BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Joost V op 29 September 2007, 14:08:00
-
Hoi,
Nu dacht ik eruit te zijn met het berekenen van een klimpspiraal door het WinRail te laten doen, maar....
Toen las ik het artikel in de NSM en nu weet ik het niet meer...
Uitgangspunt:
- Rocoline zonder bedding H0
- 2 a 2,5% stijging
- 10 cm tussenruimte
- 35cm overbruggen
WinRail maakt met Radius 419.6 (R3) hier een stijging van 2,5% van, maar in MSN praat met over minimale diameter van 1,2m en dat is bij mijn weten een radius van 600cm ??? Dus een flink verschil in radius en dus ruimte...
Wie o wie kan het verschil verklaren?
Dank,
Joost
-
Het verschil kun je uitrekenen.
Radius 419,6 geeft een omtrek van: 419,6 x 2 x pi = 2636 mm
Als je op die lengte 100 mm wilt stijgen krijg je een helling van 100/2636 = 0,0379 = 3,8%
Radius 600 mm: omtrek 600 x 2 x pi = 3770 mm
100 mm stijgen: 100/3770 = 0,0265 = 2,65%
Dus als je echt maximaal 2,5% wilt hebben, dan is zelfs die 600 mm radius nog niet genoeg.
Andersom rekenen: 100 mm stijgen met 2,5%, dan heb je dus een lengte nodig van 100/2,5% = 4000 mm.
Daarbij hoort een radius van: 4000/ 2pi = 636 mm.
-
Hmmm, dus WinRail zit er helemaal naast... :(
Dank,
Joost
-
Als ik jouw gegevens invoer in Winrail krijg ik als uitkomst een helling van 4,4% (hoek van 2,5 graden) en 3 omwentelingen.
Groet Gerrit
-
Hoi Gerrit,
Dus ik moet de gegevens anders lezen? 44mil = 4,4 %?
Alvast bedankt,
Joost
-
Ja dat klopt, ze geven het op in promil (0/00) inplaats van procent (%).
1 procent 1=1/100 en 1 promil=1/1000, verschilt dus een factor 10.
Groet Gerrit
-
Dank,
Wordt dus baanplan flink herzien. Zit dus met stijgingspercentages van 4,4% Arggh...
Zou het een oplossing zijn om van de spiraal een ovaal te maken?
@Gerrit, zou dit via WinRail kunnen?
Veel dank,
Joost
-
Als je er een ovaal van maakt wordt de totale lengte langer en zul je dus inderdaad minder stijl klimmen. In Winrail kun je dit met behulp van de hoogte functie, waarmee je normaal ook hellingen maakt, zelf opbouwen.
Je kunt ook een spiraal laten maken met de juist helling en die in stukken knippen. Hier plaats je dan rechte stukken tussen met de juiste helling tot je op de gewenste hoogte bent.
Klinkt misschien ingewikkeld, maar ga er gewoon wat mee expirimenteren, moet lukken.
Groet Gerrit
-
Let op dat door de hoogteoverwinning die in de spiraal zit de diameter die je uitrekent als platte cirkel groter is dan in werkelijkheid als klimspiraal, maar dat is peanuts hoor!
-
Hoi Gerrit,
Dank je. Terug naar de tekentafen :)
Is de 2,5% in de praktijk reeel? Voor een lok + 5 rijtuigen?
Groet,
Joost
-
2,5% is een prima stijginspercentage, heb ik hier ook altijd naar volle tevredenheid gebruikt.
mvg,
Sander
-
Met een aantal rechte stukken in de spiuraal krijg je zoiets als op onderstaande afbeelding.
Groeten
Olav
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_196_Small.jpg)
-
Mamamia wat is dat een mooi spiraal olav dat heb je knap gemaakt :o :o.
Erik-Jan
Die ook ongeveer zo spiraal heeft gemaakt maar die is niet zo goed gelukt als die van Olav.
-
Dankje, :)
Maar zo moeilijk is het niet. Ik moet wel zeggen door ervaring met mijn vorige spiraal ben ik tot deze gekomen. De stijging is trouwens 2,5%.
Groeten
Olav
-
Olav,
Wat een goed idee (een recht stuk er tussen bouwen). Je hebt voor mij even een probleem opgelost wat is dit forum toch handig!
Kees-Jan
-
Dit werkt erg goed.
Op de vorige baan had ik dit nodig om hoogte te winnen om over het schaduwstation heen te komen.
Eigenlijk had ik het op de nieuwe baan ook weer moeten toepassen.
Maar ach.
Groet,
Hans
-
Ziet er mooi uit!
Ik ga ook voor een recht tussenstuk, want anders hou ik geen loopruimte over :)
Verder nog tips/trucs?
Groetjes,
Joost
-
Afhankelijk wat je wil, neem draadeinde's. Ik gebruik M8. Voordeel is echt dat je de sporen kan "uitlijnen" en op de juiste stijging kan brengen.
