BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Tulpendaal op 07 February 2015, 12:10:12

Titel: Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
Bericht door: Tulpendaal op 07 February 2015, 12:10:12
Geachte forumleden

Afgelopen 2 weken was ik in Hong Kong op vakantie, daar Hong Kong voor alle soorten van transport wat te bieden heeft, wil ik hier in dit draadje een verslag doen van de vele mogelijkheden.

In verschillende posts wil ik ingaan op:
- de tram op Hong Kong eiland
- het spoorweg museum
en andere vervoersmogelijkheden.

.. en nog wat tips voor de modelbouwer.

Allereerst den Hong Kong tram op Hong Kong eiland.
Deze tram rijdt daar op een aantal routes parallel aan de kust van Hong Kong eiland, daardoor rijden in het midden gedeelte alle achter elkaar aan voordat ze weer afbuigen.
Op het hoofdtraject heeft dit tot gevolg dat alle achter elkaar rijden. In middels zijn er over 100 verschillende trams die dagelijks hun routes rijden. Alle hebben een andere reclame beplakking en deze wordt ook regelmatig uitgewisseld. Dit alles heeft tot gevolg dat er een bonte stoet van trams permanent door de stadt rijdt. als kralen aan een ketting.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TRAMROUTE.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TRAMROUTE.jpg)

O ja Hongkong trams hebben alle dezelfde vorm en zijn dubbeldekker trams. De originele bouw is grotendeels tot vandaag de dag gebleven en pogingen te vernieuwen zijn na protesten gestopt. De tram heeft nog steeds hout gevormde stoeltjes en open schuivende ramen. Het is of je in een metalen koekblik zit.
De prijs is 0.30 Eurocent en onafhankelijk van de lengte die je meerijdt, de langste route is 90 minuten.
Het is de beste methode om de hele stad te bezichtigen en gelijk zeer aangenaam, vooral boven op de voorste plaatsen. Je laat de stad op luchtige hoogte gemoedelijk voorbijtrekken, het werkt verslavend.....

Hier een kleine keuze van de vele foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HKE1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HKE1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HKE2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HKE2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hke3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hke3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010715_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010715_1.jpg)


De tram baan wordt ook van anderen gebruikt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FIETSER.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FIETSER.jpg)


In Oceaan Park in Hong Kong is een oude versie van de tram uitgesteld:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_OP_TRAM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_OP_TRAM.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_OP_TRAM2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_OP_TRAM2.jpg)

zo ver het eerste deel,
gr. Joke

daar ik die trams zo gaaf vindt zie ook aankopen 2015.

Titel: Re: Hong Kong
Bericht door: Twinkie op 07 February 2015, 13:07:34
He, foto's uit het dorpje waar ik woon  ;D
Leuk!

gr. Twinkie
Titel: Re: Hong Kong
Bericht door: Daan Neijenhuis op 07 February 2015, 13:42:33
...brings back memories...
1980/81 een keer of vier in Hong Kong geweest; Peak Tower tram, Sung Dynasty Village, Peninsula Hotel met Rolls Royce als Airport pickup, Star Ferry, Ocean Park met kabelbaan naar het "dolfinarium"-deel, Kai Tak met Checkerboard Approach  (https://www.youtube.com/watch?v=Dr6cKTv0E7Q)(je raakt bijna de huizen aan)...
Sorry, ik droom weg... 8)

Die trams vragen gewoon om een A4-diorama  (http://forum.modelspoorwijzer.net/a4-dioramawedstrijd/) (y)
Titel: Re: Hong Kong
Bericht door: Simplex op 07 February 2015, 14:16:20
Die trams vragen gewoon om een A4-diorama  (http://forum.modelspoorwijzer.net/a4-dioramawedstrijd/)

Das een verdomd eind rijden naar Utrecht voor Joke, Daan.....
Titel: Re: Hong Kong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
Bericht door: Daan Neijenhuis op 07 February 2015, 14:47:22
Valt toch wel mee ;D  misschien met Wesley meerijden? ]als CH nog steeds haar domicile is...
Titel: Re: Hong Kong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
Bericht door: Tulpendaal op 07 February 2015, 17:17:29
Mmmm, ja een A4 diorama... het materiaal was ervoor gekocht, maar er gaat zo weinig op een A4 en het is ook niet hoog zo'n A4.... en het materiaal is 1:76......
hoewel western market is toch leuk om te maken.......

