BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: wob op 06 February 2015, 23:57:37

Titel: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: wob op 06 February 2015, 23:57:37
In een stuurstandrijtuig met front- en sluitverlichting (F0), alsmede binnenverlichting met klassieke gloeilampjes (F1), gebruik ik een Tams decoder FD-XL. De binnenverlichting van een vast en stroomvoerend gekoppeld rijtuig is tevens aangesloten op deze decoder (F2).

Een ideale decoder omdat je een enorm vermogen op de uitgangen kunt aansluiten, wat wel prettig is met gloeilampjes. De decoder is bovendien relatief niet duur.

Gisteren ontspoorde de stuurstand (kan altijd een keer gebeuren natuurlijk) waarbij kortsluiting ontstond. Vanaf dat moment brandde de binnenverlichting van het gekoppelde rijtuig permanent en was deze niet meer uit te schakelen met F2.
Het enige effect bij inschakelen met F2 was dat de verlichting een fractie feller brandde.

Herprogrammeren hielp niet.
Ik had echter nog een aantal ongebruikte aansluitingen van de decoder over. Dus het was even een draadje los- en weer vastsolderen, waarmee de binnenverlichting nu met F3 te schakelen is. Geen probleem dus.

Toch bevreemdt het me dat als je een kortsluiting op de rails krijgt, dat de decoder daar niet zonder meer tegen bestand is.
Heeft iemand hier een verklaring voor?
(Moet ik in het vervolg extra alert zijn geen kortsluiting te veroorzaken of heb ik gewoon pech gehad?)

Groet, Bas
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: P.Kramer op 08 February 2015, 22:42:08

Beste Bas,

Kortsluiting op de rails heeft niks te maken met de dekoder. Immers, de korsluitstroom loopt van de centrale door rails via de kortsluiting en dan via de rails weer terug naar de centrale. Buiten de dekoder om dus.
Maar blijkbaar is er toch iets anders gebeurt.
Blijkbaar is er toch een stroom door de F2 uitgang gaan lopen die de eindtor heeft doen kapot gaan.
Hoe dat precies heeft kunnen plaatsvinden zal waarschijnlijk nooit helemaal duidelijk worden.
Wellicht is de dekoder "op tilt" gegaan tijdens de sluiting. Immers, bij een goede sluiting daalt de railspanning behoorlijk.
De dekoder komt in een "undefined state" en kan de uitgang niet meer beschermen. Gespeculeer natuurlijk want dit gebeurt gelukkig niet vaak. Meestal overleven dekoders een baansluiting prima. Gelukig maar anders wordt het een erg dure hobby  ;)

Grt P.Kramer
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: wob op 09 February 2015, 09:01:53
Wellicht is de dekoder "op tilt" gegaan tijdens de sluiting. Immers, bij een goede sluiting daalt de railspanning behoorlijk.
De dekoder komt in een "undefined state" en kan de uitgang niet meer beschermen.
Dat lijkt me wel een aannemelijke verklaring. Met andere Tams functiedecoders heb ik meermalen gehad dat ze spontaan van adres veranderden. Kennelijk zijn ze gevoelig voor verstoringen van de "infovoorziening" via de centrale. (Een kortsluiting kun je daar ook toe rekenen).

Groet, Bas
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: Wim Ros op 09 February 2015, 15:51:06
Bas,

Hier dezelfde ervaringen met de Tams functie-decoders, deze vergeten tijdens het rijden binnen 5 meter hun adres, en reageren dan niet meer op commando's, zodra de decoder even van de spanning afgaat en opnieuw opstart, doet hij het weer heel even.
Ook deze decoders hebben zich gevoegd bij de types niet meer gebruiken/aanschaffen.

Groetjes
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: Silvolde op 09 February 2015, 16:02:57
Mijn vermoeden is dat stoorpulsen, die bij de ontsporing ontstaan, het defect veroorzaakt hebben.

Groet, Silvolde
 
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: wob op 09 February 2015, 17:07:38
Ook deze decoders hebben zich gevoegd bij de types niet meer gebruiken/aanschaffen.
Ik heb alleen nog maar weinig andere decoders gezien die zo'n groot vermogen aankunnen. Een aantal van mijn rijtuigen heb ik al jaren geleden van binnenverlichting voorzien. Nog met ouderwetse gloeilampjes, soms wel 6 per rijtuig. Die vragen nogal wat vermogen.

Groet, Bas
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: wob op 09 February 2015, 17:09:22
Mijn vermoeden is dat stoorpulsen, die bij de ontsporing ontstaan, het defect veroorzaakt hebben.
Plausibele verklaring.
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: wob op 03 August 2015, 10:41:08
Een update.

De Tams heeft het nu helemaal begeven. Ik heb daarom, mede naar aanleiding van de reactie van Wim Ros, een Kuhn F060 ingebouwd. Deze functiedecoder kan ook grotere vermogens aan.

Na inbouw functioneerde echter niet alles vlekkeloos. De frontverlichting van de stuurstand bijvoorbeeld, deed het dan wel en dan weer niet.
Ik heb nog eens goed naar de bedrading gekeken. Ik vermoed dat er toch een sluimerende kortsluiting op de printplaat van de verlichting zat. Jarenlang heb ik daar nooit last van gehad. Misschien dat door de warmteontwikkeling in de loop der jaren toch een kleine verbinding is ontstaan.

