BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Ruben1990 op 28 January 2015, 21:58:23
-
Hallo allemaal,
Ik heb sinds gister mijn Piko G1206 voorzien van een ESU loksound decoder V4.0.
Na wat kleine aanpassingen past de decoder prima!
Maar nu het volgende: Als ik klein beetje (gas) geef dan schiet de lok in ene vooruit gevolgt door langzaam optrekken wat het normale beeld zou zijn.
Ook met (gas) terugnemen naar stand 0. Voordat de lok stilstaat schiet de lok nog even vooruit waarna deze tot stilstand komt. Met het inzetten van stand 0 hoor je de remmen piepen alles zoals k al zei heeft de lok daar nog weinig zin in.
Heeft dit mogelijk met CV's te maken? En zo ja, kan iemand mij dan vertellen om welke CV's het gaat en wat de juiste waarde moet zijn.
Mijn besturing is met de Roco Multimaus (rood). Verder ben ik niet in het bezit van een ESU Lokprogrammer.
Graag zou ik jullie het filmpje willen laten zien maar daar ben ik nog niet over uit hoe ik dat jullie ga laten zien.
Graag jullie nuttige tips :)
Groet
Ruben
-
Motordraden rechtstreeks aansluiten op de decoder, zonder de printplaat ertussen. Is een bekend euvel van deze loc. Groetjes, Hans. 8)
-
In de handleiding bij de decoder vind je op blz 48, § 11.1.3 hoe je automatisch de decoder de motorparameter kunt laten instellen.
Je hebt een spoorlengte nodig waar de loc gedurende max. 2 seconden voluit kan rijden. Plaats een stootjuk op de uiteinden.
Roep de loc op je centrale/handregelaar op en zorg dat de F1 "uit" is.
Stel de waarde in CV54 op 0 (nul).
Druk nu op F1 en de loc rijdt in volle snelheid weg en stopt weer vanzelf na ca. 1,5 sec.
De dcoder heeft nu automatisch de waarden van CV 51, 52, 53, 54 en 55 aangepast aan de motor. (betekenis CVs zie blz 81 ESU handleiding)
Aan de hand van deze waarden zou je de instellingen nog verder kunnen verfijnen.
Mijn eigen ervaring hierin is dat de waarde van CV52 ergens tussen 2 en 9 liggen. Via POM kun je dit tijdens het rijden verder instellen.
Succes.
Grz,
Gérard Drost
-
Bedankt voor de nuttige reacties.
Hans bedoel je de motordraden op de 8 polige stekker maken?
Gerard: is F1 geluid aanzetten? Op de Multimaus in iedergeval wel.
ik hoor graag van je!
Welzeer bruikbare tip. Nu nog even het Duits ontcijferen in de handleiding.
Groetjes Ruben
-
Hoi Ruben,
niet alleen de draden op de stekker maken, maar gewoon de motordraden aan de decoder draden vast maken, zodat de print geheel buiten spel staat. De condensatoren op deze print veroorzaken de ellende. Groetjes en succes! (y)
-
Ik heb al vele Piko locs met behulp van de programmeermodus waarbij de CV54 = 0 (nul) ingesteld. Methode werkt goed.
Inderdaad is F1 bij normaal gebruik geluid aan/uit. Maar in de programmeerrmodus heeft F1 een andere functie, nl. de loc starten zodat de decoder de motor eigenschappen kan vaststellen en de CV-waarden hierop kan instellen. Je rijregelaar staat op = (nul) en toch rijdt de loc op volle snelheid weg zodra je F1 in drukt. Loc stopt weer vanzelf na ca. 1,5 sec.
Draden omsolderen zou ik niet aan beginnen; 1. de garantie kan daardoor vervallen; 2. moet de decoder vervangen worden, zal de soldeerbout weer tevoorschijn gehaald moeten worden.
Trouwens hoe bij de nieuwe Piko locs de draden omsolderen met de nieuwe PLUX-decoders?
Bij Piko worden nu de nieuwe locs met ESU LokPilot of LokSound decoders uitgerust. In het verleden waren dat Uhlenbrock decoders.
De beschrijving die ik gegeven heb is een vrije vertaling van blz 48 van de ESU handleiding.
