BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Joran op 06 February 2015, 14:09:36
-
Voorbij mijn goederenloods en koelhuis wil ik een paar goederenwagons aanschaffen. Ik zat te denken aan twee gesloten wagons en een koelwagon. Ik situeer mijn baan in 1981. Voor reizigersmaterieel en locomotieven maak ik gebruik van RailWiki om de juiste uitvoeringen/kleurstellingen te bekijken. Maar goederenmateriaal staat daar niet op.
Ik begreep dat de Märklin 4733 een Interfrigo koelwagon van het type Ibbehs hiervoor in aanmerking zou komen, klopt dat? Welke alternatieven zijn er?
Welke gesloten goederen wagons zijn te gebruiken? Artitec heeft de "Hongaar" en de "Groentewagen". Maar van de site van Artitec wordt mij niet duidelijk tot wanneer die specifieke types zijn gebruikt.
-
Roco heeft de Hbis in model. Deze werd in die tijd hel veel gebruikt door de NS.(http://marnan.eu/media/catalog/product/cache/1/image/0cf732f99ef01132ca56ab96cdaebad3/t/e/tet_0052_1.jpg)
En voor koelwagens kun je terecht bij ACME Voor dit setje. Hier de bespreking op de site van Chris van Diesen
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/diversen-1/847-beide
-
Ook bruikbaar (inzet tot 1983):
- Brawa 48317
- Brawa set 2043
(y)
-
De Roco Hbis ga ik even naar zoeken.
Is de genoemde Marklin ook correct? Ik heb er namelijk maar eentje nodig. Die Brawas zien er ook goed uit. Jammer dat ze in een set zitten. Ik heb liever geen bananen wagon.
Zeurpiet ben ik heh? ;)
-
Hoi
Info over cargo tot 1983
Van Hobbytrade heb je ook een HHIB-t die lang in dienst waren.
Gbs ,Gls kan ook nog van Roco.
Koelwagens van Artitec en Rivarossi.
Wil je eventueel nog meer weten ,kun je boeken van de serie 220/2300 ,2400/2500 lezen.
Gr,
Jo ;)
-
Voor de Roco Hbis in 1981 kun je beter de uitvoering met dakventilatoren zoeken die Roco heeft geproduceerd
Zoals deze: https://images.beneluxspoor.net/bnls/45959A.jpg
Zonder ventilatoren, zoals op de foto van Erwin, reden ze in de jaren negentig alleen in de tabakstreinen.
En de Marklin 4733 is perfect voor 1981, deze wagen heeft nog niet de verhoogde laaddeuren van halverwege de jaren '80.
De ACME is natuurlijk wel mooier gedetailleerd ;)
grtz,
Wim
-
Hoi Wim,
sh*t. Heb hem al besteld via Ebay. Morgen contact opnemen met de sneller om te kijken of ik kan cancelen. Die met ventilatoren is alleen in set verschenen lijkt het.
De Acme koelwagen is idd een stukje mooier dan de marklin, maar alleen in set te krijgen :-[ De eerder genoemde Artitecs reden in 1981 niet meer lijkt het.
-
Hoi Joran,
Wat te denken van de Roco Interfrigo wagen van de SNCF?
Toevallig op Marktplaats eentje te koop aangeboden. Roco nummer 46442 en oud nummer 44319A
Dit type Ibbehs kwam veel voor begin 70 tot eind jaren 80 op het Nederlandse spoor richting het Zwitserse Chiasso, veelal in combinatie met de smalle FS Interfrigo wagens van het type Ibefhs. Laatstgenoemde wagens waren speciaal zo gebouwd om met de boot de oversteek te kunnen maken naar Engeland toe. Electrotren heeft in een heel ver verleden deze wagens eens uitgebracht.
Hoogstwaarschijnlijk komt ACME daar in de toekomst mee uit. Althans nu ze het 'Interfrigo' imperium voortzetten ga ik daar wel van uit.
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m879291813-roco-interfrigo-46442.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr (http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m879291813-roco-interfrigo-46442.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr)
foto's ferrywagens.
http://paulbartlett.zenfolio.com/ferryitalianinterfrigo (http://paulbartlett.zenfolio.com/ferryitalianinterfrigo)
En,.......2 vliegen in een klap. ;D
Alle credits aan Wim/Sneek (Ternaard,1972) (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ternaard_NFLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ternaard_NFLS.jpg)
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Die had ik ook gevonden, maar kende alleen het oude nummer. Vandaar dat ik hem op marktplaats niet kon vinden. Heb een bod gedaan. Heb ook een mailtje gestuurd voor het annuleren van de Hbis wagen.
