BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: everh003 op 07 February 2015, 11:34:40
-
Hallo,
onder mijn Peco SL-E390F double slip/kruiswissel heb ik twee PL-10WE wisselaandrijvingen hangen.
Deze schakelen goed.
Voor het omschakelen van de polariteit gebruik ik twee PL-13 accesory switches, die onderaan de aandrijvingen zijn bevestigd.
Hoewel ze inderdaad heen en weer schuiven met het omgaan van de wissel komen ze niet altijd in een goede stand terecht, meestal blijven ze een kant op tussen de posities hangen en geven dan geen stroom door.
Wat zijn jullie ervaringen met een dergelijke combinatie? Is dat af te stellen en betrouwbaar te krijgen?
Het valt me bijvoorbeeld op dat een aandrijving wat beweegt bij het omzetten, kan dat effect hebben?.
Jeoen
-
Zit zelf nog wat te googlen, kom ik tegen op de Peco side:
http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309&CAT_ID=3337&P_ID=17646 (http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309&CAT_ID=3337&P_ID=17646)
Staat dus onderaan:
Suitable only for OO/HO and larger scales
Dus met mijn N-schaal....
tenzij iemand een idee/suggestie heeft?
Jeroen
-
Jeroen,
Lijkt mij dat de "slag" die je moeten maken voor de PL-13 meer is dan je voor jouw N-wissels nodig hebt/kunt maken.
Zou de PL-15 (http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309&CAT_ID=3337&P_ID=17686) dan beter zijn voor jouw toepassing?
Ik gebruik zelf geen Peco wissels, maar op de WoKo-baan (http://www.hccm.nl/demobanen/woko_01.html) liggen er 30+ als ik het goed heb. Weliswaar niet met Peco-spoelen...
Samen met een clublid heb ik naar een bi-stabiel relais gekeken voor het hartstuk. Betekent wel dat je niet met de hand kunt omzetten, altijd vanuit de computer (of bedientableau) maar wel "parallel" aan het bekrachtigen van de wisselspoel. Ben je toevallig een dag op Rail? Loopt dan even bij ons langs!
-
De Peco PL10 serie wisselmotor is geschikt voor zowel N, 0, H0 etc.
Bij N of H0 gebruik je alleen verschillende bevestigingslipjes van het motortje.
Ikzelf rij H0 en op mijn hele baan zitten ruim 80 wissels, gewone wissels, driewegwissels en een engelsman. Al mijn wissels zijn voorzien van een PL10, dit fuctioneert al jaren probleemloos. Wel opletten dat de PL13 goed vastzit en blijft zitten, want als deze iets loslaat kan door de kracht waarmee het wissel omgezet worden, wel 'speling' ontstaan waardoor de stroomafname niet meer goed gaat. Het beter/vaster bevestigen helpt dan vaak wel.
De link die je geeft, vertelt ook dat de PL-13 past op de wisselmotor PL-10.
De PL-10 pas onder elke Peco wissel, zowel N als H0.
-
De link die je geeft, vertelt ook dat de PL-13 past op de wisselmotor PL-10.
De PL-10 pas onder elke Peco wissel, zowel N als H0.
Is allemaal waar. Maar de beschrijving bij de PL-13 geeft toch duidelijk aan dat die alleen geschikt is voor H0 of grotere schalen. Een N-wissel maakt een te kleine slag om de schakelaar helemaal aan het eind te krijgen.
De simpelste oplossing is wat Daan zegt, een bistabiel relais parallel aan de wisselspoelen, en de PL-13 weghalen.
-
Wisselmotor past dus op elke wissel, maar de schakelaars zijn schaalspecifiek (leuk woord)
-
Ik heb inderdaad gekeken naar de PL-15 en denk dat deze inderdaad beter geschikt zou zijn.
Diverse YouTube filmpjes laten echter zien dat er best wel wat kracht voor nodig is om een bus op de pin van aandrijving te schuiven.
Aangezien de aandrijvingen al gemonteerd zitten ben ik bang voor schade aan het wissel.
Op andere plekken op mijn baan heb ik ook schakelingen met een monostabiel relais in gebruik, dus ik ga deze ook inzetten bij dit wissel.
Dan heb ik wel de mogelijkheid dat tijdens het opstarten van de baan de polariteit verkeerd om staat t.o.v. de wisselstongen.
Maar het wissel ligt geheel geïsoleerd , dus dat is volgens mij geen probleem.
Koploper initialiseert alle wissels bij starten van de communicatie, dus dan is het probleem opgelost.
Of is bistabiel toch beter?
Jeroen
-
Of is bistabiel toch beter?
Het beste is altijd een schakelaar die direct aan het wissel is gekoppeld. Die volgt de echte wisselstand.
Maar als dat niet lukt omdat hij de slag niet haalt, dan is een bistabiel relais een acceptabele oplossing.
-
Ok.
In dit geval is volgens mij bi stabiel beter omdat dan de kans dat de polariteit overeenkomt met de wisselstand het grootst is.
Correct?
Jeroen
-
Als zowel het wissel als het bistabiel relais onberispelijk schakelen zullen ze een gelijke stand hebben. Maar als er één van de twee hapert, dan zit je met een fout gepoold puntstuk.
-
Een bistabiel relais gaat niet werken. De kans bestaat dat het relais omgeschakeld is voordat de tong los is van de rail. Zijn twee microswitches niet wat?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard, je vergist je.
Bij een gewoon Electrofrog wissel wordt het puntstuk door de tongen geschakeld. Maar het gaat hier om een Engels wissel waarbij de puntstukken elektrisch vrij zijn van de tongen.
-
@Klaas,
Je hebt gelijk. Bij een engelsman blijft de polariteit van de tongen gelijk.
Groet,
Gerard van der Sel.