BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Joost V op 29 September 2007, 09:48:21
-
Hoi,
Ik ben bijna zover... Ik heb de isolatieplaten van de gamma gekocht om te gebruiken als railbedding. En nu vroeg ik me af: plaatsen jullie de rails direct op de bedding of verven jullie de stroken voor belasten?
Alvast bedankt,
Joost
-
Dag Joost,
Zelf gebruik ik die platen ook en een deel heb ik eerst van een kleur voorzien, maar voor de rest laat ik het zo.... je ziet er niks van als je de ballast goed aanbrengt.
zie www
Christiaan
-
Is het ook geluidsdempend? net als dat onderbehang? besproken in een ander topic?
-
Hoi Christiaan,
Bedankt voor de reactie, heb gelijk even naar de www gekeken. Ziet er mooi uit...
Met wat voor verf had je de blauwe platen geschilderd? En hecht het ballast dan wel goed?
Groet,
Joost
-
Hallo Joost
Hoe dik zijn die platen,zal het ook wat zijn voor c rails
Groet,Sting
-
De platen kan je bruin verven met muurverf van bv de gamma.
Droogt snel, en de ondergrond blijft soepel.
De bedding lijmt er keurig op.
En blijft goed zitten.
Als je de stroken snijd voor de rails, zou ik wel twee stroken gebruiken, die je tegen elkaar legt, zo kun je makkelijk de bogen en wisselstraten leggen.
-
Hoi Hoi,
@Sting: De platen zijn 3mm. Ik ga Rocoline zonder bedding gebruiken en wil het lijmen met flex lijm van pipo's (latex basis geloof ik). Ik weet niet of het werkt met c-rails. Te onervaren :)
@Chris: ik heb een potje zandkleurig 'lakverf zijdeglans' van de gamma als probeersel gekocht. Acrylbasis. Is dat wat je bedoeld?
Trouwens welke lijm raden jullie aan tussen de MDF en de ondervloer?
Nog niet begonnen en zoveel vragen... ;D
Groet,
Joost
-
De verf moet lukken, maar om het goedkoper te houden zou je gewone muurverf kunnen gebruiken.
De stroken met houtlijm verlijmen.
Maak je een fout, of wil je ooit eens aan het spoor iets veranderen, dan nat maken, inweken en eraf halen.
-
Als je de stroken snijd voor de rails, zou ik wel twee stroken gebruiken, die je tegen elkaar legt, zo kun je makkelijk de bogen en wisselstraten leggen.
Dit heb ik altijd een rare methode gevonden. Het komt er dus op neer dat je rechte stroken snijdt, en die vervolgens in een boog vastplakt. Dat veroorzaakt onnnodige spanning in het materiaal.
Ik snijd mijn ondergrond altijd met de boog mee, in één stuk.
-
Kan, maar heb je veel meer afval.
Ieder zijn werkwijze ;)
-
Hoi Joost,
Bedankt voor het compliment :)
De platen heb ik gelijmd met houtlijm op de Multiplex ondergrond.
Wat betreft de verf... ja dat had ik nog ergens liggen, normale verf op terpentine basis gemend met zwarte verf.
Als je de ballast aanbrengt dan zorgt de verdunde houtlijm voor een goede hechting van het geheel, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
@Chris
Als ik een stuk los haal, dan pak ik een plamuurmes......
Christiaan
-
Hoi Hoi,
Vraagje: raak je met de houtlijm niet de dempende werking kwijt??
Groetjes,
Joost
-
@Chris
Als ik een stuk los haal, dan pak ik een plamuurmes......
Christiaan
Zolang de rails er nog niet ligt, ik ook. 8)
-
Voor de ondergrond heb ik zowel kurk als (woodlands) schuim ondergrond gebruikt.
Heb het gewoon met watervaste houtlijm op de ondergrond bevestigd.
Demping? Nul na het aanbrengen van de ballast.
Eerst verven? Nee je ballasteerd allas toch netjes vol.
Ballast verlijmen: met wateroplosbare houtlijm ( kun je de rails met veel water er toch weer uithalen).
ondergrond halveren: beste oplossing want voordat je de ondergrond plakt op de baan moet je eerst de rails (hartlijn) getekend hebben op de ondergrond dan ligt de rails tenminste in de midden.
Kees-Jan
-
Beste Forum Leden,
Ik ben ook beginner en heb C Rail zal ik deze ook moet isoleren om het
geluid te dempen,heeft iemand hier ervaring mee,
Groet,Sting ???
-
Hoi Kees-Jan,
Demping nul? Da's wel wat weinig... Komt dat door de lijmsoort?
Groet,
Joost
-
Jullie leggen de rail overal over het isolatie materiaal. Maar leggen jullie de rails dan ook vast met de spijkertjes of met dubbel zijdige tape?
Groeten,
Christoph
-
Sting, als je C rails hebt, hoef je m.i. niet aan geluiddemping te doen, je sleper overschreeuwt het rijgeluid wel :).
