblokken
is in principe niet zo belangrijk.
Het is jouw wereld en als je daarachter een muur wil plaatsen moet je het op die manier doen.
Verder je rails tijdelijk vastleggen met zo'n schroef tussen de bielsen is een hele goede en mooie oplossing.
Discussie over gaatjes en of het lelijker is slaat nergens op niets van aantrekken.
succes met je verdere bouw
gr,
Herwim
-
Ik zou ze ook gewoon netjes op 1 lijn brengen. Voor het oog geeft dat naar mijn idee een rustiger beeld.
Eventueel kun je het nog in 2 groepen doen. De voorste 4 en de achterste 3 op dezelfde lengte. Die achterste 3 kunnen zo te zien wat verder doorlopen.
Groet,
Roelco
-
@Herwim,
Marco weet vast wel hoe hij de sporen even lang moet maken. Maar het ging hem juist om de vraag wat het meest realistisch is.
Als je bij het echte spoor gaat kijken staan de stootjukken meestal netjes op een rij. Maar er zijn vast uitzonderingen te vinden.
Hier een voorbeeld (https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51.444304,3.595574&spn=0.00069,0.001742&t=h&z=20) van twee stootjukken die ruim een meter versprongen staan.
-
Wat Klaas zegt is blijkbaar toch alweer achterhaald. Ik was eind vorig jaar in Vlissingen, en nam deze foto. Op spoor 3 en spoor 4 staat nu zo'n modern ding als stootblok, op spoor 5 staat nog de oude. Ze staan nu alle drie op e-e-n en dezelfde rij.
Volgens mij is dat ook het mooiste, en doen ze dat in het echie ook zoveel mogelijk.
Foto Vlissingen 1 november 2014:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vlis_01_new.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vlis_01_new.jpg)
-
Kan aan mij liggen, maar ik heb niet het idee dat de hier netjes op 1 rij staan. Of je moet een scheve rij een een nette rij noemen.
De rechter staat volledig in de zon.
De middelste begint net in de schaduw te staan,
En de linker is niet helemaal goed te zijn, maar lijkt nog verder terug te staan.
Maar zoals Klaas ook al zegt, er zullen in de praktijk voorbeelden van beide zijn.
En dan is het toch een beetje wat vind je zelf het beste staan? En wil je eventueel het extra werk doen om alle sporen precies even lang te maken.
Roelco
-
google maps Amersfoort (https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52.159759,5.34954&spn=0.001364,0.003484&t=h&z=19)
Bij de onderste groep van 5 sporen lijken de stootjukken mooi op één lijn te staan.
Bij de bovenste groep van 9 sporen zie ik een kleine onregelmatigheid. Het kan ook zijn dat er verschillende typen staan.
Onderste groep zijn er 6, maar 1 stootjuk zie je niet door de hoek waarop de foto genomen . Volg je de sporen de andere kant op dan staan er 4 keurig op rij maar 1 staat een stuk terug.
Op een rij oogt beter, maar indien nodig door een weg of gebouw kan het wel. Maar bij een stuk of wat sporen parallel aan elkaar zou ik het niet doen.
-
Als ik een lijntje trek over de schaduw van de stootbalken kom ik tot de voorzichtige conclusie dat alles daar netje op lijn staat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootjuk_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stootjuk_1.jpg)
Wel kan je aan de bovenbalk van het bovenleidingportaal zien dat de automagisch software rare dingen kan doen met het samenstellen van de afbeeldingen uit meerdere foto's. Grappig is om te zien dat de schaduw van de bovenbalk dus wel in lijn ligt. Verder valt dus op dat de lamppaal en de bovenleidingstaanders duidelijk onder een andere hoek staan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/portaal_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/portaal_6.jpg)
voor het gemak en eigen beoordeling ook nog even het "schone" plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bokkeduinen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bokkeduinen.jpg)
-
Hoi,
Die stootjukken in Amersfoort staan keurig op een rijtje. Misschien onderling kleine verschillen, maar die zie je in 1:87 niet. ;)
Het een-na-bovenste is een afwijkende. Is ooit een trein doorheen gegaan. Was een raar gezicht op 's ochtends met je duffe kop de Bokkeduinen op te rijden om er dan achter te komen dat iemand een Plan V op de straat had geparkeerd... (Kan je dus ook nog nabootsen...)
Groetjes,
Robert
-
Bij de bovenste twee jukken werd ik misleid door de afwijkende kleur. Ze staan dus beter in het gelid dan ik eerst dacht.
-
ik gok dat de bovenste ooit een keertje een gekraakt balkje heeft gehad en dat de een na bovenste dus "iets" meer voor z'n kiezen heeft gehad ;D
-
Iedereen bedankt voor de tips en het commentaar.
Het ging me puur om uit te zoeken of de stootblokken op een lijn moesten staan.
Dat is me inmiddels wel duidelijk geworden.
Het leukste (minst saaie) lijkt me om de twee groepen allebei een andere lengte te geven. 8)
Ook weet ik inmiddels een Dremel te hanteren om rails in te korten. :D
-
Ik denk dat meestal de stootblokken op 1 lijn liggen, maar er zijn uitzonderingen.
Via Railtrash.net gevonden foto's van Tilburg goederen.
(http://railtrash.jalbum.net/Tilburg%20Goederen%20%287%20april%202012%29/thumbs/VIC_0395.jpg)
vanuit andere hoek
(http://railtrash.jalbum.net/Tilburg%20Goederen%20%287%20april%202012%29/VIC_0399.jpg)
en
(http://railtrash.jalbum.net/Tilburg%20Goederen%20%287%20april%202012%29/VIC_0406.jpg)
of Tilburg hoofdwerkplaats
(http://railtrash.jalbum.net/Hoofdwerkplaats%20Tilburg/VIC_0288.jpg)
(http://railtrash.jalbum.net/Hoofdwerkplaats%20Tilburg/VIC_0298.jpg)
maar dit kan zeer goed afhangen van de situatie.