Alles werkt nu weer naar behoren. Hopelijk nu voor langere duur.

Groet, Bas
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: Wim Ros op 03 August 2015, 11:13:38
Laat me eens raden bij rijstap 1 is het licht uit en bij rijstap 2 is het licht aan en bij rijstap 3 is het licht uit?

Dan de rijstappen in de decoder in overeenstemming brengen met de centrale/decoderadres.
In te stellen via CV29 in de decoder  ;)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: wob op 03 August 2015, 15:12:06
Nee, in dit geval echt niet Wim.
Door het rijtuig fysiek te bewegen (bijvoorbeeld door erop te kloppen) deed het licht het wel/niet. Volgens mij een minuscule verbinding op de printplaat (die er niet zou mogen zijn) die wel of juist geen stroom doorliet.

Groet, Bas
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: Wim Ros op 03 August 2015, 23:34:59
Gewoon een slechte verbinding dus. Railcontacten of een brakke soldeerverbinding.
Zal niets met een kortsluiting te maken hebben, gewoon een slechte aansluiting of een slecht contact.
Gewoon het aloude en bekende probleem.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: wob op 04 August 2015, 09:11:42
Bij het proefrijden met de Kuhn-decoder ontstond een spontane kortsluiting (op een recht stuk spoor zonder wissels). Die sluiting werd pas opgeheven nadat ik het stuurstandrijtuig van de rails had gelicht.

Op basis daarvan heb ik de bedrading nogmaals gecheckt en een mogelijk valse verbinding op de printplaat verbroken.

Sindsdien werkt alles naar behoren en zijn er geen problemen meer.

Groet, Bas
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: Wim Ros op 04 August 2015, 11:00:46
Zoals wel vaker, het zal wel.

Groetjes
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: wob op 04 August 2015, 11:21:32
Niettemin, dank je voor het meedenken!

Groet, Bas
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: wob op 10 September 2015, 22:55:39
De problemen blijken helaas nog niet opgelost. (Het lag dus achteraf toch niet aan de Tams-decoder).

Ik zal proberen te beschrijven hoe het in elkaar zit en wat er gebeurt.
In het stuurstandrijtuig zit een functiedecoder voor front- en sluitseinen en binnenverlichting. Via een 4-polige vaste koppeling (Roco) met een 2e rijtuig komt er enerzijds extra railspanning voor de decoder (2 polen) en is de binnenverlichting van dat 2e rijtuig geschakeld op de decoder (de andere 2 polen) via een separate functieuitgang. De binnenverlichting van de stuurstand en het 2e rijtuig zijn dus afzonderlijk schakelbaar.

Bij tijd en wijle licht de binnenverlichting van het 2e rijtuig even op, zonder dat deze ingeschakeld is. En heel soms blijft de binnenverlichting langer branden. Als op dat moment de functie van de binnenverlichting van dat 2e rijtuig alsnog wordt ingeschakeld, dan ontstaat spontaan een kortsluiting en valt het systeem uit. Aan het geluid te horen ontstaat de kortsluiting in het stuurstandrijtuig, ik vrees in de decoder. Hartstikke link natuurlijk, want zometeen begeeft ook deze decoder het.
De decoder heeft het gelukkig nog steeds overleefd, maar dat kan zo niet doorgaan.

Inmiddels heb ik het 2e rijtuig ontkoppeld en vervangen door een ander rijtuig, ook met binnenverlichting. Geen probleem meer nu, maar ik vertrouw het nog voor geen deuk.

Het probleem zou zich in de koppeling kunnen bevinden, bijvoorbeeld. Wie weet komt er per ongeluk even railspanning op de functieuitgang van de decoder te staan (iets wat je absoluut niet moet hebben).

Herkent iemand het fenomeen wat ik beschrijf?
Heeft iemand ideeën waar het probleem zit?

N.B.
Het is wel even bal op mijn baan op het ogenblik. Die stuurstand van de Ram vertoont ook al kuren. Zie ander topic. Het staat volgens mij los van elkaar. (Of toch niet?)

Groet, Bas
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 13 September 2015, 21:50:06
Helaas heb ik ook met deze 4 polige koppeling een keer een decoder gemold. Een crash /aanrijding op de baan en een ontspoort wagenstel, welke waren verbonden met deze roco. Enerzijds zitten ze mechanisch erg goed vast, daardoor vliegen ze bij ontsporen niet meteen HELEMAAL los, maar in mijn geval wel een beetje.
Gevolg verbinding tussen de railspanning (2 van 4 pootjes) en decoderuitgang(ander 2 pootjes). Einde decoder....
Ik gebruik m niet meer, deze koppeling op deze manier. Mij te riskant.
Nico
Titel: Re: Tams FD-XL deels defect na kortsluiting
Bericht door: wob op 14 September 2015, 09:16:39
Hoi Nico,

Dank voor je bericht. Eindelijk een verklaring voor wat er bij mij ook gebeurd zou kunnen zijn bij de ontsporing. Ik begreep al niet hoe een decoder defect kon raken van een kortsluiting op de rails.
Het lucht al heel erg op een idee te hebben van de oorzaak :)

Ik zal de bewuste koppelingen eens goed nakijken, of er iets verbogen is of zo.
Het is misschien tijd voor een alternatieve oplossing, ook al heb ik al jarenlang 4 paar van dit type koppelingen in gebruik.

Groet, Bas