BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Karel Jans op 06 February 2015, 13:12:35
-
Goedemiddag allen,
Ik gebruik voor mijn N-spoor baan (Fleischmann Piccolo rails)de Roco z21 (witte uitvoering). Nu heb ik het idee dat dit systeem erg storingsgevoelig is. Bij het minste geringste springt de hele boel op tilt en met name bij de wissels. Er hoeft maar een stofje of een haartje te liggen en het is bingo.
Is bijvoorbeeld een Intellibox II minder storingsgevoelig?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groet
Karel
-
Karel,
Kun je iets meer uitleg geven bij de melding dat "de hele boel op tilt springt" ? Dit is erg algemeen. Je kunt beter uitleggen wat er dan precies mis gaat.
De z21 wordt al best veel gebruikt en het valt me op dat ik geen meldingen lees dat het systeem erg storingsgevoelig is. Wellicht is er iets anders aan de hand.
Sander
-
Karel,
Wat bedoel je met op tilt springen bij met name de wissels? Bedoel je misschien een kortsluiting? Zou kunnen liggen aan het type wissel en of deze een elektrisch geleidend puntstuk heeft en jij de wissel in de verkeerde stand open rijdt, als dat het geval is zal geen enkel ander digital systeem beter zijn, maar helpt het waarschijnlijk alleen om alles op de juiste manier aan te sluiten en te gebruiken.
Groetjes
-
Sorry, was inderdaad niet helemaal duidelijk. De centrale springt in kortsluiting (rood lampje). Als ik dan de loc een stukje verder duw en de centrale "reset"dan rijdt ie weer.
Ik gebruik geen wissels met geleidend puntstuk en rij ze ook niet open. Ik heb dit probleem ook niet bij alle wissels maar tot nu toe slechts bij 2. De baan is ook nog pas voor een derde klaar
-
Dan zou ik eerst die twee wissels eens goed bekijken.
Hoe worden ze omgezet en worden de omzetters met de baanspanning gevoed?
grt Piet.
-
Hallo Piet,
De wissels zijn nog niet aangesloten dus momenteel is het bedienen ervan nog helemaal ouderwets handwerk ;D
-
Karel,
En is de polariteit dan wel juist als je over de wissels rijdt ik neem aan van het ene naar het andere spoor?
Anders even je sporenplan tekenen of een situatie foto maken. Maar ik denk zo maar een foutje in de manier van bedraden en aansluiten, denk gewoon een keerlus situatie.
Groetjes
-
Daar vraag je me wat. Dat zou ik zo gauw ff niet weten. Ik zal een foto maken van de situatie. Dat gaat nu even niet lukken maar zal hem zondag of maandag dan even hier plaatsen
-
Het eerste wat bij mij op komt ? Keerlus probleem.
*edit* Wim Ros was me voor zie ik nu.
-
Ik weet niet welke rails je gebruikt maar sommige geoline wissels hebben ondanks de handbediening wel een gepolariseerd puntstuk, en als dan het stekkertje er niet goedom inzit heb je dit probleem.
Ik heb de Z21, maar heeft nooit geen onverklaarbare storing, en als er zich een storing voordoet ligt het nooit aan de centrale, althans bij mij.
Groet Leen
-
Leen,
Een Geoline wissel met handbediening heeft geen contact om het stekkertje van het puntstuk in te prikken. Het zit gewoon los in een plastic clipje geklemd en maakt nergens contact.
Sander
-
Hoi Sander, ik heb ze inderdaad ook op deze manier, maar ook met wel een gepolariseerd puntstuk, daar zit het stekkertje in de hanbediening met een printje erin die het puntstuk van spanning voorziet.
Heb er toevallig dit weekend een aantal eruitgehaald vandaar.
Groet Leen.
-
Dank je Leen, die variant van de Geoline wissels heb ik nog nooit gezien. Ik wist niet dat ze bestonden met een printje.
Sander
-
Sander,
driewegwissel en kruiswissel zijn gepolariseerd
Gr Piet
-
Ik weet niet welke rails je gebruikt maar sommige geoline wissels hebben ondanks de handbediening wel een gepolariseerd puntstuk,
In zijn openings bericht staat dat hij Fleischmann Piccolo rails gebruikt oftewel schaal N met grindbedding.
Maar ook daar zitten wissels met een metaal hartstuk bij.
Groetjes
-
Beste Karel.
Ik heb ook een z21 en heb ook wel eens een storing.
Wat bij wel eens voor kwam is dat de wielen van een aantal wagons te veel naar binnen stonden.
Dit waren vaak oudere modellen waar de wielstellen nog vrij makkelijk te (verschuiven) waren.
Het is maar een weet. Ook dit geeft een storing!! Opletten dus.
