BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: lokloods op 01 February 2015, 17:08:57

Titel: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
Bericht door: lokloods op 01 February 2015, 17:08:57
Hoi allen,

Ik hen een baanplan waarin twee keerlussen zitten. Schematisch zie je het op deze schets.
Ik heb de baan in vereenvoudigde vorm getekend.  Het station is in zijn geheel eenzijdig gepoold. Het naar rechts lopende spoor heb ik voor en na het station een gescheiden stuk spoor gegeven. Ik bedoel daarmee dat deze delen zijn gekoppeld op een LK100 van Lenz. Mijn redenatie is dat dan te allen tijde het verkeer in het station beide richtingen op kan en het ompolen zo nodig voor en na het station kan plaatsvinden.
Echter krijg ik bijna altijd een kortsluiting als de lok de overgangen van de spoorsecties berijdt. Ik heb de LK's op alle mogelijke manieren ingeregeld doch het werkt niet.

Wat doe ik niet goed ?

Ik rijdt met Lenz digital dus een LZ100, LS100, Li100 en een LH100. Er zit een trafo op van 8A en 16 V. De spoorsecties staan op een LK100 zoals reeds beschreven. De spoorsecties zijn respectievelijk 5 meter en 3,5 meter lang.  De langste trein past daar met gemak in.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan_schets.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan_schets.jpg)

Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Sander op 01 February 2015, 17:24:00
De LK100 reageert op basis van een kortsluiting.
Echter is mijn ervaring dat instellen van de LK100 per loc/treinstel verschilt. Op basis daarvan heb ik afscheid genomen van keerlusmodules die werken via dit ompool principe.

Geen idee wat je verkeerd doet maar ik zou het gebruik van die keerlusmodules heroverwegen.

mvg,
 Sander


Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: lokloods op 01 February 2015, 17:29:12
Hoi Sander, 

Ik wil toch graag mijn baan in tact laten. Wat zou ik dan in het kader van heroverwegen kunnen doen.

Vr. Gr.
Wiebe
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Sander op 01 February 2015, 18:55:41
Wiebe,

Je baanplan hoeft ook niet gewijzigd te worden. Je zou alleen wat meer onderbrekingen moeten maken op bepaalde plaatsen, afhankelijk welk product je kiest ter vervanging van de LK100.

Ik durf je niet te zeggen dat het probleem ook anders opgelost kan worden  daarvoor bezit ik te weinig kennis maar zijn er genoeg mensen hier die daar meer over kunnen vertellen.

Mvg,
 Sander
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Swiss_fan op 01 February 2015, 19:20:58
Er zitten geen keerlussen in.
Er zit maar 1 keerlus in.
Jahoor 2 lussen.  ;D
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 February 2015, 19:23:50
Jij ziet ze niet, maar ze zijn er wel degelijk.
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Hans Gvz op 01 February 2015, 19:32:22
Het is gewoon een opgevouwen hondenbot met 2 keerlussen.

Gr Hans
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: lokloods op 01 February 2015, 19:45:16
Ja,  klopt het is een opgevouwen hondenbot met twee keerlussen.

Maar wat doe ik nu niet goed.

Ik blijf maar in mijn redenaties rondcirkelen.  Graag support of een beter idee.

vr. groet,
Wiebe
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Sneeuwtrein op 01 February 2015, 20:03:59
Probeer een keerlus module die niet werkt op basis van een kortsluiting.

Ik weet niet wat een goeie is maar ik zie dat Digikeijs er één heeft die schakelt vanwege een plotselinge stroomtoename.
http://www.digikeijs.nl/dr410-digitale-keerlus-module.html
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: vanderHoek op 01 February 2015, 20:14:30
HalloIk zou de modules met kortsluitdetectie wegdoen. En dan keerlusmodules van Rosoft of LDT plaatsen. Je werkt dan volgens mij een stuk zekerder omdat je het stroomverbruik detecteert en binnen je keerlus ompoolt en je in en uitrijsecties altijd goed staan. Je moet dan alleen wel extra draadjes solderen en secties maken. Ik weet niet of je daar zin in hebt.

