BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Catweazle op 29 January 2015, 20:03:39
-
Medespoorders,
Ik rij met Mrdirect en Koploper en rij momenteel met drie treinen dat gaat redelijk maar ik heb bij 1 stoomlok heel soms een bezetmeldingsprobleem. Het is een redelijk klein lokje ( BR53 ) en zo heel af en toe laat deze op de baan geen bezetmelding af gaan ( op wisselende plaatsen ) en daar kan Koploper niet zo goed tegen en loopt de boel vast. Mijn overige treinen ( diesels Piko 2200 en OBB 2050 ) kennen dat probleem niet.
Mijn bezetmelders zijn BMD16-SD versie 1 van Huib Maaskant.
Wat kan ik hieraan doen? Ik rij met vaste trein samenstelling.
gr. Edwin
-
Als het lokje een paar wagons als vaste stam heeft, deze voorzien van weerstanden of weerstandlak op de assen. Of gewoon verlichting erin... :)
-
Edwin,
Maak je gebruik van de 'diode schakeling' voor de niet-gedetecteerde sectie's ?
Sander
-
Ja, ik heb de diode schakeling er tussen. Kan het zijn dat deze te licht is als er drie treinen rijden?
-
Hang eens gewoon een zware sleep achter de loc zodat hij lekker moet
werken en kijk dan eens wat er gebeurt.
Mijn vermoeden is dat het motortje net even te weinig stroom neemt en
die stroom neemt toe als het motortje het wat zwaarder krijgt.
-
Minder dan 5mA? Lijkt mij onwaarschijnlijk.
Er zal wel iets anders aan de hand zijn.
Groetjes
-
Rijdt het lokje wel gewoon door, of hapert het wel eens , op het moment dat de bezetmelder zegt dat het spoor onbezet is?
Welk soort melder gebruik je ?
Vr Gr, Peter
-
Lok rijdt verder prima, mooi langzaam niet schokkend. Ik gebruik bezetmelder BMD16-SD versie 1 van Huib Maaskant.
Vanmiddag ga ik een andere poort proberen en het bezetmeldstuk iets verlengen.
Wordt vervolgd.
-
Is dit dan het enige locje waarbij er altijd wel een stroomafnemend wiel buiten de bezetmeldsectie staat?
-
Zou geen invloed mogen hebben, zoals geschreven wordt er een diodeschakeling gebruikt.
Kan alleen invloed hebben als deze niet op de juiste manier is aangesloten, bijvoorbeeld als ook de meldmodules via deze diodeschakeling hun rijspanning aangeboden krijgen. Alles duid er op dat het onjuist is aangesloten.
Groetjes
-
ik dacht dan ook aan een verkeerd in elkaar gezette of verkeerd aangesloten diodeschakeling. Vooral als de schakeling uit een brugcel wordt gefabriekt, gebeurt dat gemakkelijk.
Kan geen andere reden bedenken waarom de ene rijdende lok wel wordt gedetecteerd en de andere niet.
-
Raar maar waar.....andere poort aangesloten en het lijkt nu goed te gaan. ::) Ik probeer dat maar niet te begrijpen. ;D
Case closed voorlopig.