Nu op zoek naar de juiste Hbis. Volgens mij is die alleen in set verschenen. Correct me if im wrong. Hobbytrade heeft ze ook gemaakt zag ik. O.a. met groot logo.
Toffe foto trouwens (y)
Joran
-
Oeps!
Aks ik verder zoek op Roco 46337 (foto Erwin) dan vind ik ook foto met de ventilatoren. Die zitten er naar het schijnt los bij. Ga maar weer een mailtje sturen. ::)
-
Die set van Brawa, 2043, heb ik hier nog liggen, maar daar zitten geen bananenwagens bij hoor.
Het zijn 3 gelijke NS-wagens met het nieuwere blauwe logo en de ijsster (of wat het ook voor moet stellen).
Mooie wagens, reden nog tot begin jaren '80 door Nederland.
Als je nog interesse in de set hebt, hij is te koop ;-)
Groeten,
Edwin
-
Gisteren de wagons binnen gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/photo_13.jpg)
De Hbis moet ik nog de ventilatie op monteren. Van de Inter Frigo wagen zit het gewicht los. Het pennetje waar daar doorheen steekt is kennelijk afgebroken. Geen spoor van te vinden. Ik zal wel iets proberen te maken met styreen.
-
Mijn queste naar goederenwagons welke in 1981 reden gaat verder. Enige tijd geleden kocht ik twee NS Uds y wagons bestemd voor sodavervoer richting Delfzijl (Roco set 66016). Echter na langer onderzoek lijkt deze pas vanaf 1984 zo te hebben gereden (bron: ergens op dit forum).
Wat zijn de alternatieven? Ik heb er eigenlijk maar 1 nodig. Zelf dacht ik aan de Rivarossi 6116. Klopt die met de werkelijkheid/met het jaar?
Verder kwam ik deze foto nog tegen op internet: http://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/KD%20068-12.jpg (http://www.mariusbroos.nl/Afbeeldingen/KD%20068-12.jpg)
Een leuke buurtgoederentrein. Welke wagons zijn dit en zijn deze in model te krijgen? De eerste lijkt een Gbs en de derde een Hbis.
-
Zelf dacht ik aan de Rivarossi 6116. Klopt die met de werkelijkheid/met het jaar?
Nee, een Rivarossi is een totaal verkeerd model. Je zult toch op zoek moeten naar een bruine Tds van Roco
Een leuke buurtgoederentrein. Welke wagons zijn dit en zijn deze in model te krijgen? De eerste lijkt een Gbs en de derde een Hbis.
1e: Gs van de SNCF, Electrotren 1817 oid
2e: SNAV Hbis van de NS, geen model
3: Talbot Hbis NS: Roco
4: DB Gs: Rivarossi 6203 oid
dirkjan
-
Nee, een Rivarossi is een totaal verkeerd model. Je zult toch op zoek moeten naar een bruine Tds van Roco
1e: Gs van de SNCF, Electrotren 1817 oid
2e: SNAV Hbis van de NS, geen model
3: Talbot Hbis NS: Roco
4: DB Gs: Rivarossi 6203 oid
dirkjan
Bedankt voor je reactie! Is de correct Tds Roco 46418?
-
De nummer 3: Talbot Hbis NS: Roco, is onjuist.
Moet zijn :
3: Talbot Hbis NS: Hobbytrade met artikelnummer 33308
Voor nummer 1, de SNCF Gs. zou je ook de Jouef HJ6121 kunnen kiezen. Deze heeft als revisiedatum 1980.
Is de correct Tds Roco 46418?
Yup! Ges.amersfoort 1979-revisiedatum 1982
Jeroen
-
3: Talbot Hbis NS: Roco
De Talbot Hbis is niet door Roco maar door Hobbytrade uitgebracht.
Ik denk dat je hier even in de war bent met de Werkspor HBis, die is wel van Roco.
Jeroen
-
Ik was je voor. ;D
Naamgenoot.
-
Dank allen!
Cool ik ga sowieso eens op zoek naar een Roco 46418. Kijken of die nog ergens nieuw te krijgen is.
De Hobbytrade is 33309, toch?