Grz,
Gérard Drost
-
Hallo Gerard. Ik ga het volgende week even uittesten. Nog geen tijd voor gehad. Bedankt voor je heldere uitleg alvast. Ik zal het resultaat hier vermelden! :)
Groet Ruben
-
hoi ruben ik heb al veker met dit soort problemen gezeten het zit niet in de decoder maar in de wielen het kan zijn dat er wat stof of te veel olie in de wielen is aangebracht je die draaistellen uit elkaar halen en de wiellen schoon maken VOORAL DE CONTACT STRIP dat koperen staafje hij hapert omdat er iets tussen zit
-
Ruben,
Ik herken dit gedrag van mijn Arnold (N) Tram met LokPilot 4.0 Micro; Stap 1>0 geeft een kortstondige versnelling voordat de tram tot stilstand komt. Ook vanuit stilstand (Stap 0>1) schiet ie kort vooruit en gaat daarna redelijk normaal verder. Ben er nog niet uit wat de oorzaak is, dus ik hou jouw draadje in de gaten. Mocht ik iets vinden, dan hoor je het ook.
m.vr.gr.
Daan
-
Het sprongetje is op te lossen met de I parameter van de lastregeling: CV55.
Gr, Ben.
-
hoi ruben ik heb al veker met dit soort problemen gezeten het zit niet in de decoder maar in de wielen het kan zijn dat er wat stof of te veel olie in de wielen is aangebracht je die draaistellen uit elkaar halen en de wiellen schoon maken VOORAL DE CONTACT STRIP dat koperen staafje hij hapert omdat er iets tussen zit
Hoi TrainKing. Er zat eerst een Uhlenbrock in meen in. Die heeft moeten plaats maken voor de ESU. Daarvoor eigelijk geen rijproblemen. Dus k ga er van uit dat het in de de nieuwe ESU decoder zit zoals ik al aangaf. Ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
Ruben
-
Sprongetje is op te lossen door CV52 iets te verlagen
-
Wat houdt CV55 in? en in wat moet dit verandert worden dan?
Groet Ruben
-
Zitten er nog condensatoren tussen de wielen en decoder? Deze zijn ALTIJD een storingsbron. De effecten kunnen variëren. Haal ze er altijd uit.
Mvg, Michel
-
Sprongetje is op te lossen door CV52 iets te verlagen
Wat is het hoogste getal en het laagste? Dan kan ik daar even mee experimenteren
-
Zitten er nog condensatoren tussen de wielen en decoder? Deze zijn ALTIJD een storingsbron. De effecten kunnen variëren. Haal ze er altijd uit.
Mvg, Michel
Hoi Michel,
Ik zou dat niet 1,2,3 weten. Dat zou ik even moeten controleren.
Gr. Ruben
-
Ruben,
Condensatoren storen voornamelijk in de erg lage snelheidsstappen en laten de motor dan niet mooi traploos werken. De motor en decoder moeten namelijk elektrisch vrij met elkaar verbonden zijn en voor BEMF communiceert de decoder met het signaal van de motor. Hierdoor kan de decoder het merken als de motor in een omwenteling een stugger of minder stug moment tegen komt (door stugheid en afwijking in de aandrijflijn) en compenseert dat door net even een juiste hoeveelheid meer of minder kracht van de motor te vragen. Zo wordt elke motor omwenteling toch gelijkmatig uitgevoerd. Condensatoren verstoren het lezen van het motorsignaal en dus kan de decoder niet correct compenseren. Daardoor is er onregelmatig motor gedrag waar te nemen als condensatoren er nog tussen zitten. Des te meer een aandrijving niet gelijkmatig rond zou willen door stugheid en afwijking, des te storender zullen aanwezige condensatoren zijn.
Succes.
Mvg, Michel
-
Hallo,
Ik zou nog even een feedback geven over mijn ervaringen. Zojuist op een rollenbank op de club de lok gezet. en de CV's van hierboven bewerkt/fabrieksmodus. CV54.
Dit heeft wel wat betere rij eigenschappen opgeleverd maar nog niet het gewenste resultaat met betrekking tot het lanceren van de lok vlak voor stilstand.
Ik denk dat ik weet wat de condensatoren zijn op de printplaat maar helemaal zeker weet ik het niet. Foto volgt met wat ik denk dat de condensatoren zijn.
