BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: hutski1 op 02 February 2015, 17:24:44
-
Hallo,
Ik heb ook een probleem met de keerlus.
Gebruik een keerlusmodule KSM-SG, TC en BMD16N-SD en iTrain.
Op de scheiding van de uitrijwissel en de inrij Bezetmelder blijft de loc staan.
Heb een tekening gemaakt van mijn probleemstuk en eveneens een aansluittekening.
Waar doe ik het fout.
Johan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_keerlus_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_keerlus_2.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schemakeerlus_6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schemakeerlus_6.png)
-
niemand een reactie?
Johan
-
Zover ik je tekening begrijp, zitten de draden A1 en B1 verkeerd om. Deze twee verwisselen en de boel gaat werken.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard,
De Loc blijft op de scheiding van station en BM staan.Eveneens blijft de loc nu ook staan op de scheiding van BM en AK/BK.
Heb de draden verwisseld, de rode draad is nu in A1 en de bruine in B1.
Wat moet ik nu veranderen.
Johan
-
Zover ik je tekening begrijp, zitten de draden A1 en B1 verkeerd om. Deze twee verwisselen en de boel gaat werken.
Hoezo? Volgens het aansluitschema van LDT moeten alle A's aan dezelfde kant zitten, of zie ik dat verkeerd?
Marius.
-
Ik heb alle A's op B gezet en de B's op A.
De loc gaat nu goed.
Ik rij via iTrain, maar de inrij bezetmelder geeft steeds bezet aan.
Derhalve gaat er geen trein vanuit het station.
Ik heb alle draden al vervangen en er legt geen metaal op de rails.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn.
Johan
-
niemand?
Johan
-
Hoezo? Volgens het aansluitschema van LDT moeten alle A's aan dezelfde kant zitten, of zie ik dat verkeerd?
Marius.
Ja dat zie je verkeerd. Er staat duidelijk dat een van de twee inrij secties andersom aangesloten moet worden. In dit geval is het A1 en B1.
Voor de logica. Als een van beide detektiesectie secties niet andersom is aangesloten, dan kom je nooit in de keerlus. Kijk in zijn tekening. Er zit een rode en een bruine naast elkaar, en het is niet de keerlus sectie AK en BK.
@hutski:
Heb je de draden al verwisseld?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard,
Ik heb de aansluitingen a1 en b1 verwisseld.
De loc blijft dan staan op de scheidingen van de bezetmelder.
Sluit ik alle a op b en alle b op a dan blijft de loc niet stilstaan op de scheidingen.
Dan de tekening in de bezetmelder a1 en b1 is maar een bruine draad en rode draad.
de bruine draad die naar beneden loopt is er niet.
Wel blijf ik het probleem houden dat wanneer ik iTrain via de computer aansluit de bezetmelde bezet geeft, terwijl er niets op staat.
Alle draden al vervangen, er legt geen metaal op de rails en toch blijft deze melder bezet aan geven.
Ik ben ten einde raad.
Johan
-
Johan,
In jouw schets zie ik wat onduidelijkheden.
- de groene lijn met tekst twincenter. Wat bedoel je daarnee?
- de twee bruine draden links en rechts waar gaan die heen? Die horen daar niet.
- BM1 en BM2. Die horen niet in je keerlusblok. Alleen de sectie AK/BK geeft de bezetmelding van het keerlusblok. Dus zoals je schrijft de sectie A1/B1 is tevens bezetmelder kan niet. Dat stukje rails is alleen de sensor om de trein in het keerlusblok te selecteren en de polariteit te laten wisselen.
In dit document (http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/nl/anleitungen/reverse-loop_32_nl.pdf) staat duidelijk aangegeven hoe je het moet aansluiten. En dan werkt het gewoon goed.
Denk echt dat je toch ergens iets verkeerd / teveel hebt aangesloten.
-
Hallo Remunj
De groen lijn met tekst twincenter is de k aansluiting met TC.
de bruine draden zijn de k aansluitingen in de BM1 staat er een bruine draad die er niet is.
BM2 zit niet in de keerlus opgenomen.
Zal BM1 afscheiden van de keerlus.