Volgens mij zijn er al tig dradjes over, maar nog 1 keer in het kort dan.
Houtlijm doet je demping teniet, en maakt de onder grond welke je gaat gebruiken niet meer uit.
Vastlijmen met flexibele lijm is beter, mits de ondergrond ( schuim in dit geval) er tegen kan.
Boekbinderslijm is goed te gebruiken hiervoor of de duurdere ballastlijm van Anita decor.
Schuim schilderen kan, hoeft niet, maar is wel handig, zeker bij mobiele banen, als na verloop van tijd ballast los laat, dan kijk je niet gelijk tegen het blauw aan.
Nadeel is weer dat je lij slechter hecht, hoe goed of slecht ligt aan je hechting van je verf op de ondergrond.
Ondergrond lijmen met flexibele lijm en vervolgens je sporen spijkeren/schroeven gaat je dempig ook verloren
-
Mijn C-rail ligt op kurk van Ikea en de ballast ligt vast met verdunde boekbinderslijm van Pipoos.
Door de ballast blijft de rails goed liggen zonder schroeven of spijkers (de kurk ligt ook vast met de boekbinderslijm).
Door de boekbinderslijm is de geluidsdemping zo goed als gelijk gebleven doordat de lijm flexibel blijft.
Met vriendelijke groet,
Jos
-
Christoph
Leg de rails vast met een schroefje en ringetje.
Dan ballasten, en inlijmen met verdunde houtlijm.
Dan als alles droog is, schroefje met ringetje weer verwijderen en gaatje vullen met ballast.
Dan heb je een baan liggen zonder spijkers of schroeven en ze ligt toch muurvast.
-
Chris bedankt, dit is inderdaad ook een goede oplossing.
Waar ikzelf nog niet aan gedacht had. 8)
Groetjes,
Christoph
-
Hoi Iedereen,
Welke lijm gebruiken jullie om de blauwe isolatie te verlijmen op MDF? Met behoud van demping :)
Groet,
Joost
-
Gewoon, ordinaire houtlijm.
-
Om de demping te optimaliseren; zou het iets zijn om de rails d.m.v. siliconen kit op het isolatie materiaal vast te leggen ?
Daarna ballasten.
Groet Ernest
-
...ondergrond halveren: beste oplossing want voordat je de ondergrond plakt op de baan moet je eerst de rails (hartlijn) getekend hebben op de ondergrond dan ligt de rails tenminste in de midden.
Het hangt er maar helemaal vanaf wat voor werkwijze je volgt. Als je de ondergrond legt als twee halve stroken, langs de hartlijn, dan heb je in de naad tussen die twee stroken je hartlijn weer terug.
Maar zoals ik al zei, ik leg stroken van de volle breedte, en bij dubbelspoor zelfs stroken van dubbele breedte. Daarna zet ik de hartlijnen op de ondergrond er weer opnieuw op. Werkt net zo goed, en je hoeft geen stroken te buigen.
Over de demping: als je optimale geluidsdemping wilt, dan moet je de rails los leggen op schuimplastic, en verder niks.
Alles wat je meer doet verknoeit de demping. Ik heb daar eens proeven mee gedaan. Je kunt rails los leggen op 1 cm dik schuimplastic, uitstekende demping. Lijm je de rails vervolgens vast op het schuimplastic, dan ben je al een deel van je demping kwijt. Ga je tenslotte ballasten en dat indruppelen met houtlijm, dan krijg je ongeveer hetzelfde resultaat als wanneer je de rails direct op het hout had gelijmd.
Het blijft gewoon een dilemma waar ik het echte antwoord ook nog niet op heb gehoord. De beste uitweg is het gebruik van flexibele lijm, zoals boekbinderslijm.
-
Sting, als je C rails hebt, hoef je m.i. niet aan geluiddemping te doen, je sleper overschreeuwt het rijgeluid wel :).
Volgens mij zijn er al tig dradjes over, maar nog 1 keer in het kort dan.
Houtlijm doet je demping teniet, en maakt de onder grond welke je gaat gebruiken niet meer uit.
Vastlijmen met flexibele lijm is beter, mits de ondergrond ( schuim in dit geval) er tegen kan.
Boekbinderslijm is goed te gebruiken hiervoor of de duurdere ballastlijm van Anita decor.
Schuim schilderen kan, hoeft niet, maar is wel handig, zeker bij mobiele banen, als na verloop van tijd ballast los laat, dan kijk je niet gelijk tegen het blauw aan.
Nadeel is weer dat je lij slechter hecht, hoe goed of slecht ligt aan je hechting van je verf op de ondergrond.
Ondergrond lijmen met flexibele lijm en vervolgens je sporen spijkeren/schroeven gaat je dempig ook verloren
Hallo,
Erg vriendelijk bent u wel,bedankt
Groet,Sting
-
Mijn C-rail ligt op kurk van Ikea en de ballast ligt vast met verdunde boekbinderslijm van Pipoos.
