BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: marcel p op 02 October 2007, 12:23:29

Titel: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: marcel p op 02 October 2007, 12:23:29
Hoi Allemaal,

Ik ben al een tijd op zoek naar de afmetingen van Nederlandse seinen.
Heeft iemand ook een idee waar dit te vinden is of mij hieraan kan helpen?


Groetjes,
Marcel
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: henk op 02 October 2007, 12:38:51
Ik ken dat alleen uit een paar boekjes. In deel 12 van de toenmalige Kleine Modelbaan Serie staan de seinen in 1:87 getekend met de maten erbij. Dat deel heet geloof ik 'De Nederlandse Modelbaan' of zoiets en de schrijver heet Enter (had ook de rest van de oorspronkelijk Duitse serie vertaald). In sommige bibliotheken is die serie nog wel te vinden. In nog oudere boekjes van Enter staan overigens precies dezelfde tekeningen.
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Ries op 02 October 2007, 13:01:51
De Nederlandse Modelspoorweg.
Uitgever: Schuyt & C0.
Auteur: Gerard Tombroek.
Uitgifte: 1991.
ISBN 90 6097 304 6

Zeer bruikbaar op Nederlandsgericht boekje, geeft de lezer een overzicht in de tijdperken, kleuren van het materieel.
Behandeld stations emplacementen, Tractie depot, seinen, bovenleiding, overwegen en landschap.

Met zeer bruikbare en heldere tekeningen.

Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: eenop87 op 02 October 2007, 16:25:09
Kijk ook eens in de Galerie onder Scenery.

Groet,
Gerrit
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Rob op 02 October 2007, 16:44:27
De Nederlandse Modelspoorweg.
Uitgever: Schuyt & C0.

Dat boek is helaas niet meer te verkrijgen en de uitgever bestaat volgens mij ook niet meer. Als je mazzel hebt vind je het nog ergens 2e hands of in de bibliotheek. (Als ze hem daar al niet afgeschreven hebben, want zo ben ik eraan gekomen) In de Mitropa-stand vorig jaar in Rijswijk vertelde Gerard Tombroek me dat er gedacht wordt aan een soort heruitgave. Dus wie weet.

Groeten, Rob
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Gerke op 02 October 2007, 18:09:44
Hier misschien?

www.seinarm.nl

grt,

Ger.
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Hans Reints op 02 October 2007, 18:55:48
Ik ben al een tijd op zoek naar de afmetingen van Nederlandse seinen.
Heeft iemand ook een idee waar dit te vinden is of mij hieraan kan helpen?

Armseinen, lichtseinen, waarschuwings en/of aanwijsseinen??
Waar gaat de interesse naar uit??

SK
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Peter H op 02 October 2007, 19:15:08
Hallo,

Ik kwam dit tegen op dit forum.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=68 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=68)
Misschien heb je hier iets aan?

Peter
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: marcel p op 02 October 2007, 20:19:09
Ik ben op zoek naar de daglichtseinen van de NS. (op mast en dwergseinen)

Maar met de laatste link ben ik enorm geholpen..


Bedankt voor alle reacties!
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: marcel p op 03 October 2007, 15:10:36
Heeft iemand misschien nog meer gegevens van dwergseinen?


Alvast bedankt!
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: MRP_Peter op 03 October 2007, 15:52:02
Wat wil je erover weten Marcel?


Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: EdvK op 03 October 2007, 17:40:40
Marcel, misschien dat deze link je nog verder helpt, heb zelf kleinere led's gebruikt.

http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/Hoofdsein.htm
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: marcel p op 03 October 2007, 22:34:04
Wat betreft de hoofdlichtseinen heb ik nu genoeg informatie om hiermee aan het werk te gaan.
Maar op de stations wil ik dwergseinen plaatsen (en ook zelf maken) maar zijn hier ook afmetingen van bekend?
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: haes op 03 October 2007, 23:05:23
Voor de maten van armseinen, kan je terecht op: http://www.floodland.nl/aim/info_ns_armseinen_1.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_ns_armseinen_1.htm)


groet,

Hans
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: MRP_Peter op 04 October 2007, 03:38:33
Beste Marcel,

Omdat ik werkzaam ben in de modelspoorwereld en hiermee ook nederlands ge-orienteerd ben kan ik je de maten geven van het dwergsein.
Er zijn wel een aantal verschillende types dwergseinen dus zou ik van je willen weten om welk type het gaat, alsmede de schaal HO of N.

