BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Twdi op 27 January 2015, 11:45:58
-
Mijn oude locomotieven (zoals de 4372 - 4376) hebben misschien wel 25 jaar in de originele dozen op zolder gelegen.
Recent weer eens wat stroom op een stukje oude rails gezet, maar de loc's rijden eigenlijk niet meer.
Zijn er test/onderhoud handleidingen van deze loc's te downloaden zoals ik kan testen of onderhouden?
Wat is jullie ervaring na zo'n lange tijd, zijn de motoren dan echt stuk en zo ja, zijn ze te vervangen?
-
Wielen, motor en alle contacten eerst schoonmaken. Daarna de
tandwielen hier en daar een drupje olie. En dan rustig in rijden.
-
Motor en aandrijving uit elkaar halen, spoelen met wasbenzine (het vet is hard geworden) alles op nieuw olien/vetten met roco vet, eventueel gelijk nieuwe koolborstels erin. Al dan niet gelijk ombouwen naar digitaal ;). En ze lopen weer als een zonnetje (y).
-
Hallo,
Begin er dus maar mee om de loc uit elkaar te halen. :D
Na zo'n lange tijd van stilstand is meestal een goede schoonmaak van motor en tandwielen,stroomafname afdoende om het zaakje weer tot leven te wekken.
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan.
Schoonmaak: dus ook je rails hoort hierbij.
sucses
Vriendelijke groet Wim.
-
FLM locs uit die periode doen het altijd weer na een beurt als bovengenoemd.
Er is wel een site waar van veel oudere Flm modellen de handleiding is te downloaden.
Maar ik ben hem even kwijt.
Overigens waren die handleidingen wel sumier. In elk geval stond er wel met foto's op hoe een model open moest, en waar een drupje olie hoorde.
-
Die oude beestjes krijg je meestal wel weer aan de praat. Zijn onverslijtbaar. Zeker de types met rondmotor. Je moet ze zeker niet bij het grofvuil zetten!
-
Tandwielen en motor schoonmaken, alle slepers schoonmaken. Stof en pluizen uit de assen pulken (meestal is de aandrijving aan de onderkant open.
Vergeet niet om de hele motor te demonteren, vaak zit er een boel troep onder het motorschild en rond het anker.
Zorg dat je een paar gangbare kleuren isolatie tape hebt liggen. Bij de antieke exemplaren zijn de ontstoor componenten met lak geïsoleerd, en daar is meestal weinig meer van over.
-
Ik heb mijn eerste Fleischmann lokje uit 1962 na 35 jaar stilstand weer aan de praat gekregen. Daarvoor was goed schoonmaken het allerbelangrijkste. Bij mij bleef de nieuwe koolborstel hangen in het oude koolstof, waardoor er geen contact gemaakt werd. Dankzij de hulp van Hans van Kuijpers-Hobbyhuis die op het idee kwam de koolborstelhouders eerst even schoon te vijlen, kwam er plots weer leven in. Uiteindelijk moest ook het tandwiel op de motor vervangen worden omdat het vroeger zwaar gebruikte lokje onregelmatig reed, maar nu loopt ie weer subliem.
https://www.facebook.com/video.php?v=10203060908836182&set=vb.1609448454&type=3&theater (https://www.facebook.com/video.php?v=10203060908836182&set=vb.1609448454&type=3&theater)
Christoffel
-
Uiteindelijk moest ook het tandwiel op de motor vervangen worden omdat het vroeger zwaar gebruikte lokje onregelmatig reed,
Bij die oudere modellen heb ik er regelmatig eentje tussne zitten waarbij het tandwieltje los op de as zit.
De motor loopt dn goed, maar het model rijdt tergend langzaam, of helemaal niet.
Remedie: motor-as en gat in het tandwiel goed schoonmaken (het gat met een dun katoendraadje erdoorheen). Secondenlijm op de as en het tandwiel er weer op. dan bijft het weer een eeuw zitten...
-
Secondenlijm op de as en het tandwiel er weer op.
Ik zou het andersom doen. Als je de lijm op de as zet heb je kans dat het tandwiel de overtollige lijm tegen het lager schuift, en dat wil je niet vastlijmen.
Beter doe je de lijm in het gat van het tandwiel. Overtollige lijm komt er dan aan de buiten kant uit en kun je makkelijk wegvegen.
-
Helemaal gelijk.
In de praktijk doe ik het ook wel zo, denk ik.
Anders zouden al die pannekoeken muurvast zitten...
-
Ik heb hier Fleischmann modellen uit 1958 / 59. Nog voor de , pannenkoekmotor, Er zit een rechthoekige motor in. En ook deze lopen weer na een goede onderhoudsbeurt.
Gr. Bert.