BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Patrick1975 op 07 February 2015, 16:59:48
-
Hoi,
Heeft iemand een alternatief voor de Faller 120487?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/faller_120487_stahl_bruecke_bausatz_h0_1_p1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/faller_120487_stahl_bruecke_bausatz_h0_1_p1.jpg)
Dit is een dubbel spoor brug, ik zou deze ombouwen naar enkelspoor.
Faller heeft dit al mogelijk gemaakt, alleen als je de brugdelen achter elkaar zou plakken, kom je onderdelen te kort.
Ik heb dan 3 van deze setjes nodig.....
Iemand nog een goed alternatief? Andere firma/site??
De overspanning wat ik nodig ben is minimaal 70cm.
Groet,
Patrick
-
Niemand die een andere fabrikant of website weet waar ik zo'n type brug kan kopen?
Groet, Patrick
-
kijk eens bij Hack. Die heeft schitterende bruggen, kant en klaar in allerlei vormen en maten.
Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
http://www.hack-bruecken.eu
Op de beurzen zijn er wel een aantal handelaren die ze bij hebben. Verder zijn er ook een aantal winkeliers in NL die ze verkopen.
-
In de webshop van Schweickhardt staat hij op "lager", maar ik zou voor de zekerheid even navragen. Ook in de webshop van Kuijpers Hobbyhuis: die kun je ook even bellen....
Groet, Frans
-
Hans, inderdaad zitten daar een paar beaty's tussen, maar niet zo'n stadsbrug die we graag willen.
Frans, wat bedoel je met lager??? De prijs lager voor de Faller brug?
Groet, Patrick
-
Ha Patrick,
Mijn tekst was iets te kort door de bocht merk ik: Duitse firma, op de website staat "LA" en in de toelichting staat "Lager": ze bedoelen dus "op voorraad".....
Groet, Frans
-
Niemand die een andere fabrikant of website weet waar ik zo'n type brug kan kopen?
Groet, Patrick
hier?
http://www.fallerstore.nl/faller-stalen-brug-120487.html
http://www.modeltreincentrumhoogeveen.nl/a-38285880/faller-ho-1-87/faller-120487-stalen-brug/
http://www.wentinkhobby.nl/stahlbrucke-stahlbrucke-staalbrug-brug-faller-120487
Wicher.
-
Patrick, mooi klusje voor zelfbouw ;D
-
De overspanning wat ik nodig ben is minimaal 70cm.
Volgens de Wentink site is een enkele brug al 358 mm lang. X2 = dik 70 cm . Neem 2 stuks, versmal ze en voor minder dan E 50 klaar heb je een mooi gedetailleerde brug.
Of je koopt een plank MDF bij de bouwmarkt, goedkoper, maar dan moet je alles er zelf nog bij gaan verzinnen.
Oh ja, Hack is geen alternatief; duurder en nog lelijker ook.
-
Ik heb ook wel eens naar dit Faller-model staan kijken en ik snap dat je een alternatief zoekt. Leuk gedetailleerd, maar erg duur per lengte, en ik heb bovendien zekere twijfels over het realisme van de constructie. Het lijken wel lantaarnpaaltjes waar hij op rust, zo dun. Stel je voor dat in het echt over beide sporen tegelijk een loc komt van 80 ton plus trein....
Ter vergelijking, de pilaren onder het luchtspoor in Rotterdam, uit dezelfde tijd als die het Faller-model moet uitbeelden:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b3/Bouw_Luchtspoor_1873.jpg/210px-Bouw_Luchtspoor_1873.jpg
De oplossing is inderdaad zelfbouw, is minder moeilijk dan het lijkt. Foto's verzamelen, goed nadenken en tekenen, en gewoon beginnen. Zoals Gert zegt, een strook MDF van bv. 20 mm als kern en die aankleden met onderdelen in karton of styreen. Hekjes kun je misschien wel weer kopen, en anders maak je die ook lekker zelf.
-
Dat realisme klopt denk ik wel, ik vind de steunen niet te dun. Want: het ziet eruit als een brug die tussen twee landhoofden ingeklemd hoort te zitten. De beweging in het horizontale vlak wordt dan door de landhoofden opgevangen. De "lantarenpaaltjes" hoeven alleen gewicht te dragen.