Mvg,
Wout
-
Goedemorgen allemaal,
bedankt voor de reacties en het meedenken. Ik zal morgen even een fotootje plaatsen van de situatie.
Het vreemde is dat de kortsluiting maar in 1 rijrichting optreedt. Vanaf de andere richting is er niks aan de hand.
Is het misschien te wijten aan de draadbruggen die er inzitten of dat de rails nog niet op elkaar zijn aangesloten waardoor misschien een onderbroken stroomkring ontstaat.
-
Ik heel deels H0 deels H0e en op de Roco H0e wissels heb ik ook regelmatig problemen met de z21 (wit) Met name met een lange 4 assige loc. Op de H0 rails NOOIT problemen. Bij die N en H0e wissels zit het allemaal best krap op elkaar. Ik overweeg om niet allen het hartstuk maar ook de twee aansluitende railstaven te isoleren en van stroom te voorzien via de wisselaandrijving.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150208_101300_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150208_101300_1.jpg)
Goedemorgen weer,
Dit is de situatie waar het om gaat. De bovenste 2 wissels geven veroorzaken storing in de rijrichting naar rechts
-
En wat hangt er rechts nog verder aan?
Plaats even een tekening van het complete baanplan. Dat maakt het duideijker om de fout te zoeken.
Kunnen we zien of er niet ergens iets geks zit.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0099_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0099_5.jpg)
Hallo,
Dit is het baanplan
-
Karel,
Als je alle spoorstaven aan de juiste zijde op dezelfde draad aansluit, dan zou het gewoon storingsvrij moeten werken en zal het nergens kortsluiting maken. Keerlussen zitten er niet in. Tis gewoon een rondje om de kerk.
Groetjes
-
Sinds kort heb ik een Roco z21 (wit). Ook ik heb het probleem van kortsluiting bij sommige wissels bij sommige locs. Ik heb een baan met ouderwetsche Lima rails. De wissels bedien ik niet digitaal, maar met de authentieke Lima wisselbedieningen. Voordat ik overstapte op de z21 heb ik gebruik gemaakt van een Flm Twin-Center en het probleem nooit gehad.
Helaas ben ik er nog niet aan toe gekomen om uit te zoeken wanneer het probleem wel voorkomt en wanneer niet.
Jan
-
@ Karel Jans: Heb jij ook ATF gebruikt?
In mijn situatie heb ik het vermoeden dat gebruik van ATF vlak bij de wissel er soms voor zorgt dat er geleiding ontstaat rond het puntstuk van de wissel. De loc's veroorzaken namelijk op dit puntstuk kortsluiting. (maar helaas/gelukkig lang niet elke keer) Ik ga dit verder onderzoeken.
Jan
-
Hallo Jan,
Ik heb inderdaad ATF gebruikt maar de kortsluiting trad ook al op voordat ik dit spul gebruikte.
Ik ga van de week eens puzzelen met de draadbruggetjes, misschien biedt dat een uitkomst
-
Karel, die draadbruggetjes moeten er gewoon in blijven, en dat zal niet de oorzaak zijn van de storing, als ze er nu niet inzitten, deze er wel inzetten, dan kan het wel een oorzaak zijn van spanningsloze baandelen.
Groetjes
-
Hoi allemaal:
Ik heb de ervaring, dat de z21 inderdaad storingsgevoeliger dan andere systemen. Ik rijd nog met ouderwetse modelrails van FLM. Twee gescheiden stroomkringen met twee roco trafo's, een 10764 centrale als booster en een PRO centrale, afwisselend met de z21.
Als ik met de Roco PRO centrale met blauwe muis in de ene en 10764 in de andere stroomkring rijd, dan gaat de overgang op alle geisoleerde overgangen perfect; nooit storingen. Als ik de PRO centrale verwissel voor de z21, dan is er bij een overgang steevast een storing. Nu houd ik er bij die overgang rekening mee als ik met de z21 rijd en laat ik de trein bij een andere overgang passeren en dat gaat weer (meestal) goed. Geen ramp, maar toch..
groet,
Bierwagen
-
Probleem opgelost (hoop ik)!
Een kort verslagje: ik heb vanavond apart een ovaaltje gelegd met 2 wissels erin. Zelfde probleem; zodra de loc op de wissel komt dan ontstaat er kortsluiting. Met elke willekeurige loc. Wissels nog eens goed nagekeken en daar zag ik in eentje een zwart draadbruggetje i.p.v. de zilverkleurige die er standaard inzitten. Deze vervangen voor een zilverkleurige en geen probleem meer. Locs rijden ook gelijk stuk soepeler.
Toch wel raar. Ze zijn allebei van metaal maar misschien ligt het aan de geleiding. Weet iemand misschien wel hoe dit kan?
Bedankt ieder geval iedereen voor de tips en reacties