Door de ballast blijft de rails goed liggen zonder schroeven of spijkers (de kurk ligt ook vast met de boekbinderslijm).
Door de boekbinderslijm is de geluidsdemping zo goed als gelijk gebleven doordat de lijm flexibel blijft.
Met vriendelijke groet,
Jos
Kijk aan dit antwoord heb je wat,zo blijf je vragen stellen op het FORUM,,,,
Gr,Sting
-
Sting, voor de begrijpelijkheid van je reacties is het handiger als je je eigen tekst buiten het citaat zet in plaats van er in. Dus beginnen te typen na [ /quote]
-
dus zo
Sting
-
yep ;)
-
Zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/demping.gif)
Het hele spoor ligt met ballast en al in een tweede laag dempingsmateriaal.
Kees-Jan
-
@ Sting, als je mijn antwoord al onvriendelijk vond, en je vertikt het om de zoekfunctie te gebruiken, dan wens ik je nog veel sterkte op dit forum.
Ik typte ballast en lijm in en had al 5 pagina's met bevredigende antwoorden binnen 2 seconde :)
@ Kees-Jan, mooi tekening, lijkt me bewerkelijke oplossing maar wel een hele goede.
maar hoe doe je dat nu met die onderste laag isolatie, die waar dat plaatje MDf inligt ??
-
Jullie leggen de rail overal over het isolatie materiaal. Maar leggen jullie de rails dan ook vast met de spijkertjes of met dubbel zijdige tape?
Groeten,
Christoph
Op mijn onderbaan heb ik het voor een groot deel met muurgrond vastgelegd, en hier een daar een spijkertje als ik een stuk flexibele rails ging leggen.
Zo zie je maar iedereen heeft een manier...... en tja in het echt hoor je ook een trein aankomen......
groet,
Christiaan
-
@ Marty:
Daar kun je onderbehang voor nemen of iets dergelijks.
De tekening is maar een idee ( heb het zelf niet zo hoor). Maar de rails met ballast ligt zo in z'n geheel "zwevend" tov de ondergrond (als dit niet stil is).
Voor mij is de herrie die ontstaat niet zo van belang want mijn baan ligt niet in huis maar ik kan me voorstellen dat huisgenoten en buren last kunnen hebben wanneer je baan in huis (bijv op zolder) staat.
Ander voordeel van een stille baan is dat wanneer je met geluid in je treinen rijdt dit niet verloren gaat in het gebonk door de rails.
Kees-Jan
-
Kees-Jan, jouw idee met dubbele isolatie is tamelijk bewerkelijk, en ik vrees dat het ook niet echt gaat helpen. Zo'n constructie heb ik op een proefstukje nl. ook al eens geprobeerd. Het probleem zit niet in het doorgeven van het geluid naar de ondergrond, wat veel mensen denken. Het probleem zit er in dat je van het spoor een harde koek maakt door het ballasten. Daardoor wordt het geluid weer teruggekaatst naar de trein, en daar komt dan de meeste herrie vandaan.
-
Wat je ook kunt doen is de snelheid van je trein halveren, kun je er ook langer van genieten. Het verschil in geluid is fenomenaal! ;D
Ik meen het serieus hoor!
-
ik ben is op internet gaan zoeken van woodland is er speciaal band om je rails op
te leggen,Het "Track Bed" (ballastbed) van Woodland Scenics absorbeert de trillingen van de voorbijrijdende trein. te koop bij conrad,WOODLAND SCENICS BAANBED HO , misschien bekend
bij de gevorderde baanbouwers,nieuw voor mij,
Groet,Sting :P ;D
-
Kijk maar op mijn site bij het vehaal van H. Harry daar zie je dat band.
Kees-Jan
-
Hoi Kees Jan
ik heb het gezien op jouw site, maar je moet het wel weten
er staat niet bij waar het te koop is of wat het is, misschien
nog een aanrader om het er bij te zetten,ziet er mooi uit jouw
baan neem ik aan,
Groet,Sting
-
Roco heeft vroeger in ieder geval ook zo iets dergelijks in het assortiement gehad, ik weet niet of dit nog steeds te verkrijgen is.
Ik heb hier ook geen ervaring mee, dit omdat ik het geluid van de treinen wel mee vind vallen. Ik wil dit eventueel gebruiken om een soort baanlichaam te maken.
Groeten,
Christoph
-
Conrad heeft het in ieder geval in twee verschillende breedtes,
Sting,
-
Ik gebruik dat ook.
Zie mijn site bij opbouw baan.
Ik stop daar wel mee, en ga over op het blauwe spul, veel goedkoper in gebruik.
-
Dat grijze spul op mijn baan is van Woodlands en gekocht in Dordrecht bij het winkeltje.
Dat ga ik ook doen Chris. Zeker in de niet zicht delen ( ongeveer 100+ meter rails).
Kees-Jan
-
Zou die van Conrad te hoog worden voor Fleischmann Ho Profi? of toch ook de blauwe van gamma?