Wat er eventueel verkeerd gaat met de Lens modules weet ik niet.  Ik kan gaan speculeren maar speculaasjes eet ik alleen bij de thee.   ::)
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 February 2015, 20:55:16
De Digikeijs module werkt ook op basis van kortsluiting.
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: rjr op 01 February 2015, 21:01:15
Hoi allen,

Echter krijg ik bijna altijd een kortsluiting als de lok de overgangen van de spoorsecties berijdt. Ik heb de LK's op alle mogelijke manieren ingeregeld doch het werkt niet.

Wat doe ik niet goed ?


Je zegt, bijna altijd?
Dus soms gaat het wel goed?
Met hoeveel treinen rijd je? hebben alle treinen ditzelfde verschijnsel, of gebeurd het altijd bij dezelfde loks, en zijn er andere loks die altijd goed gaan?
De treinen passen in de sectie, maar kan het gebeuren dat er aan de andere kant van de sectie op dat moment ook een trein rijd die de sectie in wil?

Gebeurd het bij beide secties even veel?

Zo eens wat vragen om te kijken of we achter een patroon kunnen komen wat er gebeurd en waar we het probleem moeten zoeken. Een oplossing als, gebruik maar wat anders is wel het makkelijkste zeggen, maar niet zo eenvoudig te doen als je een investering hebt gemaakt in een bepaalde oplossing. En die lenz modules zouden toch gewoon goed moeten kunnen werken.

Groet,
Roelco
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: lokloods op 01 February 2015, 21:21:31
Dank tot nog toe voor alle reacties. De LK's zijn echter al vrij prijzig dus ik wil kijken of ik kan vermijden nog meer pecunia te moeten missen.

Ik heb geprobeerd te kijken of er patronen te vinden zijn, maar het lijkt allemaal erg willekeurig. Ook de snelheid waarmee de onderscheidene treinen rijden zijn verschillend. Daarbij komt dat nagenoeg alle treinstellen en loks een ander verbruik hebben en dit heeft ook invloed op de instelling van de LK.
Het valt mij wel op dat er van de vier scheidingen er drie echte problemen geven. Twee van deze scheidingen liggen aan een engels wissel en de derde aan een half engels wissel. de wisseltongen staan echter allemaal in de correcte stand. Ik bedoel dat de stand zodanig is dat er geen sluiting kan zijn.
de vierde scheiding ligt in een doorgaand spoor zonder wissels in de nabijheid.
Ik rijdt overigens sinds kort met Rocoline en daarvoor met Fleischmann. Met de Fleischmann rails (overigens zelfde baanontwerp) had ik geen last met ompolen via de LK100-den.

Zou het aan de bouw van de wissels van Roco kunnen liggen ?

vr. groet.
Wiebe
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: lokloods op 01 February 2015, 21:30:51
Even een wat correctere tekening van het baanplan waar de problemen zitten.

groet,
Wiebe
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_2.jpeg)
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: rjr op 01 February 2015, 21:38:22
Is de kortsluiting dan wel echt in de overgang van de keerlussen, of misschien toch in de wissels?

De keerlus overgang op zich gaat blijkbaar goed. Maar bij de wissels heb je problemen.
En het ontwerp met andere rails gaat blijkbaar ook goed.

Is het mogelijk de keerlussen iets aan te passen. zorgen dat de overgang iets ruimer voor de wissels liggen?

En die sectie rechts bij A, kun je de keerlus daar niet beter na de wissels doen? dat deel tot aan die wissel overgang kun je dan nog zelfde aansluiten als het station zodat je daar verder ook geen problemen kunt krijgen.

Roelco
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: lokloods op 01 February 2015, 21:53:50
Roelco

De vraag is echter of dit het wel is.  Anders wordt het zo'n trial and error. Ik ben een beta man en wil graag begrijpen wat ik doe.
Ik kan echter wel het linkerbeen gemakkelijk wat terugleggen.
Kijken wat er dan gebeurt.

Vr. Gr.
Wiebe
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: rjr op 02 February 2015, 08:48:22
Wiebe,

Ik begrijp ook graag wat ik doe, echter soms gebeuren er dingen die in eerste instantie niet echt te verklaren zijn, hoe goed je er ook over na gaat denken.

En dan kunnen wat "trail and error" handelingen gebruikt worden om meer duidelijkheid te krijgen.
Niet eens zo zeer om te proberen het probleem op te lossen, maar meer nog om bepaalde mogelijke oorzaken uit te sluiten zodat je aan het eind van het verhaal weer precies begrijpt wat er nu gebeurde.

