BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: janwynen op 25 January 2015, 20:53:50
-
Hallo,
Na bijna 1,5 jaar ben ik vandaag opnieuw begonnen met mijn modelbouwtreinen. Ze stonden op een koude weinig verwarmde kamer, licht vochtig. Ze rijden allemaal nog wel maar soms stoppen ze je ziet dan ook dat ze volledig hun spanning verliezen, alle lichtjes van de loc gaan uit. Duw je hem dan verder, dan start hij weer. Het lijkt mij steeds op dezelfde plaatsen, heb ook al eens met een doekje over de sporen gegaan. Soms helpt dit maar vaak ook niet.
Ik denk niet dat het in de motor zit, als ik de trein oppak en enkel het sleepcontactje met de wielen de rails laat raken vallen de lichtjes soms ook uit.
Iemand raad wat ik eventueel kan proberen?
Groetjes
Jan
-
Hallo Jan,
Denk dat een beetje schoonmaken met wasbenzine of alcohol best zal helpen.
Lees dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.msg3221538839/topicseen.html#msg3221538839) draadje ook eens.
(y)
-
lees eerst even het draadje, rails schoon maken met transmissie olie.
Als je dit gebruikt gebeurt er een wondertje.
Groeten, Sietse.
-
Ik zou om te beginnen de locs en rails is schoonmaken en dan kan je idd denken aan ATF om op de rails aan te brengen.
-
lees eerst even het draadje, rails schoon maken met transmissie olie.
Als je dit gebruikt gebeurt er een wondertje.
Groeten, Sietse.
Het is geen wondermiddel Sietse.... als je advies geeft dan graag het goede. Je rail goed schoonmaken is een eerste vereiste en railstaaf die geoxideerd is door vocht zal eerst gereinigd moeten worden voordat je er iets overheen smeert dat de geleiding verbetert. Dus het advies van Floris opvolgen lijkt een beter plan.
-
Je kan het wel als een wonder ervaren.
Zelf ervaar ik het ook als een soort wonder. :)
Dat is een verschil van persoon, de 1 wil weten waarom of iets werkt en de ander denkt van "werkt het", ja, "kan het kwaad", nee, doen ;) en die gaat het verschil goed merken (y)
En meldt dat als een "soort wondertje" en verteld daar enthousiast over.
-
1rst wat atf
Daarna eens met een doek schoonvegen
Lost iig de aanslag al op
-
Bij spul dat lange tijd heeft stilgestaan, zou ik toch de neiging hebben eerst rails, wielen en stroomafnemertjes schoon te maken en dan te kijken of er nog ATF nodig is.
-
Inderdaad eerst wielen, stroomafnemers en rails grondig reinigen. Rails i.v.m. oxidatie behandelen met railgum.
Als alles naar behoren loopt, een klein beetje ATF aanbrengen.
Gerrit
-
Je kan het wel als een wonder ervaren.
Zelf ervaar ik het ook als een soort wonder. :)
Dat is een verschil van persoon, de 1 wil weten waarom of iets werkt en de ander denkt van "werkt het", ja, "kan het kwaad", nee, doen ;) en die gaat het verschil goed merken (y)
En meldt dat als een "soort wondertje" en verteld daar enthousiast over.
Rene, zie de reactie's na jou.... dat bedoelde ik.
-
Beste Ronald, als jij graag wild poetsen mag je dat zelf weten.
Maar ik poets liever niet.
Ik heb al diverse tests gedaan.
Ik had nog oude lima rails op zolder, die daar al 20 jaar lagen.
Heb er een ovaal van gemaakt.
Oude lima lok er op, die ook al 10 jaar niet meer gereden had.
En dan raad je het al, die wil bijna niet meer rijden.
ATF op de rails, die dus niet zijn schoongemaakt.
De lok de eerste 2 rondjes even helpen.
Daarna begint de lok al als een zonnetje te lopen.
Je gelooft het bijna niet, maar toch is het zo.
Ik gebruik ATF ook al op de stroom afnemers, motor as, fietsverlichting, zaklamp :o
Na het aan brengen kun je nog wel even met een poetswagon rijden, om het laatste vuil eraf te halen.
Maar doe echt niet te veel meer, de loks en wagons doen de rest. (y)
Groet, Sietse ;)
-
Sietse..... Eerst reinigen alvorens je die troep gaat gebruiken.
Of ga je ook eerst eten voordat je je handen wast na een toilet bezoek.
-
wat is ATF
-
Zitten slapen de laatste tijd ::) ;D
Kijk hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.0.html) eens. (y)
-
Steef
hetr is geen troep
er zitten middelen in om de electrische geleiding(ivm electronica in de bakken) te bevorderen
en als er iets heel gevoelig is voor troep,een automaat bak
Zelfs de wielen van wagons en loc tenders worden scho(oner) van dit spul
-
Jongen, als jij dat wil gebruiken, doe dat dan vooral.
Neem eerst de moeite te lezen wat ook ik weer schreef:
...................Eerst reinigen!!!!!.......................
-
Maar met mijn kennis van nu zou ik ook eerst een drupje ATF aanbrengen, uitrijden en dan reinigen.