Hoe ik dat toepas zie je op de bijgevoegde plaatjes. Werkt ideaal.
Eerste plaatje is een "blik" op de onderzijde.
Tweede plaatje is van opzij.
Derde en vierde plaatje is de "onderkant" van de spiraal.
Ik vind dit een goede oplossing.
Succes.
Groeten
Olav
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding_176_25_Small.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraalsteun.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraalsteun_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraalsteun_2.jpg)
-
Hoi Allemaal,
Bedankt voor de reacties, tips en foto's.
Groetjes,
Joost
-
in plaats van spaanderplaat kan je ook gebruik maken van multiplex 4mm dat je in halfsteensverband verlijmt. Indien je dan het baantrace iets breder maakt...ongeveer 4 cm aan ieder kant kan je hierdoor rechstreeks je draadstangen kwijt en nog fijner afregelen tov de houtenblokjes in het voorgaande voorbeeld. Bijkomend voordeel met deze methode is dat je de tussenhoogte tussen beiden segmenten minder kunt houden en zo zeker 1 cm per omwenteling moet stijgen. Bij mij is de tussenafstand tussen bovenkant rail en onderkant plaat 9 cm en ruim voldoende om met e-loks met uitstaande panto ZONDER bovenleidingsdraad de spiraal te doorlopen
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/spiraaltussenzicht-1.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/detailspoorkruisinginspiraal-1.jpg)
-
Even een praktische vraag:
hoe bouw je de spiraal op?
eerst al het hout en dan de demping met rails er op of ga je onderaan beginnen met bouwen en dan zo door naar boven ( alles te gelijk bedoel ik dan).
Kees-Jan
-
Even een vraag van mij : wat is ongeveer de minimale diameter voor een spiraal , ik zat te denken aan fl6131 (radius 483) en fl6133 (radius 547) voor de buitenbaan.
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2006/01/treinbaan%20018%20(800%20x%20600).jpg)
Hier nog een spiraal gemaakt met draadeinden. Het rode latje zorgt voor een beetje meer stabiliteit.
Mijn diameter is 100 cm.
Op het hout maak ik direkt de demping en de rails en werk zo van onderen naar boven.
Groet Jaap
-
Even een praktische vraag:
hoe bouw je de spiraal op?
eerst al het hout en dan de demping met rails er op of ga je onderaan beginnen met bouwen en dan zo door naar boven ( alles te gelijk bedoel ik dan).
Kees-Jan
'k ben begonnen onderaan, hout leggen, rails leggen tot zover.
Dan de nieuwe ondergrond, en zo door.
Met 9 cm ruimte valt er niet goed rails te leggen (spijkeren) als je eerst de hele houten constructie maakt.
Ook meteen goed proefrijden om te zien of er niets ontspoort, want corrigeren is een pain in the ### in zo'n krappe ruimte.
Je kan er dan ook nog goed recht op kijken.
Groet,
Hans
-
Dank je Hans. dacht al dat het idd een probleem zou worden.
door het dubbel verlijmen van de houten ondergrond kun je volgens mij ook makkelijk doorbouwen ( lijmtang er op en doorbouwen).
Kees-Jan
-
@Jaap
Een diameter van 100cm, dat is dus goed te doen ?
-
Ja hoor Biem. Het werkt al een paar jaar prima. De binnen cirkel zijn standaard bogen van Fleischmann en de buitenboog is flexrail.
De rails zijn gelijmd met houtlijm, daarna geschroefd om te fixeren. Na droging van de lijm de schroeven weer verwijderd.
Groet Jaap
-
Dank je Hans. dacht al dat het idd een probleem zou worden.
door het dubbel verlijmen van de houten ondergrond kun je volgens mij ook makkelijk doorbouwen ( lijmtang er op en doorbouwen).
Kees-Jan
Kees-Jan.... ik heb gewoon gewoon alle segmenten uitgezaagd en dan per cirkel segment verlijmd. De volledige cirkel segmenten heb ik wel nog niet onderling verbonden. Dan in 1 x alle gaten doorgeboord...op die manier zitten ze overal gelijk. Vervolgens eerst de onderste segment geplaatst, demping en rail erop en proefrijden. Aansluitend 1 1x het volledige 2de segment over de draadstangen gepositionerd en de halfsteensovergang met her eerste segment verlijmd en zo verder. Op die manier bouw je echt omwententeling per omwenteling op en heb je geen probleem met leggen van rails achteraf.
-
Hier bouwt men een spriraal op uit trapeziumvormige delen, hoef je geen materiaal weg te gooien.
http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm (http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm)
En je kunt gewoon recht zagen.
-
Kees-Jan.... ik heb gewoon gewoon alle segmenten uitgezaagd en dan per cirkel segment verlijmd. De volledige cirkel segmenten heb ik wel nog niet onderling verbonden. Dan in 1 x alle gaten doorgeboord...op die manier zitten ze overal gelijk. .........