Vraag me wel af hoe je kan zien dat de achterste een DB Gs is?
Waar kan je de revisie datum zien van de Jouef?
-
Waar kan je de revisie datum zien van de Jouef?
Op mijn Jouef model. ;D
De Hobbytrade 33309 is idd ook een optie. Zelfde model maar met ander nummer. Ik heb hier de 33308 liggen met als revisiedatum 1980.
Jeroen
-
Ik was je voor. ;D
Naamgenoot.
:P :P :P
-
Yup! Ges.amersfoort 1979-revisiedatum 1982
Kan je dit verder uitleggen?
Vanwaar de twee jaartallen?
-
Ges. Staat voor geschilderd. Dit is dus gebeurd te Amersfoort in '79. Dit kan dus afwijken van de revisie omdat ze niet op hetzelfde moment uitgevoerd hoeven te worden
-
Marklin 4733 is een interfrigo wagon van de FS.
Ik heb foto's gezien dat deze wagons in nederland kwamen,alleen welk jaar weet ik niet.
Linkje is gevonden.
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=8793.0 (allemaal interfrigo wagons)
Mvg jamie
-
Ges. Staat voor geschilderd. Dit is dus gebeurd te Amersfoort in '79. Dit kan dus afwijken van de revisie omdat ze niet op hetzelfde moment uitgevoerd hoeven te worden
Revisie in 1982 gehad. Valt dus buiten mijn jaar. :-[
-
Op mijn Jouef model. ;D
De Hobbytrade 33309 is idd ook een optie. Zelfde model maar met ander nummer. Ik heb hier de 33308 liggen met als revisiedatum 1980.
Jeroen
Waar op het model kan ik de revisie datum vinden? Want zowel de Encyclopedie als http://www.bfoto.be/docu/UIC/uic1.php (http://www.bfoto.be/docu/UIC/uic1.php) wordt het niet genoemd.
-
Revisie in 1982 gehad. Valt dus buiten mijn jaar. :-[
Maak je het nu voor jezelf niet heel erg moeilijk, Joran? Uiteraard is de keuze geheel aan jou, maar exact eenzelfde wagen die net twee jaar eerder een revisie heeft gehad zou wel in je thema passen en op het zeer kleine revisie-opschrift na, ziet de wagen er verder exact hetzelfde uit.
Zolang er geen zichtbare veranderingen tijdens een revisie uitgevoerd worden (andere kleurstelling of een constructie wijziging) zou ik persoonlijk niet moeilijk doen of een revisiedatum van het uitgebrachte model nu wel of niet voor je themajaar ligt.
Maar nogmaals: die keuze is uiteraard aan jou.
Jeroen
-
Ik twijfel daar ook nog over Jeroen ;D
Morgen eens rustig de reeds aanwezige goederenwagons bekijken (heb er niet zoveel). Ik begrijp dat jij je daar niet door laat leiden?
Staat op elk materieel zo'n revisie datum? Ook reizigers/locs? Tot nu heb ik er nooit naar gekeken. Het is dat andere Jeroen het zo specifiek noemde vandaag ;)
-
Hoi Joran,
Voor mij is een revisiedatum na mijn themajaar (1974) inderdaad geen reden om een model niet te kopen, behalve wanneer het model een andere ķleurstelling heeft gekregen of flink verbouwd is. Het gaat mij ook meer om de sfeer dan dat alles exact 100% klopt. Ook kleine aanpassingen die niet direct storend zijn, neem ik soms voor lief.
Twee voorbeelden:
Ik heb een Benelux trek-duw stam die in 1973 in proefbedrijf op het spoor kwamen en in april 1974 in dienst gesteld werden. De NMBS 25.5 was toen nog geheel blauw. Tot nu was daar geen model van en rijdt mijn stam met een Marklin 25.5 met gele band, wat dus later dan 1974 op deze locs aangebracht is. Nu bij Van Biervliet de juiste loc aangekondigd is, heb ik die meteen besteld. Die brede gele band valt namelijk mij teveel op en is niet typerend voor de beginjaren van deze Beneluxtreinen.
Toen Marklin met de blauwe 1200 uitkwam heb ik deze gekocht en zelf van NS logo's voorzien. De loc is mooi op schaal, maar heeft luchtroosters die begin jaren '70 vervangen werden door andere roosters. Nu Roco met de juiste uitvoering is gekomen, ga ik mijn Marklin niet vervangen. De andere roosters vind ik daar niet storend genoeg voor en voor mij staat het niet in verhouding tot het financiële verlies wat ik daarmee maak.
