BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: sneek op 24 January 2015, 14:06:56
-
Aral op een plaatje.
De modelspoorfirma's brengen heel wat ketelwagens uit in model. Soms natuurgetrouw meestal fantasie om maar zoveel mogelijk varianten te kunnen uitbrengen.
De vierassers met zwenkbare assen en ARAL-opschriften van Brawa in tijdperk 3 is zo'n discutabel model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2276.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2276.jpg)
Zeker, de wagen klopt, maar lang niet alle wagens van Aral waren blauw. Storender dan de kleur zijn de opgedrukte Aral-logo's. Zeker in de jaren vijftig en zestig waren de ketelwagens die werden verhuurd aan de oliemaatschappijen voorzien van losstaande firmalogo's die in houders aan de ketel waren bevestigd.
Dat moet er in H0 dus ook op dese wagen, tijd voor een klein pimpklusje!
Na een weatherbeurtje, waarbij de wagen al niet meer zo storend knalblauw was, werd besloten wapenschilden te bestellen van AW Lingen (www.awlingen.de). Deze kleinseriefabrikant levert schilden voor verschillende maatschappijen. Zo zijn er ovale van Esso en ook die vierkante van ARAL. Het bestelnummer is 311.
Gassner levert opschriften voor ketelwagens en in hun setje G349 zitten ook ARAL-opschriften.
Nadat de gedrukte opschriften op de ketel van de Brawa wagen voorzichtig zijn verwijderd worden de schilden in elkaar gezet volgens de beschrijving op de site van AW Lingen: http://www.awlingen.de/bauteile-des-aw-lingen/bauteilefuer-kesselwagen/311-kesseltafeln-aral/
In de ketel worden aan elke zijde uit de hand vier 0,8 mm. gaatjes geboord en nadat de schilden een kleurtje hebben gekregen (achterzijde en houders donkergrijs, voorzijde ARAL-blauw) en de watertransfers voorzichtig zijn opgebracht, kunnen de borden worden gemonteerd.
Tenslotte de transfer nog even met weekmaker bestrijken en de wagen lijkt een stuk echter!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2277.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2277.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2278.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2278.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2279.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2279.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2280.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2280.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2281.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2281.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2282.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2282.jpg)
Grtz,
Wim
-
Fraai! :)
-
Ik zeg hetzelfde zeer fraai gemaakt (y)
Eric.
-
Netjes
-
Vervolgens is Esso aan de beurt 8)
Het ten onrechte door Brawa opgedrukte logo wordt met een wattenstaafje aceton weggepoetst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2315.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2315.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2316.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2316.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2317.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2317.jpg)
Grtz,
Wim
-
Prachtig Wim! Ziet er zeer fraai uit.
Zo wil ik graag uit een Fleischmann ketelwagen een lichtgrijze 'Chevron' variant maken uit tijdperk IV.
Zijn daar ook setjes van? Enig idee. Anders wordt het zelf fabrieken ben ik bang.
Doel op dit model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_18_7_79_chevron.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_18_7_79_chevron.jpg)
Jeroen
-
Schitterend!
Zo zien de ketelwagens er een stuk realistischer uit! (y)
Goede link om in de gaten te houden.
Gerard
-
Jeroen,
Als ik de site bekijk zijn er (nog) geen Chevron-borden verkrijgbaar bij AW Lingen.
hier staan de verkrijgbare delen:
http://www.awlingen.de/bauteile-des-aw-lingen/bauteilefuer-kesselwagen/
Maar je kunt Jochen Leisner altijd even per mail tippen ;) ketelwagens worden er een stuk realistischer van (y).
Grtz,
Wim
-
Zijn daar ook setjes van?
Jeroen,
Als jij de afmetingen hebt, kan ik met Jochen wel ff overleggen. En de decals natuurlijk :-)
Alleen... Welk model wil je hiervoor gebruiken?
dirkjan
-
Poeh heejh, moeilijk om een gangbare maatvoering te geven.
Ik heb werkelijk geen idee? Op het model heb ik het schild 15 mm( lengte) bij 12mm(breedte) gegeven. Zo te zien aanvaardbaar.
Het logo heb ik in Illustrator bewerkt als vector bestand. Deze is trouwens ook te vinden op het internet als AI (Illustrator) bestand.
Als 'slachtoffer' heb ik het model van de gangbare Fleischmann ketelwagen gekozen, uit de 5400 serie. Die nog volop verkrijgbaar zijn. Op beurzen voor nog geen 15 euro de stuk.
Uiteraard zal ik veel concessies moeten doen en klopt misschien de maten van de ketel ook niet helemaal met het voorbeeld.
Maar goed, in mijn ogen is het een acceptabel model . De laddertjes zouden eigenlijk geëtst moeten worden om op het model te monteren.
