BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: 1200blauw op 25 January 2015, 12:31:49
-
Dat gebeurde allemaal rond 1969-'70 en nog iets later. Mijn vraag is eigenlijk toegespitst op Plan E, maar breder trekken mag wat mij betreft ook: welke combinaties kwamen voor? Een paar weet ik er, dus die heb ik ingevuld, maar verder?
- zonder vignet, zonder banen, zonder computernummers? JA
- zonder vignet, zonder banen, met computernummers?
- zonder vignet, met banen, met computernummers? NEE
- zonder vignet, met banen, zonder computernummers? NEE
- met vignet, zonder banen, zonder computernummers?
- met vignet, zonder banen, met computernummers?
- met vignet, met banen, met computernummers?
- met vignet, met banen, zonder computernummers?
- met vignet, met banen, met computernummers? JA
De vignetten zijn in 1969 aangebracht. De reclamebanen vanaf 1969 tijdens revisies (tot ca. 1973). Er zijn foto's van stammen met (al dan niet gevulde) reclamebanen en zonder, door elkaar, alles met vignet.
Hoe zat dat met de computernummers? dat kan ik op de foto's niet goed zien.
-
Computernummers kwamen er in 1968 op. Vignetten en reclamebanen zijn van daarna.
dirkjan
-
Dank je dirkjan. Combi's van wel vignet maar geen computernummer kan dus niet voorkomen?
Hoe zijn die computernummers eigenlijk aangebracht, ineens, zoals de vignetten, of tijdens revisies, zoals de reclamebanen? Ik stel me met die vignetten voor dat dat "even een nachtje stickers plakken" is geweest oid, maar dat gaat voor die nummers niet op lijkt me.
-
Reken maar dat de vishaken bij regulier onderhoud geplakt werden, en niet even in een 'nachtje' :)
Er staat een mogelijkheid dubbel trouwens :p
Aanvulling:
> Juni 1968; Aanbrengen van Reclamebanen en NS-Embleem op 36 rijtuigen (Alleen plan E)
> September 1968; Aanbrengen NS-Embleem (Al het getrokken materieel)
> December 1968; Aanbrengen van Reclame banen en indien nog niet aangebracht ook het NS-Embleem (Plan E)
> December 1969; Aanpassen van 1 proefrijtuig tbv Dieselbedrijf
> Mei 1970; Aanpassen 19 rijtuigen tbv Diesel bedrijf
De exacte wijziging naar computernummer vind ik zo 123 niet, maar 12 December 1968 worden de wijzigingen nog genoemd met het oude nummer, wijzigingen van 24 December 1968 worden bij computernummer genoemd.
Voor alle wijzigingen geldt aanpassingen uitvoeren bij onderhoud in de lijnwerkplaats, dus dat heeft allemaal wel even geduurd.
-
Internationaal materieel moest voor 1 mei 1969 vernummerd zijn. voor binnenlandse rijtuigen was de STREEFdatum 31 oktober 1979
J.W. Sluiter in Op de Rails november 1967.
Dirk
-
streefdatum 1979? Bedoel je niet 1969...?
Hoewel er begin jaren zeventig nog een aantal blauwe Blokkendozen liepen die (wegens de naderende afvoer) toch geen comp.nr's meer kregen.
grtz,
Wim
-
Internationaal materieel moest voor 1 mei 1969 vernummerd zijn. voor binnenlandse rijtuigen was de STREEFdatum 31 oktober 1979
J.W. Sluiter in Op de Rails november 1967.
Kijk, dat is een duidelijk antwoord (ervan uitgaand dat het 1969 moet zijn natuurlijk).
Reken maar dat de vishaken bij regulier onderhoud geplakt werden, en niet even in een 'nachtje' :)
Er staat een mogelijkheden dubbel trouwens :p
Aanvulling:
> Juni 1968; Aanbrengen van Reclamebanen en NS-Embleem op 36 rijtuigen (Alleen plan E)
> September 1968; Aanbrengen NS-Embleem (Al het getrokken materieel)
> December 1968; Aanbrengen van Reclame banen en indien nog niet aangebracht ook het NS-Embleem (Plan E)
> December 1969; Aanpassen van 1 proefrijtuig tbv Dieselbedrijf
> Mei 1970; Aanpassen 19 rijtuigen tbv Diesel bedrijf
De exacte wijziging naar computernummer vind ik zo 123 niet, maar 12 December 1968 worden de wijzigingen nog genoemd met het oude nummer, wijzigingen van 24 December 1968 worden bij computernummer genoemd.
