BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MetalForever op 04 February 2015, 09:55:17
-
Hallo,
Momenteel ben ik bezig met wegwijs te worden in de wonderlijke wereld van het digitale rijden. Er is echter één probleem wat ik echter nog niet heb opgelost en dat is de detectie van stuurstandrijtuigen.
Ik gebruik RoSoft bezetmelders die het stroomverbruik van een trein gebruiken om de bezetmelding te creëren (2-rail, H0). De stuurstand rijtuigen die ik heb (Lima en Trix dubbeldekkers) nemen echter per draaistel maar aan één kant stroom op. Mijn toekomstige baan zal een keerlus bevatten waardoor een trein de ene keer het hoofdstation van de ene kant zal binnenrijden, en de andere keer vanaf de andere kant. Daar de bezetmelder maar aan één spoorstaaf is verbonden, zal de bezetmelder de ene keer het voorste draaistel van de stuurstand detecteren, en de andere keer het achterste draaistel. Als de bezetmelder alleen het achterste draaistel detecteert zal de trein te laat stoppen, tenzij ik een absurd grote veiligheidsmarge aanhoud. Ik wil dus graag dat het voorste draaistel ten alle tijde gedetecteerd wordt, dit betekend dat het voorste draaistel van beide zijden stroom moet verbruiken.
Mijn eerste idee was om een weerstand te solderen aan de voorste as om zo een klein stroomverbruik te creëren over de as. Echter krijg ik niks vastgesoldeerd op de wielen, het soldeertin valt er na afkoelen simpelweg vanaf. Doe ik iets fout of is solderen op (Lima) wielen gewoon niet mogelijk?
Mijn tweede idee is om de twee assen in het draaistel tegengesteld te zetten aan elkaar en dan met een weerstand met elkaar te verbinden. Dit kan zonder solderen en zal waarschijnlijk voldoende zijn voor een goede detectie, zolang ik er voor zorg dat de wielen schoon blijven. Echter is de stroomopname voor de functiedecoder nu erg slecht, aangezien de stroomopname aan één kant maar door één wiel wordt verzorgt. Ik moet nu (met stroomopname op twee wielen per kant) al zorgen dat de rails en wielen brandschoon zijn om het geknipper van het seinbeeld tot een minimum te beperken.
Een derde optie is om de stroomopname van de stuurstandrijtuigen zo aan te passen dat ze ten alle tijde van alle wielen stroom opnemen voor de functiedecoder. Dan heb ik zowel het probleem van de detectie als het knipperende seinbeeld opgelost. Echter weet ik niet precies hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.
Ik heb gezocht op het internet naar oplossingen maar ik kon niks vinden. Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? Wat voor tips hebben jullie?
Alvast bedankt voor de reacties,
Thymen
-
Ik denk dat dat laatste inderdaad het beste is. Ik heb onlangs stroomafnemers van esu gekocht, maar liggen nog te wachten op montage. Heb er dus nog geen ervaring mee. Je kunt ze in het draaistel monteren. Zoek maar op esu 50707.
-
Thymen,
Daar is een simpele oplossing voor en dat is weerstandlak, daarmee overbrug je de isolatie met een simpele streek van die lak.
Hoef je niet te solderen.
Mvg
Wim.
-
Weerstandslak is idd de makkelijkste oplossing. Maar aangezien je er ook echt een decoder in hebt zitten zou ik toch voor de derde optie gaan, stroomafname aanpassen naar alle wielen. Verschillende fabrikanten leveren hier iets voor. Op het forum is er denk ik wel het een en ander te vinden. Het is misschien even een avondje werk maar je hebt er dan wel dubbel plezier van ;)
Timo
-
Ja, stroomafname over alle wielen is sowieso een verbetering. Alleen al op deze site hebben mensen een keer of 100 laten zien op welke manieren dat kan. Juist bij die Lima rijtuigen is dat niet moeilijk, plek zat.
Bij goederenwagens lijm ik liever een 10 Kohm smd-weerstandje over de isolatie van een wiel met elektrisch geleidende lijm. Levert bij mij een zekerder weerstandwaarde op dan weerstandlak.
Dat ziet er zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/weerstandas.jpg)
-
Volgens mij heeft Roco een wielset met een weerstand in de as.
Silvolde
-
Ja, maar die weerstand zit in een dikke kunststof as, zodat de stroomafname voor de verlichting alleen al om die reden zou moeten worden aangepast.
-
Of zo (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37254.msg571210.html#msg571210), kan ook. Heb ik bij de Lima ic+ zo gedaan ;)
-
Bedankt voor de reacties!
Over de weerstandslak had ik al gelezen maar dit werd op diverse plaatsen afgeraden vanwege de onnauwkeurigheid. Ik wist niet dat elektrisch geleidende lijm bestond.
@V200-G2000, dat is een mooie oplossing!
@ruudns, waar heb je die setjes vandaan? Dat ziet er ook erg bruikbaar uit!
-
Dat is dacht ik de Digikeijs sleper (http://www.digikeijs.nl/modelspoor-slepers-h0.html) in de lengte door geknipt.
Nee, waarschijnlijk het oude model Heufing tronic (http://www.hufing-tronic.de/) sleper. Zijn (waren) ook verkrijgbaar bij de Decoder Shop (die is opgeheven en verkoopt momenteel de restanten na het overlijden van de eigenaar, Han)
-
Weerstandslak is helemaal niet onnauwkeurig...
Gewoon eerst heel dun aanbrengen, na droging meten met multimeter en dan bijstippen tot je de gewenste waarde hebt bereikt (ik ga meestal voor 25KOhm - 50KOhm per as)