Dat is het voordeel bij mijn methode. Door eerst de korte stukjes die als steun fungeren ongeveer op de hoogte aan te brengen, heb ik nooit pas problemen. Ook al zijn alle gaten al doorboord, het erover schuiven van het nieuwe segment is niet nodig.
Nog een tip overigens. Als je uit platen de segmenten gaat zagen, raad ik aan niet meer dan een kwart boog te zagen. Zo haal je meer uit een hele plaat dan als je halve bogen zou nemen.
En inderdaad ben ik van onder af aan begonnen met opbouw. Zie weer bijgevoegde foto. De delen die "bovenop" liggen, lagen daar als "voorraad". Deze kwamen nog van mijn oude spiraal en kon ik gelukkig weer hergebruiken.
Groeten
Olav
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S_10_module_14_0.jpg)
-
Dank u voor de tips.
zoiets moet het bij mij gaan worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_nieuw_001.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_nieuw_001.gif
Klimspiraal I gaat naar -40cm onder tafelblad (kopstation) om naar het schaduwstation I te gaan
Klimspiraal II gaat naar -80cm onder tafelblad om naar schaduwstation II te gaan.
De schaduwstations zijn 1 meter diep dus met 40cm hoogte er tussen moet ik er nog wel bij kunnen.
Kees-Jan
-
houdt dus in dat je met -40 ongeveer 5 volledige wendingen nodig hebt en bij - 80 ongeveer 10 wendingen.
Enkelsporig of dubbelsporige ?
Kruipt een hoop hou in en veel rails ;D..... maar zeker te doen
Nadeel wat ik persoonlijk van korte rechte stukken tussen de bochten op een helling vindt is dat dit iedere keer een belasting geeft op de koppelingen en tot storing gevoelig rijden kan lijden.....lees ontsporen en of loskomen van de koppelingen. Mechanisme moet constant bocht..recht ...gelijk weer bocht en met een hele sleep wagons kan dit tot problemen lijden.
Bij een spiraal die volledig in een vloeiende ononderbroken doorlopende bocht licht blijft alles in een lijn en loopt soepel door en heb je dit probleem niet.... Maar als gezegd ...... dit is mijn persoonlijke mening en heb dit enkel ondervonden op mijn eerste test baantje.... kan misschien ook aan mijn koppelingen hebben gelegen maar feit is dat met een doorlopende cirkel de wielstellen en koppelingen het minst onderhevig zijn aan weerstand en storingen
-
dubbelspoor................(weg spaarpot).
Kees-Jan
-
oei oei........... inderdaad met hout en rail hoop ik dat je een aardige spaarpot hebt....... ben bij mij er ook erg van geschrokken...zit ongeveer 75 Lm rail alleen al in mijn spiraal en deze overbrugt niet zoveel als jouw intentie ;D
-
houdt dus in dat je met -40 ongeveer 5 volledige wendingen nodig hebt en bij - 80 ongeveer 10 wendingen.
Enkelsporig of dubbelsporige ?
Kruipt een hoop hou in en veel rails ;D..... maar zeker te doen
Nadeel wat ik persoonlijk van korte rechte stukken tussen de bochten op een helling vindt is dat dit iedere keer een belasting geeft op de koppelingen en tot storing gevoelig rijden kan lijden.....lees ontsporen en of loskomen van de koppelingen. Mechanisme moet constant bocht..recht ...gelijk weer bocht en met een hele sleep wagons kan dit tot problemen lijden.
Bij een spiraal die volledig in een vloeiende ononderbroken doorlopende bocht licht blijft alles in een lijn en loopt soepel door en heb je dit probleem niet.... Maar als gezegd ...... dit is mijn persoonlijke mening en heb dit enkel ondervonden op mijn eerste test baantje.... kan misschien ook aan mijn koppelingen hebben gelegen maar feit is dat met een doorlopende cirkel de wielstellen en koppelingen het minst onderhevig zijn aan weerstand en storingen
Dat wat je beschrijft heb ik niet als ervaring. Inmiddels zijn er al pakweg 500 treinpassages geweest zonder problemen. Dus mogelijk zoals je aangaf iets met de koppelingen?
Groeten
Olav
-
Zou inderdaad kunnen Olav.... een van de redenen waarom ik alles met de Roco Universeel ben gaan uitrusten maar aangezien ik de plaatst had om met ruime boogstralen te werken heb ik hiervoor uieindelijk geopteerd ( boogstralenzijn bij mij 850 en en 1000 mm ) ;D ;D ;D
-
Da's inderdaad ruiuiuiuiuiuimmmmmmmm zat. :)
Groeten
Olav
-
Zoals ik het nu zie wordt het bij mij een combinatie van de voorbeelden met de basis het idee uit Zwitserland (ivm materiaal besparing).
Planning om hiermee in december te gaan beginnen, eerst isoleren en frames bouwen.
Kees-Jan