BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 01 February 2015, 21:52:27
-
Beste mede forumgenoten,
Ik heb al een aantal jaartjes een Fleischmann BR95 (cat nr 4055). Ik rijd digitaal en er zit een Esu Locpilot in. De lok is prachtig, erg sterk en loopt (rechtdoor :-[ )heel mooi.
Het probleem is dat ik zeer veel last heb van een ontsporen van het vooroplopende loopwiel. (vooruit dus het voorste, achteruitlopend het achterste).
Het lijkt bij onderzoek net of er niet genoeg druk / gewicht op dit loopdraaistel staat, zodat bij een bocht of een oneffenheid dit wieltje meteen uit de rails vliegt.
Wie kent dit probleem en heeft een oplossing?
Dank voor het meedenken.
Nico
-
Dag Nico,
Zit er geen veerplaatje onder of boven ( net hoe je kijkt) het deel waar het loopwiel in zit ?
Wiebe
-
hallo Wiebe,
Jazeker zitten er veerplaatjes, maar die geven weinig "druk" lijk het...
Nico
-
@Nico,veerplaatjes zo verbuigen dat de druk iets zal toenemen.
Herken dit, maar ik had er baat bij.
wil.
-
anders plaatje (is messing) even iets buigen
warm stoken boven het gas (wel met een tangetje vasthouden en niet met je vingers ;D)
En dan snel onder de koude kraan afkoelen
is ie weer jaren veerkrachtig
-
Nou dat laatste weet ik zo net niet.
Dat heet uitgloeien en daar word koper erg zacht van.
-
Inderdaad plaatje iets bijbuigen,
Kijk ook eens naar de wielafstand. Is zeer kritisch. Ik heb dit probleem opgelost door de wielafstand in te stellen op 14,17mm (binnenkant flens)
Even wat afstanden proberen
Vermijd zo veel mogelijk meegebogen wissels.
Gr,
Kees
-
hebben de loopwielen wel genoeg speling naar beneden? (ofwel, als je de loc oppakt blijven de loopwielen in eerste instantie nog even op de baan staan)
-
Nou dat laatste weet ik zo net niet.
Dat heet uitgloeien en daar word koper erg zacht van.
daarom direct snel afkoelen met water
Dan word het weer als voorheen veerkrachtig en de zachtheid is er weer vanaf
Anders een nieuw plaatje knippen uit een plaatje messing
-
sowieso niet uit messing, dat veert voor geen meter. Fosforbrons (van de juiste dikte!) werkt wel.
-
ik heb de verende strookjes in de loopdraaistellen iets bijgebogen, zodat ze beter naar beneden drukken. Inderdaad op gebogen wissel soms nog de neiging eruit te springen, dit op het stations emplacement (piko K-rails). Echter, in het schaduwstation ligt oudere rails met Fleischmann wissels: diepe ellende....
Andere loks met een loopdraaistel (Roco 64, Roco 24, div 50 ers, div Fleischmann 38 ers) doen er niet moeilijk over.
Kan ik de druk nog iets verhogen door er een andere vorm van veer in te zetten? met Fosforbrons draad?
Wie heeft hiermee ervaring in deze lok?
Grtz
Nico
-
en een dun strookje schuimrubber(spons)ertussen
-
Kweenie hoor , ik ben pas 35 jaar loodgieter.
maar om rood koper uit te gloeien, dient men dit eerst roodheet te stoken, zeg maar kersenrood.
dit vervolgens zeer snel af te koelen, in bv water.
Dan word het zacht, door er vervolgens met een hamer op te slaan word het weer harder.
Bij het in vorm kloppen van een koperen plaat moet je dus ook meerdere malen uitgloeien.
In tegenstelling tot staal, wanneer men dit roodheet stookt,en vervolgens zeer snel afkoeld,word het alleen maar harder.
-
Dag Nico,
Ik zou nog een andere mogelijke oplossing willen aandragen. Ook ik heb te kampen gehad met een soortgelijk probleem waarbij het loopwiel spontaan ontspoorde. Het was welliswaar niet dezelfde lok maar het probleem was identiek.
