BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jos Schnitzler op 09 February 2015, 15:33:39
-
Ik overweeg voor mijn nieuwe baantje Tillig Elite aan te schaffen en oriƫnteer mij nu op dit railmateriaal.
De online handleiding voor het nieuwe type wissel 85343/44 is niet duidelijk genoeg over hoe de polarisering van moet worden gerealiseerd. Voordat ik ook maar iets koop, wil ik heel graag weten of dit te doen is.
Kan iemand mij wellicht wat duidelijkheid verschaffen? Een schetsje wellicht? ::)
-
Wissel aansturen met de 86112. Hier komt een witte draad uit voor je hartstuk.
Verder kan je iedere andere wisselmotor gebruiken die je wissel om kan leggen. De daarbij behorende polarisatie aansluiten op het hartstuk.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Jos,
Ik heb ze ook in mijn baan.
Aan de wissel zitten drie punten waar je een draad aan kunt solderen. Links, rechts en het hartstuk.
In mijn geval zet ik de wissel om met een servo en regel de polarisatie met een relais. Beide aangestuurd door een OC32.
Gaat prima.
Een schetsje heb ik niet, maar het wijst zichzelf. Afhankelijk van de stand van de wisseltong verbind je het puntstuk (m.b.v. het relais) met links of rechts.
Uitgebreide uitleg over polarisatie is in de encyclopedie te vinden (menu hierboven) Daar heb ik als ex-3railer, ook veel uitgehaald.
Succes!
-
Dank je wel. Mocht iemand toch nog een tekeningetje hebben: graag.
Overigens, zijn Tillig-wissels te prefereren boven Roco? Werken beter, zien er beter uit, hoeven niet meer gebruineerd te worden .....etc?
-
Op de Tillig website staat een gebruiksaanwijzing met schema / tekening bij alle wissels:
http://www.tillig.com/dateien/Produkte/HOModellbahnen/EliteGleissystem/WeichenKreuzungen/85343_44_Weichen.pdf
En Tillig Elite is gebruineerd maar niet altijd even netjes is mijn ervaring. Roco geen ervaring.
Gr, Ben.
-
Polarisatie van het puntstuk isperfect te doen ook met een Hoffmann / Conrad motor met polarisatie uitrusting.
Tillig is een mooie wissel omdat je geen scharnier punt meer hebt en daardoor beter op het grote voorbeeld lijkt.
Het gebruineerde moet je toch nog overdoen, zeker wanneer je de aansluitingen aan de railstaven hebt gesoldeerd (niet vergeten ze eerst zuiver te maken).
De wissels zijn wel zeer fragiel en vragen de nodige aandacht bij het plaatsen. Meer bepaald durven de tongen wel eens uit de stelbalk loskomen en dan heb je problemen.
Bijkomend voordeel zijn de "Flexibele" wissels van Tillig Elite. Gedaan met die moeilijk in te passen wisselgeometrie. Je kan ze rustig in de juiste hoeken leggen en soepele wisselstraten aanleggen.
Succes ermee
-
Wat betekent 'met de nodige aandacht plaatsen' ?
-
Op een vlakke ondergrond.
-
Even een oud topic afstoffen.
Ik heb hetzelfde probleem, maar ik heb dan servo aandrijving onder het wissel.
Aangestuurd door de Digikeijs 4024.
Om gelijk Tillig aandrijvingen te gebruiken is mij te kostbaar, en de Conrad/Hoffman aandrijvingen zijn niet meer verkrijgbaar.
Jos.
-
Digikeijs heeft een puntstukinterface DR4102. Die kun je aan de 4024 koppelen.
Kun je overigens ook zelf bouwen, het is niet meer dan een printplaatje met een relais en aansluitklemmen.
Hoe het aangesloten wordt en hoe het inwendig is geschakeld staat in de handleiding van de 4024.
-
Volgens mij ook prima te doen. Digikeijs heeft een bijbehorende puntstuk interface.
https://www.digikeijs.com/nl/dr4102-points-crossing-interface.html (https://www.digikeijs.com/nl/dr4102-points-crossing-interface.html)
Zelf gebruik ik hiervoor de Esu Switchpilot (servo) met de Switchpilot extension.
Aan het puntstuk van de Tillig elite wissels zit een klein lipje waar je het draadje aan kan bevestigen. Ik vond alleen de bevestiging van dit lipje vrij fragiel en heb de draden rechtstreeks aan het puntstuk gesoldeerd.
Edit: Klaas was me voor ;)
-
Wissels omzetten met servo of wisselspoel en puntstukken polariseren met een relais gaat het goedkoopst en gemakkelijkst met een DCCNext decoder voorzien van het Mardec programma.
Kan zowel handmatig als met DCC.
Zie www.arcomora.com/mardec (http://www.arcomora.com/mardec)
en www.arcomora.com/dccnext (http://www.arcomora.com/dccnext)
Mvg
Nico
-
Even een oud topic afstoffen.
...en de Conrad/Hoffman aandrijvingen zijn niet meer verkrijgbaar.
toch wel Jos.
https://aspenmodel.com/Hoffmann-Switch-Motor-Motor-and-Toggleswitches-Supplemental-revesing-switch-Adapter-Conversion-Expansion-Kit/Switch-Motor::729.html?language=en
Ik zelf ben overgeschakeld naar de Cobalt IP Digital om mijn tillig wissels aan te sturen en polariseren van het puntstuk.