Dus als het bij de linker been makkelijk gedaan kan wordt gewoon even proberen. Dan is het ook niet gelijk nodig bij alle overgangen, eerst maar eens kijken of dit wat ander gedrag geeft.

Blijft namelijk vreemd dat het alleen bij de wissels gebeurd, lijkt me dan dat die er toch iets mee te maken hebben. Uit je verhaal haal ik in elk geval dat bij de overgang zonder wissel de keerlus module z'n werk goed doet. Dus waarom zou deze dat aan de andere kant niet kunnen? De keerlus module heeft geen weet van het baanplan, en weet dus ook niet dat daar een wissel ligt.

Succes,
Roelco
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Ronaldk op 02 February 2015, 09:19:23
heb je de wissels voorzien van een polarisatie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren)? Dan kan het zijn dat het daar op misgaat.

Groet Ronald.
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: lokloods op 02 February 2015, 13:48:38
@ Ronald,

De wissels van Rocoline hebben een gepolariseerd puntstuk. De railscheiding en dus ook het baanvak dat omgeplooid wordt ligt voor het wissel. Dus de ompoling zou voor het wissel moeten plaatsvinden. Het geeft echter telkens een harde kortsluiting in het gehele systeem.

@Roelco,

Ik heb deze ochtend de scheiding een halve meter eerder gelegd. Het maakt jammergenoeg echter geen lor uit.  de sluiting blijft. Als ik echter heel langzaam rijdt stap 2 van de 28 dan gaat het aan een zijde wel goed.

Ik heb even een schets gemaakt van de baan en even de plussen en minnen erin gezet en ik kom toch echt uit op twee baanstukken die ik moet ompolen om de loop in de ingeslagen richting te waarborgen.

Het is mij een raadsel.

vr. gr. Wiebe
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: jowi op 02 February 2015, 14:03:00
Misschien eens uittekenen waar je precies welke stukken rails geisoleerd hebt, en waar je wat op de module hebt aangesloten?
Misschien ergens een isolatie vergeten van 1 stuk ofzo? Of een kapot isolatiehulsje wat niet goed isoleert?
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: lokloods op 02 February 2015, 14:07:27
Beste allen,

Ik heb nog even een schets gemaakt met daarin de plusjes en de minnetjes.

Op de twee baanvakken waar ompolen bij staat, staan de beide LK100-en. Bij het binnenkomen van het station via het linker (om)gepoolde baanvak krijg ik een keiharde kortsluiting en bij het verlaten van het baanvak aan de rechterzijde (zelfde spoor) krijg ik ook een harde sluiting.

Daarbij nog het volgende. Ik heb in mijn baan ook een draaischijf en ik heb op de schijf ook een LK 100 staan. Bij het telkens testen hoorde ik ineens dat bij de harde sluiting ook de LK100 van de draaischijf deed reageren of hij moet ompolen. Ik heb toen de draaischijf afgekoppeld in de hoop dat de andere baanvakken dan weer correct zouden werken, doch ... nee als vanouds sluiting.

Buiten de om te polen baanvakken kan ik overal gewoon rijden, zonder sluiting te hebben.

Wie heeft er het beste idee  :)

Wiebe
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_a.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_a.jpeg)
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 February 2015, 14:27:29
Wie heeft er het beste idee  :)
Het beste idee is al genoemd. Gebruik een keerlusmodule die omschakelt voordat de kortsluiting ontstaat.
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: lokloods op 02 February 2015, 16:40:27
Hoi Klaas,
Ik heb daar even naar gezocht en zie dat ik dan 5 baansecties moet maken.  Nog los van alle bedrading zou dat bij mij allemaal in bogen komen te liggen en dan werken de isolatielasjes niet zo mee.
Zou een Lenz LK 200 beter werken dan de LK100 of zijn er nog andere mogelijkheden.
Overigens begrijp ik nog steeds niet wat er mis is.

vr. gr/
Wiebe

Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: guest7823 op 03 February 2015, 09:56:05
De vraag van "Hutski" af gesplitst naar: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63175.0.html
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
Bericht door: gvandersel op 03 February 2015, 11:15:11
Kun je misschien een klein stukje spoor maken, dat uit twee delen bestaat. Eerste deel direct aansluiten op de centrale, tweede deel aansluiten op de keerlus module. Kijk dan of je met een losse locomotief heen en weer kunt rijden. Dan kunnen we in ieder geval uitsluiten dat de keerlus module defect is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Remunj op 03 February 2015, 11:30:31
Overigens begrijp ik nog steeds niet wat er mis is.
Je baanplan kan ik geen andere vreemde dingen in vinden.
Zoals je het getekend hebt en waar je wilt ompolen klopt het allemaal. Je plusjes en minnetjes staan goed.