Maar het zijn dus duidelijk persoonlijke keuzes.
Jeroen
-
Bovendien kun je de revisieopschriften makkelijk wijzigen door daar decals van te laten maken. kleine moeite, groot plezier (als je er last van hebt)
dirkjan
-
Hoi Jeroen,
Ik heb er een nachtje over geslapen en je hebt gelijk. Ik heb mijn materieel nog niet gecontroleerd, maar dikke kans dat daar ook al modellen bij zitten met een revisie datum welke te ver voor 1981 is (las dat goederenwagons ongeveer elke 6 jaar een revisie krijgen) of na 1981 ;D
Ik ben tot nu toe uitgegaan van wat ik op RailWiki lees aan data van verbouwingen, aanpassing, nieuwe huisstijlen, etc. Volgens mij klopt mijn materieel wat dat betreft wel. Alleen de Uds-y wagons niet. Nu staan die ook niet op RailWiki. Ik heb voor goederenwagons nog niet de juiste naslagwerken om dat goed uit te zoeken.
Ik ben wel jaloers op je Benelux trek-duw stam. Heb er de ruimte helaas niet voor. Vond dat als kind al een hele toffe trein. De 25.5 van Van Biervliet is erg mooi. Hoop voor je dat hij snel komt in geheel blauw.
De blauwe Roco had nummer 1204 moet hebben. Dan had hij in '81 ook nog in het blauw rond gereden. Omnummeren vind ik iets te spannend op een loc van dat geld. Heb eigenlijk nog nooit iets met decals gedaan. Misschien eens een tweedehandse op de kop tikken, om mee te experimenteren :)
Joran
-
Bovendien kun je de revisieopschriften makkelijk wijzigen door daar decals van te laten maken. kleine moeite, groot plezier (als je er last van hebt)
dirkjan
Ik lees nu je bericht pas. Ik heb nog nooit iets met decals gedaan. Misschien toch eens uitzoeken hoe dat gaat en eens uitproberen.
-
Klopt het dat i.p.v. de Roco 46418 Tds, deze ook kan Roco 46131 Uds-y rasoriet? Werden dit soort wagons ook in buurtgoederentreinen gebruikt of alleen in bloktreinen?
-
hallo,
De rasorietwagens werden beladen bij boraxchemie aan de welplaatweg in de botlek rotterdam.
Dit vervoer was soms enkele wagens per dag.
Ook werden hier silowagens en schuifwandwagens met big bags beladen
Zij gingen met de bonte trein van de botlek naar de kijfhoek.
van daaruit naar o.a. bestemmingen in duitsland.
Voor zover ik weet waren er geen bloktreinen hiervan.
het is wel een specifiek vervoer.
Ik zou dan kiezen voor een gewone Tds. Daar werd van alles in vervoerd en kun je ook mee naar de losweg alsook de spooraansluiting in de buurtgoederentrein en ook de bloktrein
succes jandcargo
-
Bedankt zover allemaal! Ik ga voor de 46418, en eventueel de 46134 als alternatief. Wat zijn goede boeken voor informatie over goederenwagons? Want op internet heb ik nog geen naslagwerk gevonden.
Ik ga morgenavond even langs de winkel een kijkje nemen of zij nog wat hebben wat ik voor mijn buurtgoederentrein kan gaan gebruiken :)
-
hallo joran,
Boeken van hans Nahon zijn erg goed en volledig.
Hij had vroeger een belangrijke functie in de wagenwerkplaats amersfoort.
Die boeken zijn van de jaren 90 en zijn misschien nog te krijgen via internet of 2de hands winkel
Ik heb "het goederenmaterieel in nedeland"
De kennis in het boek is de stand van januari 1987
Lijkt mij dus over jouw periode.
Ik heb een kopie van het boek en helaas geen ISBN nummer
Ik dacht dat er ook nog een versie van het boek is in combinatie met tramvervoer maar daar ben ik niet helemaal zeker van
hoop dat je er iets mee kunt
groeten jandcargo
-
Moet zijn :Voor nummer 1, de SNCF Gs. zou je ook de Jouef HJ6121 kunnen kiezen. Deze heeft als revisiedatum 1980.
Alsnog deze wagen besteld :)