BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: jmu op 03 February 2015, 18:08:27
-
Beste Forumleden,
De titel geeft precies aan wat ik zou willen weten: kan/mag je een elco ook met de verkeerde polariteit aansluiten?
Achtergrond van de vraag: ik heb een smalspoor pendelbaan, analoog en gelijkstroom. Om de rij eigenschappen van een twee-asser te verbeteren dacht ik aan een vast gekoppelde wagon met daarin een elco zodat korte stroomonderbrekingen overbrugd kunnen worden. Dat gaat goed in één richting, maar de trein wil ook nog een keer terug...
Doet een elco zijn werk dan ook nog goed? Of bestaat er de kans dat je de elco beschadigd?
Dan heb ik meteen nog een tweede vraag: gaat dit ook nog goed als je gaat rijden met PWM?
Overigens: ik weet dat de baan schoon moet zijn, dat je eventueel een nieuwe motor (met vliegwiel) kan plaatsen, of dat je een andere regelaar kan inzetten. Maar ik wil ook graag wat meer te weten komen van het gebruik van een elco.
Joop
-
Je blaast hem dan op.
Tinus.
-
De elco zal dan inderdaad beschadigen! Eerst worden ze heet en dan kunnen ze in ongunstige omstandigheden exploderen. Niet handig dus voor je treintjes dus. Beter is: twee elco's antiparallel schakelen of elco 1 in combinatie met diode en elco 2 ook in combinatie met diode antiparallel erover heen. Maar dan moet je er wel ruimte voor hebben.
succes Andre
-
Beter is: twee elco's antiparallel schakelen
Dan weet je zeker dat er altijd 1 is die in rook op gaat, of als je voeding voldoende stroom levert, explodeert... Het enige dat daar beter aan is, is de defect-garantie.
-
http://youtu.be/_WheLp0RdLQ
Dit is bij een te hoge spanning, echter ............ verkeerde polariteit werkt even goed. Hoe ik dat weet ......... ;D
FYI altijd bewust gedaan (als gimmick) geen ervaring met perrongeluk :-[
En ....... beperk het tot KLEINE elco's. Met grote gaat het ook, echter .......... de klap wordt ook groter en dan houdt het gauw op leuk te zijn
-
Dat is dus een duidelijk antwoord. Dank daarvoor. We gaan het ook niet proberen.
Maar er bestaan ook bipolaire condensatoren, bijv van Würth, 220 µF, 25 V. Zou dat een oplossing zijn? Ik heb het idee dat 220 µF iets te weinig is.
Joop
-
Met een bipolaire elco gaat het wel. Feitelijk zijn dat twee elco's die tegengesteld in serie staan. (niet parallel dus) Gevolg daarvan is wel dat het het 4 keer zoveel ruimte inneemt als een gewone elco van dezelfde waarde.
-
Beste Joop, lees het draadje transmissie olie op de rails eens.
Als je deze ATF olie gebruikt heb je helemaal geen elco meer nodig.
Mijn sikje met 2 assen rijd nu over alle wissels en kruisingen heen, en dat op zeer lage snelheid.[analoog] Voor deze tijd was dit eigenlijk onmogelijk.
Al mijn loks en treinstellen rijden nu zeer solide.
Kortom de beste oplossing voor jou baan.
Groet, Sietse. ;)
-
Bovendien vroeg je of dat goed gaat met PWM. Afgezien van het polariteitsprobleem: de condensator maakt van het PWM signaal een veel vlakkere gelijkspanning, waardoor de snelheid behoorlijk omhoog gaat, omdat de condensator probeert de topspanning vast te houden. Hoeveel de snelheid omhoog gaat ligt aan een aantal factoren. Als de condensator daadwerkelijk groot genoeg is om stroomonderbrekingen op te vangen, loopt de motor alleen nog maar op topsnelheid.
Of je PWM regelaar er tegen kan is ook een vraag.
In jouw plaats zou ik de ATF tip eens proberen.
-
Dirk, denk niet dat een grote condensator echt kans ziet om vol op te laden. De draden, afname en regelaar zullen de stroom toch wel beperken. Maar ipv een PWM signaal krijgt de motor nu een rimpelige gelijkspanning te zien. Het effect van PWM doe je dan eigenlijk te niet.