Weet je zeker dat alle bedrading goed aangesloten zit.
Ik heb ooit een soortgelijke fout gehad. Bleek er toch bij de ompoolsectie een draadje fout te zitten.
Ook toen reed alles naar behoren totdat er omgepoold moest worden. Bingo een kortsluiting.
Na lang zoeken toch gevonden.
Ik werk met een LDT module met sensor rails en ondanks veel controle toch een bedradingsfoutje.

Anders zou ik het niet weten.
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Wim Ros op 03 February 2015, 12:01:56
Ik werk met een LDT module met sensor rails en ondanks veel controle toch een bedradingsfoutje.

Dus ook eentje die werkt op het eerst laten ontstaan van een kortsluitstroom.

Groetjes
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
Bericht door: rjr op 03 February 2015, 12:11:55
Je gaf aan dat je ook nog een module hebt bij de draaischijf.
Heb je daar ook problemen?

Zo niet, kun je de modules eens wisselen? Dan kunnen we inderdaad kijken of de modules zelf nog goed zijn.

Roelco
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen
Bericht door: Remunj op 03 February 2015, 12:46:39
Dus ook eentje die werkt op het eerst laten ontstaan van een kortsluitstroom.
Juist niet. Zelfde principe als de xtremekeerlus en varianten/afgeleiden.
Maar die discussie is al in genoeg draadjes gevoerd.  :D
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
Bericht door: Wim Ros op 03 February 2015, 13:04:24
Eric, dus helaas niet, de xtreme keerlus is de enigste die zonder kortsluiting werkt.
zolang jij met de trein op een spoor komt wat aan beide zijden geisoleerd is en tenopzichte van elkaar een andere polariteit heeft is bij het overschrijden van die isolaties sprake van een kortsluiting, en inderdaad dat is nu al heel vaak besproken en uitgelegd, en wordt dus nog steeds niet begrepen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
Bericht door: lokloods op 03 February 2015, 21:05:38
Hoi allen,

Ben de hele dag bij familie in Friesland geweest. Ga morgen toch nog eens de bedrading nalopen. Ook zal ik eens een lk uitwisselen met een die ik nog heb liggen.
Àls ik meer weet zal ik mij melden.

Dank in ieder geval voor al het meedenken.

Wiebe
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
Bericht door: St00mboy op 04 February 2015, 16:15:36
Als je toch alles naloopt kun je misschien ook gelijk kijken of je isolatieraillasjes allemaal wel goed zitten.

Leen.
Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
Bericht door: lokloods op 04 February 2015, 20:53:06
Dag Allen,

Nou hier komt de aap uit de mouw.

Mede dankzij een aantal opmerkingen van jullie ben ik aan de slag gegaan.

Eén van de LK's reageerde te traag en was ook niet meer in te regelen. Hierdoor ontstond de harde sluiting. Deze LK100 ligt inmiddels op de stort.  Een even te leen gekregen LK200 in de plaats gezet en toen werkte het deel van de baan weer waar deze in was gezet. De andere zijde gaf nog steeds een sluit-probleem. Hier bleek dat ik niet consequent ben geweest met het hanteren van de kleur bedrading van en naar de rails. Voor mijn voeding van de baan heb ik consequent draad in de kleur rood aan de rechterzijde van het spoor gezien in de (hoofd)rijrichting en zwart aan de andere zijde. In het betreffende baanvak had ik dat in spiegelbeeld. Dit hersteld en voilà alles deed het zoals ook mijn bedoeling was.

Dank dus voor het meedenken. Het heeft mij even uit mijn cirkeltje gehaald.

Wel bevalt de electronische LK 200 mij heel goed. Je hoort nu niet meer het omklappen van het relais. Derhalve wil ik de drie - nog goed werkende - LK100-en verkopen. Ik zal ze hier op het forum te koop aanbieden.

Vr. groet,
Wiebe

Titel: Re: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
Bericht door: St00mboy op 04 February 2015, 21:14:54
Fijn dat je de oorzaak gevonden hebt.  (y)

Leen.