Het model doet me wat denken aan een viaduct bij Muiderpoort in de buurt.
Het luchtspoor in Rotterdam was lang en daar moesten de pilaren WEL de hele heen en weer schuddende en rammende treinenbelasting opvangen.
Reinout
-
Dat realisme klopt absoluut.
Het Faller model doet mij namelijk denken aan twee onderdoorgangen bij station Haarlem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hlm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hlm.jpg)
Hier zie je heel duidelijk de toepassing zoals Reinout omschrijft. En ook duidelijk te zien dat de pilaren niet veel dikker zijn dan een lantaarnpaal. Nu staan er onder dit viaduct wel veel meer, maar vergeet hierbij alleen niet dat dit viaduct onder zes sporen en twee perrons doorgaat.
Ik vraag me alleen wel af of het nog realistisch is om deze toepassing te verbouwen zoals Patrick dat graag zou willen, namelijk twee keer zo lang dan het standaard Faller model en voor enkelspoor aanpassen. Het lijkt mij dat de overspanning dan erg groot wordt tussen de twee landhoofden met die "lantaarnpaaltjes" eronder.....
Jeroen
-
Iets verder op de lijn (in Amsterdam) liggen/lagen soortgelijke bruggen, die over 2 wegen en een gracht gaan. Ik schat in 2 a 3 keer zo breed als Haarlem. Dat de pilaren hier dun zijn komt door de hoeveelheid. In Rotterdam 2 palen, terwijl in Haarlem ze ongeveer om de meter staan.
Je kunt het misschien vergelijken met Schiphol. Daar staan wel dikkere palen, maar die staan wat verder uit elkaar.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
De hoeveelheid zegt niet eens zoveel. Het gaat erom welke kracht op de pilaar staat. Staal kan een heleboel hebben qua drukkracht. Kijk maar eens bij een willekeurige grote brug hoe het aan de zijkanten is opgelegd. Bijna altijd een paar relatief kleine scharnieren.
Bij de "Haarlem" variant is de druk het probleem niet. Het nummer één probleem zal knikken zijn. Beetje het idee wat er gebeurd als je aan beide kanten tegen een lange cocktailprikker aan duwt: hij gaat in het midden doorknikken. De duwkracht zelf is het probleem niet.
Bij de "Rotterdam" variant ben je aan de bovenkant van de cocktailprikker niet alleen aan het duwen, je hebt 'em ook nog vastgepakt en probeert 'em daar al doormidden te breken :) Dan moet 'ie stevig zijn. Die vastpak-en-breek-poging heb je bij de Haarlem-variant geen last van omdat het viaduct die krachten op de landhoofden ("de stenen aan de zijkant") afdraagd.
Reinout
-
Dikke palen bij schiphol: vaak is het tegenwoordig gewapend beton. Dat ziet er allemaal stukken dikker uit omdat er allemaal beton om het staal heen zit. Beton als goed beschermende verflaag zullen we maar zeggen.... :)
Reinout
-
Het voorbeeld van Haarlem hierboven geeft in vergelijking met het Faller-model inderdaad een zelfde soort uiterlijk beeld, maar dus wel met twee zware landhoofden erbij, en daartussen ook nog eens veel meer 'laantaarn'paaltjes per gegeven afstand...
-
Voor de constructie: Bekijk de droogbak eens in Amsterdam. Buitenste palen zijn erg dik, terwijl er binnen onder de sporen erg dunne paaltjes staan. Lengte is ook behoorlijk.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Heren, bedankt :) Zal vanavond nog eens kijken naar de situatie en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ga rustig verder met reacties geven, de oplossing komt dan van zelf wel ;D
Groet,
Patrick
-
In de film "The French connection" achtervolgt Gene Hackman met de auto een metrotrein die op een dergelijk viaduct rijdt.
https://www.youtube.com/watch?v=IzEloJ5venk
Ook zo'n viaduct op relatief dunne pootjes.
-
Is dit wat? http://www.allemodelspoor.nl/tunnels/Auhagen/11430/
-
Patrick, als je een goed gevulde beurs hebt dan heeft Reitz prachtige bruggen.
Gr, Silvolde
-
Denk dat ik toch maar voor de Faller ga en 2/3 stuks koop bij Lippe.
Thanks mannen!