Voor alle wijzigingen geldt aanpassingen uitvoeren bij onderhoud in de lijnwerkplaats, dus dat heeft allemaal wel even geduurd.
Hoe moet ik bovenstaand lijstje duiden? Waar komt het vandaan? Als dat is uitgevoerd zoals beschreven dan zou onderstaande foto niet mogelijk zijn geweest. Ik weet uit een bron die ik zelf vrij betrouwbaar vind dat reclamebanen werden aangebracht tijdens revisies. Die moeten natuurlijk ook afgeplakt en gespoten worden, dus dat doe je niet zo snel als een vignet ("even een stickertje plakken").
De foto en het bijschrift komt uit het archief van Edward Bary:
(http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/elocs/loc_1100/EB19710105-00000%20Vlist%20(Es%20%20-%20e-loc%201125,%20tr%20241%20uit%20Asd%20b%20a).jpg)
E-loc 1125 met trein 241 uit Amsterdam heeft onder winterse omstandigheden zijn eindbestemming Enschede op tijd bereikt. Foto: Peter van der Vlist, 5 januari 1971.
Hier zien we duidelijk rijtuigen mèt en zonder reclamebanen door elkaar, in 1971. Dat klopt dus met mijn eerdere bron. Ook in boeken vind ik vergelijkbare foto's terug. Dit beeld of het rijtuig is dus geen uniek exemplaar.
-
Het lijstje van thom betreft de uitgiftedatum van de betreffende constructiewijzigingen.
Mvg,
Robin
-
Hoe moet ik bovenstaand lijstje duiden? Waar komt het vandaan? Als dat is uitgevoerd zoals beschreven dan zou onderstaande foto niet mogelijk zijn geweest. Ik weet uit een bron die ik zelf vrij betrouwbaar vind dat reclamebanen werden aangebracht tijdens revisies. Die moeten natuurlijk ook afgeplakt en gespoten worden, dus dat doe je niet zo snel als een vignet ("even een stickertje plakken").
Bij het aanbrengen van reclame banen heb inderdaad een leesfoutje gemaakt, die werden alleen aangebracht door de werkplaats Haarlem, dus dat zal inderdaad bij revisie geweest zijn.
Waarom zou de foto niet mogelijk zijn, hij is de data van alle wijzigingen dus alles kan aanwezig zijn of moet nog aanbracht worden?
-
Inderdaad is dat fout; het jaartal moet 1970 zijn. Typefoutje, excuus.
Dirk
-
Bij het aanbrengen van reclame banen heb inderdaad een leesfoutje gemaakt, die werden alleen aangebracht door de werkplaats Haarlem, dus dat zal inderdaad bij revisie geweest zijn.
Waarom zou de foto niet mogelijk zijn, hij is de data van alle wijzigingen dus alles kan aanwezig zijn of moet nog aanbracht worden?
Al die wijzigingen zijn uitgesmeerd over vele jaren. In het toenmalige tijdschrift Het Openbaar Vervoer werd dit maandelijks gedetailleerd gemeld dankzij een "spion" binnen de Haarlemse muren. Als je de moeite neemt die door te nemen vind je zondermeer de data van de eerste en de laatste behandeling; maar je bent dan wel even bezig.
Dirk
-
Waarom zou de foto niet mogelijk zijn, hij is de data van alle wijzigingen dus alles kan aanwezig zijn of moet nog aanbracht worden?
Omdat ik ervan uitging dat in de door jou genoemde maand alles werd uitgevoerd. Inmiddels weet ik dat je bedoelde de uitgiftemaand van de CW. Vandaar ook mijn vraag hoe ik de data moest duiden. Het is me inmiddels duidelijk.
Ik vraag nog even stug door hoor, voor mijn beeldvorming.
Ik zie wel de combi van Plan E's mèt computernummers, mèt vignet en zònder banen terug op foto's, maar Plan E's met het oude nummer, zonder reclamebanen, maar mèt vignet bijvoorbeeld, kan dat ook? Of werden computernummers en vignet wèl ineens aangepakt?
Märklin heeft ooit een Plan E B6600 uitgebracht met vignet en zonder reclamebanen. Aan dat model klopt een heleboel niet, maar was het op dat punt wèl een werkelijkheidsgetrouwe weergave, of niet?
-
Voor zover ik het mij herinner werden de computernummers in een veel hoger tempo aangebracht dan de banen en de vignetten.
Dirk