Bedankt we gaan het proberen en zal laten weten of het werkt.
Johan
-
De groen lijn met tekst twincenter is de k aansluiting met TC.
de bruine draden zijn de k aansluitingen in de BM1 staat er een bruine draad die er niet is.
Dan zou ik al die "k" draden maar eens weghalen. Die horen daar helemaal niet thuis.
Aan de KSM-SG sluit je 8 draden aan. 2x 2 voor de sensorrails (A1/B1 en A2/B2), 2x keerblok (AK/BK) en 2x naar de terugmelder (A/B).
Verder niets. Dus geen idee wat je met die groene draad en die bruine darden wilt.
Wat ik al schreef, gewoon aansluiten volgens de handleiding en het zal werken.
-
Hallo Remunj.
Eerst even waar ik mee werk, Terugmelder van Rosoft BMD16N-SD en de KSM-SG en een Twincenter.
Heb nu twee draden aan sectie A1 en B1, A1 is violet draad en B1 is de violet/wit draad verbonden met A1 en B1 op de KSM-SG.
De twee draden in de sectie A2/B2, A2 is violet en B2 is violet/wit verbonden met A2 en B2.
De twee draden in de sectie AK/BK, AK violet en BK is violet/wit verbonden met AK en BK.
De A op de KSM-SG verbonden met de violet en de B verbonden met de terugmelder.
Handmatig rijdt de loc nu door de keerlus.
De aansluiting vanuit B benoem ik in iTrain als een melder.
Deze melder geeft bezet aan wanneer ik iTrain met de computer verbind.
Er gaat derhalve geen loc weg vanuit het station want hij geeft bezet.
Hoe los ik dit op, er ligt geen metaal op de rails.
Johan
-
De A op de KSM-SG verbonden met de violet en de B verbonden met de terugmelder.
Handmatig rijdt de loc nu door de keerlus.
De aansluiting vanuit B benoem ik in iTrain als een melder.
Deze melder geeft bezet aan wanneer ik iTrain met de computer verbind.
Kleurtjes dus precies andersom dan in het LDT aansluitvoorbeeld.
En waar gaat "A" heen. De kreet, verbonden met violet zegt niets.
Die moet naar je terugmelder. Dat is je terugmelding.
A wordt dus violet/wit en B wordt Violet.
Dan zou het moeten werken.
Heb er zelf twee in mijn baan zitten en die werken zonder mankeren.
-
Remunj
Heb een nieuwe tekening gemaakt hoe ik het heb aangesloten.
De rode lijn = violet/wit( vlgs schema) en de bruine lijn = violet(vlgs schema).
A heb ik aangesloten op de violet=bruin van het TC.
B gaat naar de terugmelder.
Draai ik A en B om dan gaat er geen loc A1/B1 binnen.
Toch blijft de bezetmelder van het inrijden vanaf het station bezet geven terwijl er niets op staat.
Weet jij misschien hoe dit zou kunnen komen?
Johan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schemakeerlus2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schemakeerlus2_2.jpg)
-
Klopt de aansluiting van BM1 naar B (KSM-SG) wel???
Dit zou theoretisch voor mij betekenen dat je iets meet in alle delen van de keerlusschakeling.
Dan blijft die melder dus altijd "bezet" geven. Dan wordt het achterliggende blok ook nooit vrijgegeven. (alhoewel het laatste afhankelijk is van instellingen vermoed ik)
mvg,
Sander
-
Sander,
De laatste tekening is de aansluiting zoals die nu is.
Hoe zou ik de aansluiting dan anders moeten doen.
Om even in gelijkstroom te praten, B1 (bruin is de min en de A1 de rode is de plus)
Johan
-
Johan,
Als dat zo is zoals je nu schrijft, dan is het toch verkeerd aangesloten als ik naar de tekening kijk.
Mvg
Wim.
-
De laatste tekening is de aansluiting zoals die nu is.
Hoe zou ik de aansluiting dan anders moeten doen.
Door te lezen wat ik schrijf 8) EN door de handleiding te volgen.
A is de bezetmelding en NIET B
B is je doorgaande verbinding.
-
Wim,
Wat is dan fout?
