BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: trainking op 07 February 2015, 14:52:44
-
je hebt pas op een veiling een Marlin m-baan (nog helemaal in orde)gekocht. je wilt de baan aan leggen. maar dan ben je klaar. je zet de trein op het spoor en je rijdt. maar dan vliegt er een vonk tussen de rails uit. ik had geen idee wat me overkwam. ik had alles uitgetrokken. een half uur later probeerde ik het nog een keer. maar er kwam nog een vonk alles lag gewoon plat en goed en er lag geen ijzer op. iemand een idee hoe dat kwam!
-
Ergens toch kortsluiting. En dan meest waarschijnlijk op de plek waar de vonk te zien is.
-
Toch niet op elke railstaaf een draad vanaf de voeding geknoopt?
-
nee maar ik heb hem verlegd er is inderdaad gebleken dat er een kortsluiting was en ik heb de wissel weg gegooid hij was helemaal gesmolten maar er nog een plekje op de rail waar nog een vonk komt dat is waar de trafo en de wissel schakelaar zitten je zou toch zeggen dat er iets niet correct is aan gesloten of niet ???
-
Nu ik 1 a 2 posts meer van je gelezen heb blijkt al snel dat ik je onderschat heb en op basis van
het beperkte aantal posts tot nu toe iets te veel het beginners stempeltje gegeven heb.
Dat maakt mijn opmerking toch enigzins onzinnig maar voor hetzelfde hebben we wel met een
totaal "groen" nieuw lid te maken. Het was dus even aftasten.
-
Wel eens meegemaakt dat bij een M-wissel het veertje tegen de middengeleider kwam in één van de twee standen. Veer wordt dan gloeiend heet (afhankelijk van vermogen trafo) en smelt dan door.
-
De middenrail kan verbogen zijn waardoor deze ergens kortsluiting veroorzaakt, er kan ergens toch vuil voor kortsluiting zorgen, er kan een lok op een wissel staan en voor kortsluiting zorgen, een wagon die ontspoort is en ik heb ook eens een wissel gehad die om onverklaarbare reden voor kortsluiting zorgde.
Het zoeken is heel vervelend, het helpt als de baan in sectoren is verdeeld zodat je ongeveer weet waar je moet zoeken, dan eerst het rollend materiaal controleren op ontsporingen, daarna de baan. Daarna maar de bedrading controleren, of er iets losgeschoten is. Succes!
-
En de echte hobbyist kan niet zonder Gamma: gebruik een hele simpelle multimeter.
Jan-Peter
(En voor t geval een advocaat meeleest: Of die van Praxis, Karwei, Hubbo, Hornback, Conrad, Regenboog, HEC, RS Components of Conrad)
-
Kijk eens of de boel aan de onderkant correct zit. Misschien zit een van de verbinding klemmen van de midden rail tegen de bedding .
-
Simpelste manier om het gewoon stap voor stap aan te sluiten. Begin met een kort stuk spoor en blijf rails aansluiten tot je kortsluiting krijgt. Kom je er vanzelf achter waar het probleem zit.
-
ik ben inderdaad met de wissel naar marklin gegaan en hem laten onderzoeken. de middengelijder was nog goed maar volgens de man van marklin kwam het door een ijzertje dat tussen de rails zit niet de clipjes maar een soort tong die sloot kort. omdat ik per ongeluk een een tweede trafo aansluiting had.maar het grootste probleem was de spoel zei de man ik vind het raar en het leek me aan een kant toch onlogisch
-
en trouwens bedankt voor de tips ik zal ze es probeeren