BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Dan op 05 February 2015, 18:31:13
-
Hier rijdt men gewoon met sneeuw ;D
https://www.youtube.com/watch?v=Yja2VmZOfdA
-
Kijk zo doen we dat.
Moet je er als machinist ook maar een blind vertrouwen (ook letterlijk 8) ) in hebben dat er niet nog even iemand voor langs wil.
-
En blind vertrouwen dat er echt rails ligt ;D
-
Hier rijdt men gewoon met sneeuw ;D
Pfff. Duidelijk is te zien dat dit de eerste trein is sinds dagen. Stelletje watjes
Wel een leuke opname
Groet,
michel ;)
-
Netjes (y)
Volgens de beschrijving was dit een dagelijkse trein.
-
In Zwitserland ook.
https://www.youtube.com/watch?v=WddymuBzygQ
-
Dat die treinen rijden geloof ik wel. Dat doen ze ook in dit land wel.
Wat ik bij dat Amerikaanse filmpje miste was hoe liggen de wissels erbij. Bij die Zwitsers zag ik dat het wissel helemaal vrij was.
En dat is ook het grootste probleem bij ons. Die wisselvegers zijn allemaal wegbezuinigd en nu doet men het af met overmacht.
-
Tjeessuss, what a power!
Een zéér lange trein met een loc die alle sneeuwhopen gewoon in het niets laat wegspuiten alsof het niets is.
Al die sneeuwhopen spoten gewoon de lucht in. En net voor voordat de trein de overgang nadert was de loc als het ware onzichtbaar.
Mensenlief, daar kunnen de treinmachinisten in NL een puntje aan zuigen; ze zijn dan stikjaloers. En de topfiguren bij zowel NS als Prorail gewoon opzouten.
-
Jaloers waarop? ???
-
Op al die passagierstreinen in de VS ;)
groeten
Hendrik Jan
-
hangt wel meer dan 1 loc voor.
gok 3 a 4 stuks
En daar liggen geloof ik een stuk minder wissels dan hier in Nederland.
Wel geinig om te zien dat bij de RHB er mannetjes op het station in signaalkleding lopen die de neus van de trein schoonpoetsen en de wissels schoonvegen.
eer er in Nederland iemand op het spoor komt ben je heel wat gezeik verder.
-
Lekker met de gasbrander het wissel in tijdens de treindienst. Doen (deden?) ze in duitsland ook, maar daar werden er ook nog wel eens een paar overhoop gereden, het is maar wat je belangrijk vind.
-
Zouden er geen seinen staan in Amerika?
Volgens mij ziet de machinist ze niet
-
Dan zal de boel wel per radio beveiligd zijn.
Kan makkelijk; er rijdt niet elke paar minuten een trein.
En reizigerstreinen moet je al helemaal met een lampje zoeken.
onvergelijkbaar met de situatie hier.
Hendrik Jan
-
Ja, veel interessanter is hoe ze de netwerken rond de grote steden aan de praat houden. Het is een misverstand dat er in de VS weinig reizigerstreinen rijden. Het spoornetwerk rond een stad als New York is aanzienlijk (nog los van de subway) en veel beter te vergelijken met Nederland. Dat netwerk ging op slot toen er 80 cm sneeuw werd voorspeld, maar bij 10 centimeter zal er wel worden doorgereden. Vermoedelijk met het soort van maatregelen dat hier nogal overkill zouden zijn. En vertraging kijkt sowieso niemand van op.
-
Mooi zeg al die sneeuw in Zwitserland. Lang niet zo druk als hier zo te zien :P Heb ook zin in dikke pakken sneeuw!
-
inderdaad, er wordt aardig gespoord rond wat grote steden langs de oostkust.
Daarvan lijkt in dit filmpje geen sprake.
Kijk je verderop, dan zie je dat personenvervoer per spoor vrijwel helemaal is opgedoekt, vanwege de vliegende en automobiele concurrentie.
Is ook niet zo gek, gezien de grote afstanden en de lage bevolkingsdichtheid in grote delen van het land.
Amtrak onderhoudt nog wat verbindingen tussen de grote steden, maar het is onvergelijkbaar met het dichte Europese netwerk.