Remunj
Waar moet B dan heen, nu heb ik deze op de terugmelder aangesloten.
Sluit ik A op de terugmelder aan dan blijft de loc staan op de scheiding.
Volgens mij heb ik de andere aansluitingen gedaan zoals in het schema.
Johan
-
RTFM en DWEIS
Aansluiten volgens de handleiding want je doet toch echt ergens iets fout.
-
Remunj,
Ik heb het aangesloten zoals op de laatste tekening, waar zit dan de fout?
Volgens mij heb ik het nu aangesloten volgens de handleiding, Zoniet waar is het dan verkeerd.
Ik ben een leek, wat wordt bedoeld met RTFM en DWEIS.
Waar zitten deze aansluitingen.
Johan
-
Wim,
Is het mogelijk dat je ook de uitleg kan geven waar ik het fout doe?
Johan
-
Johan,
Sluit de keerlusmodule eens aan volgens de gebruiksaanwijzing dus zonder BM1 en BM2 aan te sluiten!
Werkt de keerlusmodule dan goed?
Mvg,
Sander
-
Ik ben een leek, wat wordt bedoeld met RTFM en DWEIS.
Waar zitten deze aansluitingen.
RTFM en DWEIS = Read The F***ing Manual en Doe Wat Er In Staat..... 8)
-
Johan,
Ik constateer dat je verhaal over je tekening, niet in overeenstemming is met de tekening zelf, ook is hij niet in overeenstemming met die van LDT, het is aan jezelf, om die goed te lezen, en dan vooral te doen wat er in staat wat je moet doen.
Kom je er niet uit neem dan contact op met LDT.
Groetjes
-
Hallo.
Op de terugmelder RM-GB-8-N kunnen zowel A en B worden aangesloten.
De kleuren hier violet en violet/wit.
Violet/wit gaat van A naar de terugmelder en violet ook.
Ik heb deze echter niet maar een BMD16N-SD van Rosoft(Wim Ros).
Hiermee kan ik maar 1 aansluiting maken nl A.
B moet ook ergens heen, maar waarheen.
Ik heb nu vanuit de eerste tekening de aansluiting gedaan.
Het enige afwijkende wat ik gedaan heb is dat B naar de terugmelder gaat en dat A de aansluiting is vanuit het TC.
De loc rijdt dan de keerlus in en uit.
Wil ik nu via de computer rijden dan slaat de bezetmelder direct op bezet.
Wim,
Teken jij dan eens hoe het moet zijn, heb getracht het schema recht te tekenen.
Rijrichting van rechts naar links en het verlatende spoor met rechts de aansluiting.
A1 is dan ook rechts enz. deze aangesloten op A1. AK op AK en BK op BK en A2 op A2 en B2 op B2.
Volgens mij nu schema van LDT. met alleen de vraag waar gaan A en B naartoe.
De terugmelder komt bij u vandaan dus hoe sluit ik deze aan op de keerlusmodule?
Johan
-
Kijk eens even na wie de BMD16N-SD heeft gemaakt .......
Sander
-
Misschien dat dit dan nog helpt (http://www.floodland.nl/aim/pdf/BMD16N-SD.nl.pdf)
-
Remunj.
Heb de BMD16N-SD nog eens goed bekeken of hier ook een pijltje in en een pijltje uit staat.
Dit is inderdaad het geval.
Bij het aansluitpunt op de terugmelder (bv nr 13) staat een pijltje in en uit.
Bij het aansluitpunt op de terugmelder nr. 14 staat hetzelfde als bij nr 13.
Nu heb ik A aangesloten op nr 13 en B op nr.14.
Uitgaande van de eerste tekening heb ik a1/a1,ak/ak,a2/a2 en de b1/b1,bk/bk,b2/b2.
De loc blijft echter op de scheiding staan.
Johan
-
Ik heb deze echter niet maar een BMD16N-SD van Rosoft(Wim Ros).
Johan, de BMD16N-SD is niet ons product en daar geven we dan ook geen ondersteuning op.
Onze producten zijn voor de terug/bezetmelding de s88SD16-n en voor de Keerlus de xTreme keerlus module. Bij gebruik van deze producten geven wij van de wieg tot het graf ondersteuning en garantie.
