BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: dito op 09 February 2015, 16:16:53
-
Hello
In de catalogus van piko staan twee aansluitclips,één voor analoge aansluiting en één voor digitaal.Waarom dit verschil?
Op zicht zie ik er niets aan.Kan iemand me de nodige uitleg geven.
Groeten
Herman
-
Zonder het ding gezien te hebben: in de analoge zit een condensator voor radio-ontstoring. In de digitale ontbreekt die condensator.
Toevoeging: even op de website van Piko gekeken, en daar staat het gewoon bij de produktbeschrijving.
-
Dank Klaas
Herman
-
Wordt dit veel of weinig gebruikt?Welke zijn de voordelen of nadelen bij het gebruik ervan.
Ik zou het willen gebruiken met digitaal.
Herman
-
Bij digitaal moet je géén condensator gebruiken, want die verknoeit het digitale signaal. Daarom zijn er dus die speciale aansluitingen zonder condensator , voor gebruik in digitale banen.
-
Wordt dit veel of weinig gebruikt?Welke zijn de voordelen of nadelen bij het gebruik ervan.
Ik zou het willen gebruiken met digitaal.
Ik vermoed dat die weinig gebruikt worden.
Voor minder dan de 4,50 euro soldeer ik wel draadjes aan de rails.
Stukken goedkoper en veel betrouwbaarder.
Voordeel: Snel aansluiten (mits je natuurlijk Piko rails gebuikt)
Nadeel: Duur. Zeker als je er een hoop op je baan nodig hebt voor je bezetmeldingen. Kans op onbetrouwbaar contact.
-
Eric
Goede tip,want het komt wel duur uit en is nog onzeker ook zoals je zegt.
Ik zou het gedaan hebben onwille van het solderen waar ik niet zo goed in ben,vooral omdat ik het moet solderen
op oudere rails welke zwart aangeslagen zijn en daardoor moeilijk te solderen.Daardoor moet ik wat langer verwarmen
wat niet zo goed is voor de bilzen.Het lukt wel,maar je hebt zo geen mooie solderingen.
Herman
-
Ik hoop dat je niet probeert om op die zwarte aanslag te solderen, maar de soldeerplek eerst even netjes schoonmaakt.... solderen op schoon nieuwzilver of messing gaat prima. Daar hoeft geen biels voor te smelten.
-
Dat heb ik dan ook niet gedaan,maar het blijft toch altijd wat moeilijk.Wat ik nu geprobeerd heb is te werken met een fijne soldeerpunt en dat werkt wel iets beter.
Gr
Herman
-
Zoals vaak hier gemeld is, de basis voor draden aan de rails solderen is de ondergrond GOED schoonmaken (schuren) en een soldeerbout met veel vermogen gebruiken. Juist een grotere tip (maar die nog wel in de staaf past) zou beter moeten werken dan een kleine. Je moet het alleen niet met een 30 Watt boutje proberen...
Timo
-
Och, het gaat al een jaar of 20 goed met deze 15-watter met potloodpunt.
https://www.conrad.nl/nl/ersa-multitip-soldeerbout-230-v-15-w-potloodvorm-350-c-max-810436.html (https://www.conrad.nl/nl/ersa-multitip-soldeerbout-230-v-15-w-potloodvorm-350-c-max-810436.html)
-
Haha, wat een toeval Henk ;D Ik heb exact dezelfde bout. Hoe prettig ik hem ook vind voor printen solderen vindt ik hem niet krachtig genoeg voor rails. Het opwarmen van de rails duurt me te lang.
Timo
-
Volgens mij hebben we deze discussie al eerder gehad. Ik moet zeggen dat het zelfs lukt met een 12 Watt boutje, maar doorgaans gebruikte ik altijd een bout van 25 Watt en dat gaat uitstekend. Een zwaardere bout had ik niet eens. Inmiddels heb ik een eenvoudig soldeerstationnetje, maar daar heb ik nog niet mee aan spoorstaven gesoldeerd.
Belangrijker lijkt mij (wat Timo ook al zei): een goed schone ondergrond en een niet al te kleine soldeerpunt. Ook niet te groot trouwens, want dan pak je je bielzen mee. Formaatje/vorm van een kleine schroevendraaier is net mooi. Spoorstaaf voorvertinnen, draadje voorvertinnen en dan tegen elkaar solderen. En zorgen dat het draadje goed tegen de spoorstaaf aanligt, dus zo nodig vooraf in de goede vorm buigen. Op lastige plekken wil ik nog wel eens een miniem beetje soldeervet gebruiken, alleen dan moet je wel uitkijken dat dat niet per ongeluk ook óp de spoorstaaf komt, want dan zit het soldeer overal. O ja, en ik gebruik altijd 60/40 soldeer met harskern.
-
Precies!
En wat betreft Wattage wilde ik geen discussie aan gaan. Helemaal omdat Wattage op bouten niet alles zegt. Vooral goedkope bouten willen dit nog wel eens ruim overdrijven (of nooit het volle vermogen regelen).
Timo