Groet,
Ruben
-
Zoals beloofd hier het plaatje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ECA1A2A86C37F27D35F9D6E7E354674A4C0D70AB75A01E8B22pimgpsh_fullsize_distr_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ECA1A2A86C37F27D35F9D6E7E354674A4C0D70AB75A01E8B22pimgpsh_fullsize_distr_1.jpg)
zijn dat de condensatoren?
Groet
Ruben
-
Ik zou eerder denken dat dat spoelen zijn met een grafiet kern.
Die bruine SMD's zijn wel condensatoren. En zie ik ook een zwarte SMD met een getal er op ? Zo ja, dat zijn weerstanden.
-
Als je het plakbandje weg haalt zie je als het goed is 3 condensatoren aan de motor zitten. De ene die tussen de 2 motorpolen zit laat je zitten, de andere 2 kun je wegknippen.
Gr, Ben.
-
zo dan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/B90F80B69B25961B61E75EDD97B873E2774A060051D45AEE7Apimgpsh_fullsize_distr.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/B90F80B69B25961B61E75EDD97B873E2774A060051D45AEE7Apimgpsh_fullsize_distr.jpg)
-
Dat lijkt er meer op maar welke condensator nu waar aangesloten zit is voor mij nog niet duidelijk dus als
ze er niet allemaal uit moeten zo als Ben zegt dan kan ik je nog niet veel verder helpen met die C's.
De weerstand met 823 er op zou een 82k-ohm moeten zijn (82 met 3 nullen).
-
Succes met het verwijderen van die condensatoren...
Nee, het haperen in de stappen 1 en 2, dus het langzaam rijden, wordt geregeld in CV52.
Hieronder een afdruk van de CV instellingen van een bestaande Piko G1206 (HUSA) met de instellingen zoals deze loc nu rond rijdt zonder te haperen.
Zoals je ziet is de CV52 ingesteld op waarde 4.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_G1206_CVs.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Piko_G1206_CVs.jpg)
In een eerder bericht in dit draadje heb ik aangegeven hoe te handelen door de decoder zelf de instellingen te laten zoeken.
Hierna moet er meestal even getest worden of de instellingen wel correct zijn. Meestal blijkt dat de CV52 nog naar beneden bijgeregeld moet worden.
Gisteren toevallig een oudere, omgebouwde Märklin loc de ESU V4 decoder opnieuw moeten instellen omdat deze ook een sprong maakte. Ook hier de CV52 laag moeten instellen, ik dacht waarde 6. Toen sprong deze loc niet meer.
Nee, bij alle Piko locs waar ik de ESU V4 decoders in geplaatst heb, heb ik de decoder goed kunnen instellen zodat de loc zonder sprongen langzaam kan rijden en in geen enkele loc welke condensator dan ook, verwijderd.
Grz,
Gérard Drost
-
Ik ben het met Gérard eens. Er hoeven echt geen smd componenten te worden verwijderd voor een goed rijgedrag. Gewoon de decoder goed instellen. Hoe je dit doet staat prima beschreven in de handleiding. Er staat zelfs precies in wat je moet doen als de loc bij starten en/of stoppen een sprongetje maakt.
Groeten Alex 8)
-
Jongens,
Ook ik heb onlangs zitten experimenteren met de G1206 Piko lok. Van alles geprobeerd maar de lok niet mooi langzaam rijdend gekregen. Met of zonder onstoor componenten, met een UH met een Esu met een Zimo. Niets hielp echt goed. Mijn ervaring is dan .. slechte kwaliteit motor waar de lastregeling geen greep op krijgt.
Ter vergelijking alle dekoders geprobeerd in een andere Piko (geen 1206) en ja, die liep als een zonnentje. Een paar weken geleden ook een dergelijk probleem gehad met een Raillion TT van Piko. Na een heel proberen uiteindelijk een beetje redelijk langzaam rijdend gekregen met een Esu micro. Ik ga in de G1206 een Mashima motor zetten in verwacht dan prachtig rijgedrag.
Overigens bevelen fabrikanten aan om de ontstoor componenten te laten zitten. zie bv. handleiding kuehn. UH brengt zelfs digitale ontstoor setjes uit!