Groetjes
-
Wim,
Het klopt deze is van Huib Maaskant.
Echter ik heb ook S88SD16-n en deze komt wel bij je vandaan.
Nu stond er in mijn tekening de BMD16N-SD, maar ik heb deze niet veranderd in S88SD16-n.
De BMD16N-SD heb ik in gebruik voor andere bezetmelders terwijl deze wel gekoppeld is aan de S88SD16-n.
Misschien door bovenstaande toch een tekening met LDT en S88SD16-n?
Johan
-
Johan,
Sluit het nu gewoon aan zoals het in de tekening staat van de LDT keerlus module.
En ga er zelf geen veranderingen in aanbrengen, door i.p.v. A b.v. B op de module aan te sluiten.
Schema's en handleidingen worden immers niet voor niets gemaakt. alhoewel? Soms vraag ik me dat weleens af waarom dat überhaupt nog getekend en geschreven wordt, als de gebruiker toch zijn eigen wiel uit gaat vinden.
Nogmaals lees de handleiding en dan het belangrijkste doe wat er in staat.
Als ik een tekening maak hoe het aangesloten moet worden dan is dat een kopie van de handleiding, want dat is de juiste.
Hopelijk dringt het nu tot je door, en anders is het voor ons verder verspilde energie.
Groetjes
-
Wim,
Ik heb alles aangesloten vlgs het schema van LDT op de S88SD16-N.
Mijn vraag was nu, moet ik van de terugmelder dan twee aansluitpunten gebruiken.
BV aansluitpunt 13 en 14.
A op 13 en B op 14.
Dit vraag ik omdat de loc op de scheiding blijft staan.
Een kopie van de handleiding is het zeker niet, want in het schema wordt niet de aansluiting met een S88SD16-N maar van een RM-GB-8-N beschreven.
Hoop toch dat je hierop antwoord geeft.
Zoniet dan heb ik pech en staat de trein stil.
Johan
-
Johan,
Als je alles hebt aangesloten volgens het schema dan werkt het gewoon en stopt je trein niet op een scheiding.
Mvg,
Sander
-
Sander,
Ik heb alles aangesloten volgens mijn eerste tekening, behalve A nu naar aansluitpunt 13 op terugmelder en B op aansluitpunt 14 van de terugmelder.
Toch blijft de loc staan op de scheiding.
Johan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hutski_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hutski_1.jpg)
-
Hallo Johan,
Ik volg dit draadje, omdat het onderwerp keerlusmodules en bezetmelders steeds actueel blijft. Ik gebruik al meerdere jaren de keerlusmodules van Wim en sinds vorig jaar zijn bezetmelders (naar volle tevredenheid). Ik heb dus enkele jaren gereden zonder bezetmelders en na het aansluiten van de bezetmelders werkte het systeem als voorheen. Ik heb voor de aansluitingen draden van duidelijk verschillende kleur gebruikt. Sander vroeg zich af je de keerlusmodule hebt gebruikt zonder de bezetmelders; heb je dat geprobeerd?
Succes!
Casper
-
De loc gaat nu goed de keerlus in.
Dank u allen.
Johan
-
Johan,
Laat ons nog even weten wat de fout nu was.
Mvg,
Sander
-
Sander,
Na de tekening van Wim Ros heb ik nogmaals alles los gehad.
Opnieuw zelf ook nog eens getekend en zag tot mijn verbijstering
dat ik alles net verkeerd om had aangesloten.
A1 zat in B1 enz.
Ook werd mij duidelijk waar B op aangesloten moet worden.
Vervolgens reed de loc de keerlus binnen.
Bovenstaande handmatig rijden.
Vervolgens heb ik op de terugmelder aansluitpunt 13 in iTrain benoemd.
Bij het verbinden met de computer geeft de melder direct bezet.
Dus iTrain rijdt nog niet automatisch de keerlus in.
Ga nu eerst een bezetmelder plaatsen voor het ingaan van de keerlus, deze voeg ik wel toe aan het blok van de keerlus
en dan gaan we wel zien wat er gebeurd.
