BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jimi op 01 February 2015, 21:56:54
-
Hallo,
Een tijdje geleden heb ik een roco startset gekocht en ik heb het idee gekregen deze met de pc te besturen.
Na een tijdje rond gekeken te hebben en veel te hebben gelezen ben ik bij de s88XPressNetLi van Rosoft uitgekomen.
Ik ben van plan als ik alles goed snap hiervan een startset met de Rosoft S88SD16-n te kopen.
Na veel te hebben gelezen snap ik het al een heel eind, maar ik ben een complete beginner op het gebied van digitale aansturing.
Wat ik nog niet goed snap is waar ik precies de bezetmelders precies moet plaatsen.
Dit is mijn schematische baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_schematisch.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_schematisch.png)
En dit is waar ik dacht de bezetmelders te plaatsen (tussen de rode streepjes):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_schematisch_bezetmelders.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_schematisch_bezetmelders.png)
Ik heb alleen geen idee of dit zo goed is en zo kan, ik kan nergens goed vinden hoe je ze precies moet plaatsen.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen of ik een beetje in de richting zit of dat er iets helemaal fout zit.
Ik heb ook nog een tweede vraagje, is er iets waarmee je Roco Geoline kan isoleren of is hier een andere methode voor?
Groet, Jimi
-
Begin eens met een klein ovaaltje met een inhaalspoor.
Pas als je hier 3 locs probleemloos op kan laten rijden gaan we verder kijken.
Mvg,
Sander
-
Isoleren kan door een metalen railverbinder te vervangen door een kunststof railverbinder uit deze set: https://www.roco.cc/de/product/23175-0-0-0-0-0-0-005005/products.html Er zit ook een hulpgereedschapje bij.
Maar je kunt ook een isolatie maken door gewoon een spoorstaaf door te zagen.
-
Jimi,
Je bent nu begonnen met het plaatsen van isolatie's voor de bezetmelders. Dat is een beetje 'de achterkant' van het indelen van de baan voor pc besturing, het allerlaatste wat je moet doen.
Je kunt beter beginnen met het tekenen van de blokken. Geef in het baanplan (met een gekleurde stift) aan waar de blokken liggen, zodat je ook de lengte van de blokken kunt zien.
Vervolgens plaats je detectie-sectie's aan het begin en einde van ieder blok. En iedere detectie-sectie heeft dan tenslotte aan beide kanten een isolatie.
In je huidige tekening heb je de isolatie's erg dicht bij elkaar liggen. In werkelijkheid moet je die ruim 20cm tot 40 cm uit elkaar plannen - de gedetecteerde railsstukken zijn veel langer dan in jouw tekening.
Sander
-
@Sander: Ik heb nu al een tijdje op dit baanplan gereden en het lijkt me juist leuk om een uitdaging aan te gaan, ik ben er al een eind zelf uitgekomen. Ik hoopte alleen wat hulp of informatie over de plaatsing van bezetmelders te krijgen.
@Reinier: Bedankt voor de tip!
@Santerdam: Bedankt voor de informatie, daar heb ik wat aan! Ik zal morgen aan de slag gaan.
Groet, Jimi
-
Even snel geillustreerd wat Sander (Santerdam) aangaf.
Rood= blokscheidingen. Elk blok heeft aan begin en einde een bezetmelder.
Let op dat de wissels niet in een blok liggen, daar zitten dus geen bezetmelders.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_schematisch.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_schematisch.jpg)
-
Dit gaat trouwens wel uit van Koploper, geen idee of het bij alle besturingsprogramma's hetzelfde is.
-
Juist het experimenteren in een testovaal kan je meer inzicht geven in bepaalde dingen.
Bijv; Santerdam praat over secties van 20 - 40....op mijn baan waren ze 20 cm. Reinier detecteert de wissels niet, ik weer wel.
Zo'n ovaal goed werkend maken is al moeilijk genoeg hoor. En ik spreek uit ervaring, ik was vroeger net zo eigenwijs ;) ;D
Mvg,
Sander
-
Dit werkt niet alleen voor Koploper, maar ook voor iTrain of RocRail. Eigenlijk voor alle trein besturingen. Je wilt weten wanneer je moet beginnen met stoppen en wanneer je stil moet staan. Daarom twee detekties per blok. Als je in twee richtingen rijdt, kun je de eerste en de tweede melder samen nemen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Niet dat ik het ingewikkeld wil maken, maar er zijn ook programma's die niet meer dan een melder per blok nodig hebben, ook als er in twee richtingen wordt gereden. B.v. Traincontroller er zit dan wel weer een prijskaartje aan maar spaart weer melders uit. En minder bedrading nodig
In dat geval kun je in de tekening alle kleine gekleurde streepjes weglaten.
Gr Piet
-
Klopt, en dat geld ook voor Koploper en iTrain. Dit is wel een boel werk.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Gerard,
Ik heb geen ervaring met koploper en iTrain maar weet wel dat het gebruik van een melder per blok bij Traincontroller veel minder werk is om alle draden en aansluitingen te maken, ook het instellen in het programma is minder werk en er zijn minimaal maar de helft van de melders nodig en soms maar 1/3 en dat scheelt ook behoorlijk in de kosten.
Gr Piet
-
Dat kan ook met Koploper hoor, het wordt alleen door (bijna) niemand aangeraden...
Groet,
Richard
-
20 melders heb je nodig, de aanraad melders van die meneer hieronder bijvoorbeeld, bezitten er 16, dus heb je er twee nodig... Ik zou dus niet ingewikkeld doen met een melder per blok.
Hou je twaalf meldpunten over. Ik zou wissels(setjes) ook een melder geven.
Als je trekkend materiaal tip top in orde is en je de tijd neemt om de boel goed te ijken, is een melder in koploper geen probleem.
-
En ook bij iTrain geen probleem, alleen geef ik persoonlijk de voorkeur aan 2 melders per blok, is een stuk eenvoudiger en geeft veel minder geschuif met pijltjes op een beeldscherm, en trail and error handelingen. Het geld wat je dan uitspaart ben je dubbel en dwars kwijt voor de aanschaf van Traincontroller. ;)
Groetjes
-
houdt er wel rekening mee dat je de wissel wel spanning geeft anders stoppen de treinen daar heb het zelfde probleem gehad.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding) hier staat wel het een en ander