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: marcel p op 04 October 2007, 12:26:42
Hoi Peter,

Het gaat hier om HO, maar het type wat ik bedoel is wat op de stations gebruikt wordt. (weet zo niet wat de type aanduiding hiervoor is)
Gaat hier om het driehoekige model met 3 lampen.

Groetjes,
Marcel
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Ries op 04 October 2007, 15:36:21
Dwergseinen kunnen op drie verschillende manieren geplaatst zijn.

- Normaal op de grond.
- Op een paaltjes, plus minus 1 meter hoogte. (voor een beter zicht)
- Gekanteld, langs een perron, zodat het sein vrij staat (buiten profiel van de voorbijrijdende treinen.

Ik denk dat Peter dat bedoeld.
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Private SNAFU op 04 October 2007, 16:25:32
@Ries,

Klopt, maar de afmetingen van het dwergsein ansich blijven volgens mij gelijk, hoe het sein ook staat. Hoogstens gekanteld tov elkaar ;)

Gr,
Bart
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Ries op 04 October 2007, 16:35:52
Ja, afmetingen van de driehoek blijven gelijk.

Een afwijking is verder nog een bordje P , om aan te duiden dat het een Permissief dwergsein is.
Bij mijn weten alleen in Denhaag en op de Botlek toegepast.
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Remco vM op 04 October 2007, 17:52:45
Waar zou die moeten staan dan?
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: MRP_Peter op 04 October 2007, 18:18:13
Dat is dan een hele hoge uitzondering dat een dwergsein als permissief sein gebruikt wordt, zal ook in de algemene regelgeving zo goed als niet voorkomen.
De verschillende dwergseinen die er naar mijn weten zijn, zijn 3 a 4 types,eigenlijk 5 met die van Amsterdam CS meegerekend.
Ik heb het over het seinstelsel van na de jaren 60 van de vorige eeuw.

Dwergseinen kunnen als volgt voorkomen:

Zeer laag bij de grond,normaal gepositioneerd met groen bovenin,deze staat op een buis gemonteerd die op zijn beurt weer aan een stalen plaat bevestigd is.

Op buis en betonnen sokkel geplaatst waardoor iets hoger.

Op hoge buis geplaatst zoals op Amersfoort het geval is.

En zoals je al eerder aangaf,de dwerg welke je op het perron vind,die ook op een redelijk hoge buis +/- 1 meter hoogte of meer geplaatst is,deze zul je echter nooit gekanteld geplaatst zien.

De dwerg die tussen perron en spoor instaat is in veel gevallen(zeg maar gerust altijd) in gekantelde positie geplaatst vanwege het vrije ruimte profiel, doch in slechts zeer zeldzame gevallen vindt je ook een gekantelde dwerg op een perron.

De uitzonderingen op de normale gekantelde dwergen zijn de dwergseinen met 2 kleuren, te weten welke op Amsterdam CS staan waarbij de gele lamp is vervangen door een gele driehoek op een zwart vlak met de punt naar beneden wijzend, en het zogezegde rijden op zicht sein welke alleen de kleuren geel en rood kan tonen, dit sein bevindt zich tussen een A en B spoor.

Er zijn in het seinstelsel vanaf 1946 ook gebruik gemaakt van een 1 lamps dwergsein met kleurenschijf, precies werkend zoals het 1- en het 3 lamps hoogtesein uit hetzelfde seinstelsel.
Doch dit 1 lamps dwergsein is bij mijn weten op een beperkte schaal door NS destijds toegepast vanwege de vele storingen die seinen met een meer-kleuren schijf hadden.

Overigens,de 'dwerg' driehoek is 45-90-45 graden, en zoals Bart ook al zei, veranderd er aan het uiterlijk van de dwerg qua afmetingen nauwelijks iets, hooguit de lampen die op een andere plaats zitten( afhankelijk van het sein).

Het dwergsein zal omgerekend naar HO op een maat uitkomen van 5,2mm op de korte zijden van het sein.
Ik kan je uit mijn eigen ervaring zeggen dat het zelf maken van dit sein geen makkelijke opgave is, zeker niet zonder goeie hulpmiddelen.
Je hebt ook met goed fatsoen geen of nauwelijks de ruimte om de leds in het sein te monteren,vandaar dat andere producenten gebruik maken van lichtgeleiders en externe leds.
Ik heb dit sein overigens uitgerust met SMD leds en aparte 1,8mm ronde lensjes omdat het met conventionele leds in deze afmetingen van het sein gewoonweg niet goed te doen is.
De reden dat ik voor SMD gekozen heb is dat op deze manier de behuizing redelijk goed dun blijft want je houdt meer ruimte over wat weer ten goede komt aan het uiteindelijke resultaat van het sein.