Timo
-
Je kunt bipolaire condensatoren ook zelf maken, door ze antiparallel aan elkaar te zetten zonder diode ertussen.
-
Het effect is dan wel dat de capaciteit wordt gehalveerd. Dus als je twee elco's van 1000 microfarad zo schakelt, hou je een capaciteit van 500 microfarad over. Vandaar dat Klaas schreef dat je voor dezelfde capaciteit vier keer zoveel ruimte nodig hebt.
-
En zoals Klaas al schreef, NIET parallel maar in serie met polariteit verwisselt. Anders blaas je er als nog een op.
Timo
-
Inderdaad Henk! Maar het moet natuurlijk niet te mooi worden. ;D
-
@ Allen,
Dank voor alle reacties, weer wat bijgeleerd! Dat transmissie olie ook een bijdrage levert aan betere rij eigenschappen had ik ook al gelezen. Mij ging het voornamelijk om de mogelijkheden van een condensator eens te onderzoeken.
Joop
-
Je kunt bipolaire condensatoren ook zelf maken, door ze antiparallel aan elkaar te zetten zonder diode ertussen.
Zo maak je dus bipolaire bommetjes, zoals ik al zei:
Dan weet je zeker dat er altijd 1 is die in rook op gaat, of als je voeding voldoende stroom levert, explodeert...
-
Ik denk niet helemaal dat jij weet wat ik bedoel Dirk!
-
Dat kan prima zijn Zuylen, maar dan heb jij het verkeert gezegd ;) Antiparallel is ze parallel zetten maar de een andersom dan de ander. Dat geeft een boem. Je moet ze in serie zetten en eentje omdraaien. Als je er een woord voor wilt hebben, antiserie ;D
Timo
-
Ik denk niet helemaal dat jij weet wat ik bedoel Dirk!
Dat geloof ik graag, maar ik weet wel heel precies wat je zegt! En dat gaat echt, heus, 100% gegarandeerd fout!
-
Hoe kan je nou weten wat ik precies zeg, Dirk. Uit jouw antwoorden geloof ik dat niet. Dan kun je ook niet zeggen of ik het fout heb.
Overigens Timo, zoals jij het zegt is eigenlijk precies zoals ik bedoel. Misschien was ik niet duidelijk genoeg.
-
Misschien was ik niet duidelijk genoeg.
Dat noemen we een understatement. ;D
Niet gehinderd door enige kennis van zaken. 8)
-
Hoe kan je nou weten wat ik precies zeg, Dirk.
Nou, ik kan lezen. Ik heb de Lagere School (zo heette dat toen) met goed gevolg doorlopen. En jij schrijft meer dan eens heel duidelijk "anti-parallel".
Behalve dat ik heb leren lezen, weet ik ook het verschil tussen bijvoorbeeld de begrippen "stoel", "tafel", en "fiets". Om maar iets te noemen. Maar als jij liever de fiets dekt om te gaan eten vind ik dat ook goed.
Anti-parallel betekent anti-parallel. Als jij daar een serieschakeling mee bedoelt, het zij zo. Maar wees niet verbaasd als je met dezelfde logica in een restaurant een wijntje vraagt, en dan een milkshake krijgt. 8)
-
Gaat lekker zo ;D.
Als ik het als bijna leek begrijp kan het als je ze in serie zet met de plussen of de minnen aan elkaar verbonden, maar halveert dan de capaciteit.
Stephan.
-
Toch apart dat Timo mij wel begrijpt! Ik vind dat je er wel erg een groot probleem van maakt Dirk J! Ik heb al vaker van modelspoorders gehoord dat zij dit forum mijden door dit soort geneuzel. Is het nou om maar gelijk te krijgen?
Sorry moderator dit moest ik even kwijt!
-
Wij begrijpen het allemaal.
En als je het aansluit zoals jij het schrijft gaat het gewoon fout.
Dat Timo het nou gewoon nog een keer omschrijft doet daar niets aan af.
Antiparallel is gewoon de foute term.
-
Nou Zuylen, ik maak geen probleem. Ik benoem het probleem dat jij voor Joop (jmu) creëert.