Ik begrijp dat het voor de kenners lastig is om het doorzeuren te beantwoorden.
Echter de tekening van Wim Ros waar B heen ging deed het licht doen branden.
Nogmaals dank allen die het geduld gehad hebben.
Johan
-
Opnieuw zelf ook nog eens getekend en zag tot mijn verbijstering
dat ik alles net verkeerd om had aangesloten.
A1 zat in B1 enz.
We zijn niet helmaal gek ;D
Vervolgens heb ik op de terugmelder aansluitpunt 13 in iTrain benoemd.
Bij het verbinden met de computer geeft de melder direct bezet.
Dus iTrain rijdt nog niet automatisch de keerlus in.
Werk de keten stap voor stap door. Vergeet itrain even.
Wat geeft je TC aan als je de boel aansluit. Krijg je daar ook gelijk een bezetmelding te zien?
Zoja dan heb je nog steeds ergens iets verkeerds zitten. Pas als je bezetmelding op je TC goed werkt kan je verder gaan met itrain.
Ga nu eerst een bezetmelder plaatsen voor het ingaan van de keerlus, deze voeg ik wel toe aan het blok van de keerlus
en dan gaan we wel zien wat er gebeurd.
Niets anders dan nu. Sterker nog dat zal helemaal fout gaan. Want die bezetmelder heeft niets met je keerlusblok te maken. En kan je ook niet toevoegen in je keerlusblok. De KSM-SG geeft als enige de bezetmelding van je keerlusblok.
Je zult eerst het probleem van je permanente bezetmelder moeten oplossen.
En dat brengt me tot het volgende.
Je bezetmeldprint bestaat uit twee keer 8 bezetmelders.
Zo kan je afzonderlijke groepen van bezetmelders maken. Bijvoorbeeld voor verschillende booster kringen. Bezetmeldingen uit de ene kring mogen niet tussen de bezetmeldingen van de andere kring gemixd worden.
Een keerlus kan je ook beschouwen als een aparte kring.
Dus de bezetmelding uit de keerlus mag als ENIGE in het deel voorkomen wat je nu gebruikt hebt. Jij geeft aan aansluiting 13. Dat betekend dat 8-12 en 14-16 NIET gebruikt mogen worden/zijn. Heb je daar wel iets op haal die dan los en kijk wat er gebeurd.
Kijk maar eens in dit document (http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/nl/anleitungen/reverse-loop_32_nl.pdf)
-
Gaan we morgen aanpassen.
Heel werkje dat even secuur moet gebeuren, want binnen iTrain zal ik dan ook de aanpassingen moeten doen.
Ik zal een berichtje plaatsen wanneer ik dit gedaan heb.
Johan
-
Remunj.
Wanneer ik rij via het TC dan kan ik de keerlus inrijden.
Heb een extra S88SD16-N aangesloten en aangesloten op 48 ipv 13.
De loc wanneer ik de TC bedien gaat de keerlus in.
Dan maak ik verbinding met de computer en springt de bezetmelder direct op bezet.
Bedien ik de loc handmatig via de iTrain dan gaat deze ook de keerlus in.
Dus automatisch rijden lukt nog niet, want hij gaat de keerlus niet in.
Wat zou dit kunnen zijn?
Johan
-
Johan,
Wat het is dat is toch gewoon duidelijk. De keerlus module is aangesloten via de stroomdetectie van de s88SD16-n, via deze stroomdetectie voed je de keerlus module, deze verbruikt een stroompje, en dat ziet de s88SD16-n als een bezetmelding.
Wat je kunt doen is de andere keerlus module gebruiken die je ook in je bezit hebt, deze heeft voor de bezetmelding galvanisch gescheiden aansluitingen. Zodat de module zelf niet als stroomverbruiker fungeert. Met die andere module heb je 3 melders per blok, is wel zo handig als je ook in je keerlus wil stoppen, bovendien heb je dan ook een keerlus module die niet werkt op het laten ontstaan van een kortsluiting alvorens om te schakelen.
Groetjes
-
Wim,
Deze keerlus heb ik niet meer.
Maar eens denken wat ik doe of een ander baanontwerp of...
Johan
-
:)