Zodra ik de beschikking heb over foto's zal ik ze plaatsen.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Ries op 04 October 2007, 18:44:43
@ Rail4chem

Aan je nickname te zien doel je op de Botlek?  ;D

Hij stond vroeger, ben er al jaren niet meer geweest, op het middelste spoortje richting Botlekbrug. Vraag me niet meer naar het spoornummer, dat heb ik weten te verdringen :-|

Het "Haagse P-dwergseintje" staat als je Denhaag CS (Gvc) uitrij richting Voorburg, net voorbij het Wegviadukt en nog voor het spoorviadukt.

@ Peter
Aardige parate kennis, heb je in huis ;)

Dat 1 licht dwergseintje, staat heel mooi getekend in het boek, "de KilometerKampioen", hebben die niet in Denbosch gestaan?
Ze zullen ongetwijfeld wel op de lijn Utrecht-EdeWageningen-Arhem zijn voorgekomen, daar hangen nu nog steeds van die 1 lamps hoogteseinen.
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: MRP_Peter op 04 October 2007, 19:00:17
ik zal eens kijken of ik van het 1-lamps dwergsein een foto kan vinden.
Zodra ik die gevonden heb plaats ik die, en als ik de locatie ook weet zal ik die er ook bijvermelden.

@Ries: Ik ken bijna het gehele nederlandse daglichtseinstelsel uit mijn hoofd, iets wat gezien mijn werkzaamheden in de modelspoorwereld als zelfstandig ondernemer noodzakelijk is.  ;) ;D

Het klopt ook dat het spoortraject tussen Utrecht en Arnhem nog (deels) uitgerust is met deze meer-kleurenschijf seinen, er zullen vast nog meer locaties zijn waar ze (nog) staan.



Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Remco vM op 05 October 2007, 06:02:25
@ Rail4chem

Aan je nickname te zien doel je op de Botlek?  ;D

Hij stond vroeger, ben er al jaren niet meer geweest, op het middelste spoortje richting Botlekbrug. Vraag me niet meer naar het spoornummer, dat heb ik weten te verdringen :-|



Da's denk ik de oude situatie, er staan er nu nog een paar als uitrijder voor het ncbg,doorgaande spoor (naar de brug) is met hoge seinen
 begon te twijfelen aan mijn wegbekendheid ;D
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: MRP_Peter op 05 October 2007, 07:52:41
Een uitrijsein als permissief sein?? Hmmm, dat is wel een hele bijzondere situatie dan omdat doorgaans uitrijseinen door de treindienstleider (post T) bediend worden, zulks los van het feit dat samenkomende sporen geen permissieve seinen hebben omdat in zo'n situatie de treindienstleider ( post T )de gekozen uitrijweg bepaalt.

Uitrijseinen kunnen hooguit permissief zijn als je de situatie hebt van een station wat op een stuk permissief traject ligt waarbij er geen extra parallelsporen aanwezig zijn en dus het perron aan de doorgaande sporen ligt, maar dan nog...je kunt dan niet echt spreken van uitrijseinen in dat geval.

Wat wel kan is dat er, bij een permanente traject snelheidsbeperking van max 40km/u, gebruik gemaakt wordt van lage hoofdseinen ( lees dwergseinen ), alleen in dat geval kan een dwergsein permissief zijn als deze deel uitmaakt van een seinenreeks op een permissief spoortraject.

Intussen ook even gespiekt op de foto's die ik van de diverse uitrijseinen van station Gouda heb, hier tref ik ook geen permissieve uitrijseinen op aan.
Ook niet op de doorgaande -niet-perronsporen.

Echter en stuk verderop richting Rotterdam/Den Haag is er wel sprake van een permissief gedeelte op de 2 spoortrajecten.

Beide spoortrajecten hebben overigens ook een zogezegde " dubbel-enkelspoors beveiliging " , ook wel in de volksmond genoemd als " verkeerd spoor rijden " , welke ook weer door de treindienstleider ( post T ) ingesteld worden al naar gelang de situatie.
De permissieve seinen worden namelijk door de trein zelf ' bediend ' en niet door de treindienstleider ( post T ) .

Met vriendelijke groet,

Peter.
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Remco vM op 05 October 2007, 13:04:12
Foutje mijnerzijds,
bedoelde dat er een paar dwergseinen staan als uitrijsein :-[.
Elk sein wat een wissel afdekt is geen p-sein. Dit moet altijd door de trdl bediend worden.
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Ries op 05 October 2007, 14:48:20
Citaat
Beide spoortrajecten hebben overigens ook een zogezegde " dubbel-enkelspoors beveiliging " , ook wel in de volksmond genoemd als " verkeerd spoor rijden " , welke ook weer door de treindienstleider ( post T ) ingesteld worden al naar gelang de situatie.