Ja ik ben aan het kijken of het gaat een A 4 past nog in de handbagage van het vliegtuig met een reisbox. Maar tijd en werkplanning is een grotere uitdaging, gelukkig kan de aanmelding tot augustus. In iedergeval meer haalbaar dan een beneluxmodule, die zou ik ook graag maken maar dat geeft dan logistisch een nog veel groter probleem.

Gr. Joke
Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD
Titel: Re: Hong Kong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
Bericht door: PKM op 08 February 2015, 18:51:55
Leuk om te zien! (y)
Titel: Re: Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
Bericht door: S&TL op 09 February 2015, 06:02:32
Mooi verhaal alvast. Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Titel: Re: Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
Bericht door: Tulpendaal op 09 February 2015, 20:12:07
Goedenavond,
verder met deel 2: het "Hong Kong Railway museum" in Tai Po Market.

Vanuit Hong Kong city is het mogelijk met de metro direkt naar Tai Po Market te rijden. Het laatste gedeelte ligt bovengronds en geeft zicht op een groen landschap met hoge gebouwen.

Het museum is een open air museum gelegen in het centrum van Tai Po Market, een kleinere stad in de "new territories", het uitbreidingsgebied van den Britten bij het hernieuwen van de leasing van Hong Kong.  De stad heeft nog steeds een grote markt spreek, verse levensmiddelen, de vis is zo vers dat hij eigenlijk nog leeft en in 8 cm water ligt lucht te happen....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tai_po_market.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tai_po_market.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum13.jpg)
Als je overweegt het museum te bezoeken dan is een tour langs de binnenmarkt (vis en vlees) en buitenmarkt (groenten en andere zaken) zeker de moeite waard.
In tegenstelling tot de Hong Kong city markets zijn de prijzen gunstiger en is het nog een echte lokale markt. Hoewel lokaal orienteerd, zeer hartelijk tegenover vreemdelingen.

Het museum is het oude stationsgebouw van 1913, gebouwd in traditionele Chinese stijl en is sinds 1985 een monument en museum. De nieuwe spoorlijn ligt rakelings naast het museum, zichtbaar als groene schermen op de foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum1.jpg)


Het interieur van de loket ruimte en het stelwerk zijn behouden gebleven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum3.jpg)


Zo als eerder vermeld zijn er 2 loks tentoongesteld:
1. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum4.jpg)
EMD G12 Diesel-electric locomotive #51, in Hong Kong in 1955 in gebruik genomen, heet "Sir Alexander"
 

2. Een W. G. Bagnall "0-4-4T narrow gauge steam locomotive", gered van de philipines in 1995, waar hij op zijn laatste benen reed en geheel in oude staat terug gebracht.
Dit is er een van twee gelijke locomotieven die voor de Sha Tau Kok Railway line tussen Fanling and Sha Tau Kok reden. De andere is ook gered en wordt momentaan gerestaureerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum6.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum7.jpg)

There are also a pump trolley and a diesel-engined railcar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum5.jpg)

Tevens zijn er 6 Personenwagons te bezichtigen, de buitenkant is moeilijker te fotograferen daarvoor kan men bij alle door de wagons lopen en erin zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum11.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum8.jpg)

Hier de engelse opstelling.
    A 1911 third-class compartment, #302
    A 1921 engineering coach, #002
    A 1955 third-class compartment, #223 (an educational video room)
    A 1955 luggage compartment, #229
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum10.jpg)

    A 1964 first-class compartment, #112
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum9.jpg)

    A 1976 ordinary-class compartment, #276
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum1974.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum1974.jpg)
Dit laatste rijtuig is schokkend leeg en ingericht met het absolute minimaal, banken met verschuifbare rugleuning. Kaler kan een rijtuig niet zijn, daarvoor oogt hij heel groot.


In een kleine zijtuin is nog voor de kinderen een kleine spoor 1 of G modelbaan gebouwd, met bedieningsknoppen voor 2 kinderen, functies per kind 1 keer wissel omstellen, trein 1 ronde laten rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HK_museum12.jpg)


Bij ons bezoek waren wij de enigste buitenlandse toeristen, veel lokale bevolking benutten het museum als uitje voor de familie vooral met kleine kinderen, de entree is gratis en het is een rustpunt in de stad. Ook veel ouderen gebruiken het als een plek met een rustig bankje.

Maar alles bij elkaar is het de moeite waard de trip te maken. Niet alleen het museum maar ook Tai Po zelf laten nog een stuk Hong Kong zien die in Hong Kong zelf aan het verdwijnen is. Also "der Weg is das Ziel"

Gr. Joke