Op het Fleischmann model heb ik deze weggeknipt, want deze zit in het midden. En dat is onjuist. Weet iemand trouwens de nummering van deze Nederlandse ketelwagens?
testje: (kleur van de ketel is niet correct. Deze had ik nog liggen om tot 'Bonnetje' om te bouwen. Humbrol 196 satijn lijkt de goede kleur voor de Chevron ketelwagen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chevron_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chevron_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_18_7_79_chevron.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maastricht_18_7_79_chevron.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chevron_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chevron_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chevron_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Chevron_3.jpg)
Jeroen
-
(y) Jeroen. Geëtste laddertjes voor ketelwagens kun je o.a. hier vinden;
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62959.msg3221538348.html#msg3221538348
Grtz,
Wim
-
Jeroen,
Chevron had in de jaren 70 in de basis twee typen wagens, aan de hand van de remmen lijkt het me een wagen op je foto die lijkt te komen van de serie 072 2 123 t/m 136. 36m3, lob 8,69m, rs 4,5m, rem: O-GP "S". Dus een flink grote ketel, maar het onderstel klopt op details na, redelijk.
Ik zou de plaat met de chevron opschriften meer in de vorm van 1:1 afmetingen inschatten op 1x1,2m (vierkant met een punt eronder). In het Utrechts archief vind je de tekening van de wagen (tekening nummer PM 3441). Misschien dat de afmetingen daar op staan.
dirkjan
-
@Sneek, dank. Je linkje had ik al eerder gevonden. Ik ga eens op mijn gemak even rondneuzen.
@Falkenberg.
Top! Deze info is zeer bruikbaar. Ik weet dat de SHM in de jaren 70 twee waterwagens van het type 'Uerdingen' (geschonken van diezelfde firma Chevron) in dienst had.
En dus deze bovengenoemde type ketelwagen met grote ketel. Ik zal het Utrechts archief eens raadplegen. (y)
Hoorn 1976. (even geen idee wie de fotograaf is/was)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hsm_waterwagen_Hoorn1976.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hsm_waterwagen_Hoorn1976.jpg)
Jeroen
-
Dat zijn geen Uerdinger (want te hoge frameplaten), maar 1948 in Polen gebouwde 24m3 wagens, afgeleid van de 'Einheitsbauart', met de nummers 21-84-070 2 125/126 oftewel de SHM 102/103. Misschien staan de Chevron platen nog wel ergens bij de SHM weg te roesten..
dirkjan
-
hallo,
Zie toevallig dit item.
Ik heb ook deze week de bouw van de chevron ketelwagen afgerond.
Dit naar voorbeeld van de grote ketel (2-assig) van het utrechts archief.
Ik heb de opschriftenborden inclusief logo gemaakt in paint.
je mag er gerust een kopie van mij hebben.
dat hoor ik dan wel
groeten jandcargo
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03227_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03227_1.jpg)
-
nu dus het plaatje.
De tekst is normaal goed leesbaar.(ik wel met bril hahaha)
trouwens die 2 kleine ketels nodigen ook uit tot nabouwen.
Heeft iemand nog een plaatje van de opschriften?
Ik wil ze dan wel de opschriften wel in model maken en krijg je ze evt retour in 1:87
Wat zouden de afmetingen van de ketel zijn?
hoor het wel
groet jandcargo
-
Zeer fraai Jan! (y) ( je hebt een pb)
Welk onderstel heb je hiervoor gebruikt? Lima? De bovenbouw lijkt op die van een SBB Roco ketelwagen?
Ben zeer benieuwd naar de mogelijke tekeningen die je waarschijnlijk in bezit hebt? Dan kan ik dit project voortzetten.
Op de vraag naar de gegevens van de 'kleine' Chevron ketelwagens zoals op de afbeelding, kan ik je verwijzen naar:
http://www.nmld.nl/nl/object/1186 (http://www.nmld.nl/nl/object/1186)
Hier staan ook de historische gegevens bij.
Jeroen
-
Fraai! :)
Het model is eigenlijk een wagen voor teertransport, en dus niet geschikt voor het vervoer van brandbare vloeistoffen. Maar soms moet je een oogje dichtknijpen, helemaal als je ziet dat Brawa het niet zo nauw neemt met de Sondermodelle Messe 2015; een hele rits van deze wagens als puur fantasiemodel in de kleuren en nieuwe logo's van allerhande raffinaderijen...
-
hier een decent vervuild twee-assertje van Esso met de aangebrachte schilden onderweg naar een lokale olieboer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1525_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1525_3.jpg)
grtz,
Wim
-
Geweldig, en een mooie aanwinst! Dat is je dan goed gelukt. (y)
Jeroen