BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: willem22 op 02 October 2007, 11:35:28

Titel: kop en sluitlichten
Bericht door: willem22 op 02 October 2007, 11:35:28
Bij het bezoek van het draadje van Bop "Spoorse opendag in Twente" en bij het bekijken van de filmpjes zag ik een aantal zaken m.b.t. sluit en koplichten.
Bij de 451 zag ik dat de koplichten als sluitverlichting is gebruikt.
Bop een pm gestuurd en hier onder aangegeven zijn reaktie.
Altijd weer wat wijzer via het forum.




Hoi

Ze plaatsen soms een rode reflektor voor de lampen.
zoals bij Blokkendoos "jules"
Maar vroeger werd er bij het achteruit rijden ook gewoon een losse rode lantaarn geplaats of brande alleen de linker bovensein, wat natuurlijk veel sneller gaat dan iedere keer de lampen open te schroeven maar 2 grote rode lampen is natuurlijk veiliger dan 1 klein lichtje.
Bij de 2530 werd wel gebruik gemaakt van het linkerboven sein
(http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/NS25401.jpg)

hieronder nog even een foto van de 451
(http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/NS45101.jpg)


Dus of dit origineel ook gebeurde in het verleden dat weet ik niet.
Het kan ook zijn dat er extra rode lampen in de lampenhouder zitten
(http://i105.photobucket.com/albums/m218/willem22_2006/NS45102.jpg)

Toch wel een goede vraag voor het forum dan kan je gelijk gebruik maken van bovenstaande foto's

Groeten,
Bob
Titel: Re: kop en sluitlichten
Bericht door: Floris Dilz op 02 October 2007, 11:43:00
bij veel materieel zijn de 2 toplichtjes voorzien van een schijf die ervoor langs kan draaien met daarin een heldere (of gele) en een rode glasplaat om wit of rood sein te geven. Soms met de hand bediend (in de cabine van de 1010 in t nsm meen ik het ooit gezien te hebben) en soms met een motortje op afstand.
Titel: Re: kop en sluitlichten
Bericht door: Ries op 02 October 2007, 12:04:21
Bij Serie 1000/1100/1300 2200 en 2400, kon je inderdaad met de hand een schijf ronddraaien, bij de 2200/2400 moest je daarvoor in de huif zijn.
Drie keer raden of machinisten daar zin in hadden, het was veel makkelijker het omgekeerde L sein te handhaven en uitteschakelen en dan 1 rood pitje aan te zetten vanuit de cabine. Gemak dient de mens ;)

Schijfjes met motoren ken ik niet ???
Titel: Re: kop en sluitlichten
Bericht door: Floris Dilz op 02 October 2007, 12:05:19
oke, weet ik niet waar ik dat vandaan heb, maar ga dr dan gerust vanuit dat ik me vergist heb.
Titel: Re: kop en sluitlichten
Bericht door: Dolf44 op 02 October 2007, 13:51:07
1200 idem, moest je in de neus zijn. :)
Titel: Re: kop en sluitlichten
Bericht door: Ries op 02 October 2007, 13:53:17
Misschien in buitenlandsmaterieel? Iemand?

1200 inderdaad, in dat hondekop kruipen was helemaal iets voor liefhebbers ;D
Titel: Re: kop en sluitlichten
Bericht door: henk op 02 October 2007, 14:15:07
De 1200 had toen nog een neusdeur. Moet redelijk eenvoudig zijn geweest, vooropgesteld dat de machinist zin had uit zijn cabine te komen.
Bij de Hondekop-treinstellen zitten de sluitseinen bovenin de cabine. Vermoedelijk de gemakkelijkste van allemaal.
Titel: Re: kop en sluitlichten
Bericht door: DE2225 op 02 October 2007, 19:07:50
De seinen bovenin heten officieel hoekseinen.

Het was verplicht om beide hoekseinen te voorzien van de rode voorzetruitjes indien het sluitsein getoont moest worden, maar al snel werd dat door de machinisten niet meer gedaan.
Bij de 2200 moet je inderdaad in de koelerhuif de schijf met de hand draaien.
Het is echter met de verschillende modificaties die er geweest zijn niet meer allemaal hetzelfde. Bij de 2225 bijvoorbeeld is een schakelaar geplaatste om, in plaats van het omgekeerde L-sein, een A-sein te tonen. De schakelaar schakelt tussen het hoeksein en het hoge derde frontsein, maar 1 keer raden waar die schakelaar geplaatst werd..... inderdaad, in de koelerhuif!  ;D

Groetjes,

Rik