Ik heb ook eerst gereinigd maar het 2e stuk na gebruik gereinigd en dan wordt het zelfs schoner.
Vreemd spul maar voor een student een leuk afstudeer onderwerp; Waarom werkt het en waardoor?
-
Nou, dat lijkt me niet zo moeilijk. Het superdunne laagje olie zorgt ervoor dat er geen lucht bij de railstaaf komt. Die kan daardoor niet meer oxideren. Zodra de oxidatielaag dus is verwijderd en beschermd is door de microscopisch dunne laag olie, zorgen de stroomgeleidende aditieven ervoor dat overal keurig stroom kan worden afgenomen. Doordat het ook op de wielen komt, herhaalt zich daar het proces. Zo zijn beide geleiders dus voorzien van een anti oxidatie laag en zorgen die stroomgeleidende aditieven aan beide kanten ervoor dat de stroomafname optimaal is.
Ben ik dan nu afgestudeerd?
-
Zelfde principe als grafiet dusch (waarmee de rails van Rhenen en Oosterbeek sinds de tt 175 jr spoorwegen mee zijn uitgerust en waarmee we op Rijswijk storingsvrij , zelfs hikvrij hebben gereden na een stofzuigersessie van Superscone RobbertJan ;) ).
Maarre Prof Dr Ir Tomasso, even weer met beide benen op de rails; moeten die rails nu wel of niet ontdaan worden van oxide? Dat is nu een beetje het springende punt...
-
Nou Weet ik niet wat je voor den arbeid doet Gert. Maar het is normaal
dat je eerst alles schoonmaakt, voor je met opbouwen begint. Het vuil
laten zitten en er een nieuw goedje overheen smeren geeft later toch weer
gedonder. Zo werkt dat met zo'n beetje alles wat bewegende delen heeft.
-
Ook voor Steef, ga dan maar lekker poetsen als je dat zo graag wild.
Tomasso, jij bent meer dan geslaagd.
Gert, je hoeft de oxidatie laag er niet af te halen, dit doet de ATF wel.
Groet, Sietse
-
...een hoop zijn er weer met het verkeerde been uit bed gestapt als ik zo de reacties lees...misschien eens wat meer tijd buiten verblijven ipv continue mensen afzeiken op dit forum... (y)
-
Ook voor Steef, ga dan maar lekker poetsen als je dat zo graag wild
Dat zal ik ook zeker doen... En ook geen ATF op de rail of wielen gebruiken.
Maar daar kom je vanzelf wel achter...
-
Ervaringen in het gewone leven leiden ertoe dat ik Steef's standpunt onderschrijf; eerst poetsen dan (iets als) ATF. ATF zal wat met corrosie doen, maar ik vermoed dat eerst poetsen dan ATF op de lange duur beter werkt. Oxide is een ruwe laag, waarom zou het geen schade aan wielen toebrengen zolang het nog niet van de rails gereden is? Wondermiddelen geloof ik niet zo in, dan had in de 18e eeuw Haarlemmerolie ons contactprobleem al opgelost.
EDIT: Steef, dit was al mijn aanpak.
@BAD-AURA; nee geen verkeerd been, maar een onvolledig of ondoordacht advies kaan meer schade opleveren dan gedacht. De adviseur is echter na zijn (verkeerde) advies echter op geen enkele manier verantwoordelijk voor de gevolgen en de geadviseerde blijft met brokken zitten
-
Dat vermoeden had ik bij jou al Gert.
Bad aura, ik zie nergens geen afzeiken. Zelfs niet met bril....
-
Begrijp het niet verkeerd, ook ik maak in het gewone bestaan eerst schoon en smeer dan iets erop.
Maar hier ben ik dus geklopt. Na jaren in de kast te hebben gelegen een set Piccolo neergelegd en eerst netjes met wasbenzine schoon gemaakt . Drupje ATF en gaan met die banaan. Zelfs het minitrix kofje kroop gemakkelijk rond. Bij de uitbreidingsset heb ik dus eerst een drupje ATF gesmeerd met een analoog 212 rondgereden tot dat ook zonder haperen ging en daarna met wasbenzine gereinigd. De rails waren schoner dan die van het eerste stuk. Eerst zeep op de hand en dan wassen ;D
Dus daarom eerst even inrijden , dan schoonmaken en dan opnieuw een drupje ATF en je kunt lekker doortuffen.
-
Luit, helemaal mee eens. (y)
Zo doe ik het ook.
ATF op de rails.
In rijden met lok en wagons.
Daarna wasbenzine op een vilt, die ik onder een wagon heb gemaakt.
Enkele rondjes rijden.
Drupje ATF op de rails aan brengen, en rijden maar.
Nu al 4 weken brand schone wielen en rails.
Het vilt wat ik gebruik komt uit lagers, dit gebruiken wij om lager huizen stof dicht af te sluiten.
Ook ik heb diverse proeven gedaan met oude rails, met hetzelfde resultaat als Luit.
Groet, Sietse. ;)
-
Yes, eindelijk ergens voor geslaagd!
Maarre, hier een waar woord van Prof Dr Ir Ds Hc Tomasso, Steef heeft gelijk ;D