Want Joop weet niet dat jij met "parallel" eigenlijk "serie" bedoelt. Als hij dat wel had geweten, had hij de vraag namelijk niet gesteld.
Joop gaat dus doen wat jij schrijft - en niet wat jij bedoelt. En dat gaat hartstikke fout. Jij was dus niet "niet duidelijk genoeg", je schreef iets totaal anders dan je bedoelde en veroorzaakte daarmee een potentieel gevaarlijke vergissing. Ik weet uit opzettelijke ervaring wat voor bommetje dit kan geven; dat zijn geen grapjes meer.
Wees een vent en zeg "oke, ik heb wat geleerd" in plaats van het probleem dat je zelf geschapen hebt op mijn bordje te leggen.
En nu ga ik wat nuttigs doen ;)
-
Voor dat dit topic ontploft:
Elco ontploft (https://www.youtube.com/watch?v=FsBcQV_LU3U)
;D
-
Vroeger op de MTS ook wel eens een grote papier elco laten ontploffen.
Naast de flinke knal het hele lokaal onder de papiersnippers. ;D
Leraar niet zo blij. :P
-
Even voor de duidelijkheid wat is antiparallel en wat is serie.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/images_37.jpg) De diodes staan antiparallel en de weerstanden staan in serie.
Mvg Rieks
-
Moet je een elco verkeerd om aansluiten op een ietwat zwakke voeding, te zwak om de elco te laten ploffen. Na verloop van tijd wordt de elco een kortdurende fontein van stinkende vieze bruine derrie ;D
Wij waren wel zo vriendelijk dat te doen in een zuurkast. Het heeft de nodige elco's gekost en het werd een zootje in die zuurkast, maar wat hebben we een lol gehad 8)
-
Rieks,
teken voor de weerstanden gewoon rechthoeken. Nu lijken je weerstanden net spoelen.... ;)
En dat is weer een heel ander verhaal....
mvg,
Sander
-
Plaatje gejat van internep. Ging veel sneller Maar in principe heb je gelijk dit is dacht meer amerikaans.
Mvg Rieks
-
Sander, Rieks gebruikt het Amerikaanse symbool voor een weerstand. Wat niet wegneemt dat je wat mij betreft 100% gelijk hebt: teken een weerstand liever als een rechthoekje.
Maar nu ik er zo over nadenk, een spoel van 470kH wil ik weleens zien...
-
owja, ik had niet gedacht aan de amerikaanse symbolen!
(Ik ben immers Nederlander ;) )
een spoel van 470kH wil ik weleens zien...
ik ook wel!
mvg,
Sander
-
Het symbool voor spoel is duidelijk anders, allemaal ronde draadjes ;)
Zie hier:
http://etc.usf.edu/clipart/76600/76661/76661_electricsymb_lg.gif
-
Ik had even snel een plaatje opgezocht om het verschil tussen serie en antiparallel aan te geven.
Ik kreeg de indruk dat daar wat verwarring over was.
Mvg Rieks
-
Helemaal goed Rieks. Dat wil zeggen, er is 1 iemand die daar over verward is, de rest is het duidelijk, geloof ik.
Richard, hier het Europese symbool voor een spoel:
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Inductor.svg/150px-Inductor.svg.png)
-
Heren, Heren,
Laten we het gezellig houden en bij het onderwerp blijven! Mijn vraag kwam voort uit een artikel ergens op internet waar een elco in een wagon werd gestopt en gekoppeld aan de loc om zodoende wat beter te rijden. En ik wilde weten of dat ook in een pendelbaan situatie zou gaan. Punt.
Uit de eerste reacties was al duidelijk dat dit niet de oplossing zou zijn, of je zou een bipolaire elco moeten gebruiken. Punt.
Daarna gaat het over allerlei mogelijke opstellingen van elco's, maar dat doet niet meer terzake. Het werkt toch niet als een goede oplossing. Daarmee zou ik zeggen: close the case.
Hopelijk wordt ik niet gezien als de aanstichter van de revolte binnen BLS.net en kunnen jullie nog samen door één deur. Ik stel voor dit draadje als gesloten te beschouwen.
Eenieder die een bijdrage aan het beantwoorden van mijn vraag zeg ik dank.
Joop