één trein per dag tussen Chicago en San Francisco. Onderweg stopt de trein in Denver, Colorado. Mijn zwager woont een uurtje noordelijk, in Fort Collins. Hoewel er diverse goederentreinen per dag tussen die twee steden rijden, is het personenvervoer al tientallen jaren geleden opgedoekt. En dat geldt voor het grootste deel van de VS.
Er is wel spoor, maar het heeft een totaal andere functie dan aan onze kant van de Grote Plas. Vandaar dat Amtrak vaak veel te laat aankomt: goederentreinen hebben voorrang.
groeten
Hendrik Jan
-
Hoi,
Dit kan in die landen om met sneeuw te rijden en hier niet.
Oorzaak Mens en materieel,hier zijn de mensen wegbezuinigd en het materieel te licht.
Vroeger met het oud materieel kon men dat ook,weet nog de zeventiger jaren met 2200derden en een grote sneeuwschuif ervoor had je het zelfde.
Kijk hoe het materieel uitgerust is in de landen waar veel sneeuw valt en hier.
Amerika heeft op dat gebied alles bigger ,kijk maar hoe zwaar de lokken zijn en vooral de oudere uitvoering dan kun je zien
dat ze hiervoor de vormgeving hebben omdat niet overal een sneeuwschuiver ter beschikking is.
Gr
Jo
-
Die "sneeuwschuiver" is geen sneeuwschuiver maar een baanschuiver. In gebieden met minder frequent treinverkeer kan er wel eens rommel op het spoor liggen of (vervelender) een groot dier (koe, bizon, kangoeroe, noem maar op). Daarom hebben treinen in de meer onherbergzame gebieden vaak een voorziening om dergelijke ongewenste elementen van het spoor af te kunnen schuiven, waar anders de kans groot is dat het onder de trein terecht komt en mogelijk een ontsporing veroorzaakt.
In Nederland speelt de problematiek van ongewenste elementen op het spoor veel minder waardoor de noodzaak van zo'n baanruimer vrijwel nihil is.
Een paar voorbeelden van locs met zo'n ruimer:
In de woestijn van Jordanië vond ik deze stoomloc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9950.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9950.jpg)
De Atlantic Coast Line (uitsluitend lijnen in Florida) liet locs van dit type bouwen:
(http://freepages.history.rootsweb.ancestry.com/~pfwilson/loco2.gif)
Australië, gebouwd voor de spoorlijnen in New South Wales:
(http://www.alongdesire.com/images/trains1.jpg)
groeten Simon
-
Zo'n ding heet heel terecht ook wel een "Koeienvanger".
groeten
Hendrik Jan
-
Er is ook nog zoiets als de "wrong kind of snow".
De droge poedersneeuw in alpine gebieden en in Canada zoals op het filmpje is heel iets anders dan de kleffe plaksneeuw die bij ons als r egel voorkomt.
En verder is het uiteraard zoals zo vaak een kwestie van geld.
Dirk
-
Baanruimers kennen we hier inmiddels ook wel, denk maar aan de VIRM en de koplopers, al is het hier om auto's op te vangen...
-
Het is gewoon een kwestie van geld.
Ik kan het plaatje niet terug vinden maar een emplacement met zo op het oog een half metertje sneeuw maar alle wissels waren sneeuwvrij. Je zag echt de ballast tussen de sporen.
En wat er hier aan ontbreekt is de inzet van een baanveger in het bijzonder in de stationsbereiken.
-
Vroeger hadden ze er ook geen last van..
https://www.youtube.com/watch?v=Uzrt2nO326I
-
In Nederland is de baanruimer meer bedoeld voor het opzij schuiven van een object (Auto, ongewenste zaken ed) bij een aanrijding waardoor wordt verkomen dat de trein ergens bovenop klimt en het spoor bijster raakt met alle bedenkbare gevolgen van dien.
Wel degelijk een belangrijk ding dus!
-
https://www.youtube.com/watch?v=EyJIm4MrHkc
Jan
-
Geweldig filmpje Jan!
-
Dus we meoten voor NSR defensie weer optuigen. Kunnen ze sneeuw ruimen.
Schitterend filmpje.
Groet,
Gerard van der Sel.