Het probleem zat hem bij mij in de onderlinge flensafstand tussen de wielen. Nadat ik deze een heel klein beetje had gewijzigd was het probleeim direct 100% verholpen. Ik kan je niet zeggen wat de afstand moet zijn dus zal je het proefondervindelijk moeten vaststellen. N.B. het gaat om minimale correcties!!!
-
Ik zou beginnen met het zoeken naar de daadwerkelijke oorzaak.
Ontspoort het loopwiel ook bij (zeer) lage snelheid?
Zo ja, dan zou je de loc langzaam over dat wissel moeten laten rijden en dan heel goed kijken wat er gebeurt.
En dat geeft mogelijk een beter beeld, waarop je beter kan beslissen wat daar aan gedaan moet worden.
Behalve de hier al genoemde aandrukking zou ik ook kijken of het loopwiel soepel genoeg kan bewegen.
-
Ik zou beginnen met het zoeken naar de daadwerkelijke oorzaak.
Uuuhm .... deden we dat dan niiet? ;D
-
Er is toch iets wezenlijks met die loc aan de hand. Misschien eens gevallen en het frama een tikje ontzet geraakt? Ik heb hem ook en een baan met oude messing Flmrails (modelrails). Nergens ontspoort mijn 95, ook niet op boogwissels en ook niet op driewegwissels en dat zijn toch echt heel vervelende dingen als je materiaal niet perfect is.
Groet,
Ruud
-
Ik heb hetzelfde euvel ( overigens zonder dat de loc is gevallen ;D).
Het is bij mijn exemplaar steeds het voorste loopwiel wat eruit gaat, zelfs op een gewoon wissel, zowel op Fleischmann profi als modelrails
Zo op het oog is er niets aan de loopstellen te zien.
Ik ga in ieder geval eens aan de slag met de reeds voorgestelde remedies.
Gr. Ron
-
Kweenie hoor , ik ben pas 35 jaar loodgieter.
maar om rood koper uit te gloeien, dient men dit eerst roodheet te stoken, zeg maar kersenrood.
dit vervolgens zeer snel af te koelen, in bv water.
Dan word het zacht, door er vervolgens met een hamer op te slaan word het weer harder.
Bij het in vorm kloppen van een koperen plaat moet je dus ook meerdere malen uitgloeien.
In tegenstelling tot staal, wanneer men dit roodheet stookt,en vervolgens zeer snel afkoeld,word het alleen maar harder.
Dat klopt, de mechanische eigenschappen van messing worden bepaald oa. door de samenstelling (het is een legering). En verder door koud deformatie en korrelgrootte. Thermisch harden is niet van toepassing.
-
controleer de rail las eens waar hij ontspoort,en dan vooral de binnen zijde spoor de buitenste van de boog
-
Messing is een legering van koper en zink. koper (55-70%) en zink (45-30%).
probleem bij messing is dan weer als je het te heet stookt dan verbrand je het zink aandeel in het messing.
-
Gekke andere vraag,heb je per ongeluk draadjes aan je rails gesoldeerd(voor voeding via ringleiding) en ontspoord je loc misschien op zo'n plekje met soldeer aan de rails ?
Hoe krap zijn je bogen eigenlijk ?
Heb hier heel kort een piko 95er gehad en deze kon niet zonder vastlopen/ontsporen door mn bogen/wissels heen,terwijl de rest van mn locs dit wel kunnen.
-
Is een bekend probleem van deze lok. Ik heb dit probleem al vaker ergens gelezen, weet zo alleen niet meer waar (DSO of Stummi of ergens anders).
Het heeft inderdaad te maken dat deze loopas constructie (en de lok zelf ook) wat te licht is.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat men met een stukje messing oid de loopas verzwaard heeft.
Weet alleen niet hoe en of dit überhaupt kan (so don't shoot the messenger)
Edit:
In ieder geval is er hier ook iets over te vinden: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=27053,-fleischmann-95-006-in-ac.html