Dubbel enkelspoor beveiliging wordt inderdaad door trdl ingesteld, de "rijrichting" wordt dan gekeerd.

De term "Verkeerd Spoor rijden" VS, heeft hier echter niets mee te maken, het "volk spreekt verkeerd"  ;D

Verkeerd Spoor, werd toegepast op baanvakken niet voorzien van een seininrichting, waar het toch noodzakelijk werd geacht om ten tijde van een calamiteit, toch van het "verkeerde" linkerspoor gebruik te maken.

De machinist moest indien hij naar VS geleid werd, voorzien zijn van een lastgeving Verkeerd Spoor.
Rijweginstelling naar VS geschiedde met een "knippertje" (geel knipper)
De lastgevingen lagen meestal bij de telefoonkast van het sein dat toegang verschafte (de geel knipper)

In 1992 toen ik met de mcn opleiding begon, hebben wij dat nog moeten leren, het waren toendertijd nog twee baanvakken waar VS gereden kon worden. Zit hard te denken welke het waren, maar helaas  ???

Door de (vele) keren dat de procedure VS verkeerd ging, is men afgestapt van deze procedure en is gekozen voor het op vele trajecten aanleggen van "dubbel-enkel spoor" beveiliging, of Linkerspoor beveiliging.

Voel de volgende vraag al gesteld gaan worden  ;)

Enkel spoor beveiliging.Alleen het rechterspoor in de rijrichting gezien is beveiligd.
Enkelspoorbaanvakken hebben dan ook een Enkelspoor beveiliging, aleen staan er dan aan beide zijde in de 2 verschillende richtingen seinen.

Linkerspoor beveiliging
Rechterspoor heeft inrijsein en uitrijsein en om blokken te creeren ook P-seinen.
Het linkerspoor kent dan alleen uitrijseinen, voorsein en inrijsein > station
uitrijsein, voorsein, inrijsein etc.
Er bevinden zich op het linkerspoor geen P-Seinen.

Dubbel enkelspoor beveiliging.De naam zegt het al, zowel linkerspoor als rechterspoor hebben de zelfde seininrichting > uitrijsein > P-seinen > Inrijsein.

Het is op diverse sites ook allemaal na te lezen, met mooie tekeningen erbij, maar dit is ook wel even leuk en handig zo  ;)

Groetjes,
Ries
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Remco vM op 05 October 2007, 15:27:57
Citaat
In 1992 toen ik met de mcn opleiding begon, hebben wij dat nog moeten leren, het waren toendertijd nog twee baanvakken waar VS gereden kon worden. Zit hard te denken welke het waren, maar helaas
 

Zijn er nu nog steeds twee, waarvan een een grensbaanvak, maar vraag me niet welke ;)

Je vergat de dubbelspoorbeveiliging, wist dat er 4 waren, moest hem zelf ook even opzoeken :-[ , al is dit natuurlijk de versie met VS

Dus
Enkelspoorbeveiliging
dubbelspoorbeveiling
dubbelspoor met linkerspoorbeveiliging
dubbelenkelspoor

meer smaken zijn er niet ;D
Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: Ries op 05 October 2007, 19:44:07
Ja klopt, komt natuurlijk dat ik hem erboven uitgebreid beschreven had  ;)

Komt nog een aanvulling, aan het begin van het baanvak staat ook nog een bordje, wit vierkant, met de letters VS in het zwart.
Betekenis, voorbij rijden toegestaan, mits in bezit Lastgeving VS.

Op deze site staat trouwens alles met tekeningen erbij  :D

http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/ (http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/)



Titel: Re: Afmetingen Nederlandse seinen
Bericht door: MRP_Peter op 06 October 2007, 07:13:11
Zou het kunnen zijn dat het spoortraject Coevorden- duitse grens dit het bedoelde traject is?
Ik heb er in de tijd dat ik voor het spoor werkte als technicus seinwezen de nodige bekabeling voor moeten aanleggen tesamen met andere collega's.
Er was toen al sprake van een mogelijke verdubbeling van het traject, buiten het feit dat deze ge-electrificeerd is vanaf 1985-1986.
Als dit traject inderdaad verdubbeld is, is dat gedaan onder de verouderde regelgeving.

Met vriendelijke groet,

Peter.