BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Piet K op 21 January 2015, 19:12:33
-
Heren,
Heb sinds kort een groene Fleishmann 4472 met op het motorschild een blokje voor een nem 651 decoder.
Het probleem is dat alle aansluitdraden los waren en ik al verschillende mogelijkheden geprobeerd heb, maar het lukt nog niet om het stel digitaal te laten rijden.
De printbanen zijn ook moeilijk te volgen, dus ik kom er niet echt uit en wil de boel ook niet beschadigen.
Mijn vraag is dan ook:
Heeft iemand een of meerdere foto's van de originele aansluitingen of eventueel een tekening hoe een en ander aangesloten moet worden?
Heb hier al rond gezocht maar ben nog niets tegen gekomen.
Het betreft dus de al digitaal voorbereide versie met een klein 651 blokje op het motorschild zelf.
Groet, Piet
-
Voordeel van NEM is dat het genormeerd is ;D
Dus krijg je deze aansluitingen (http://www.morop.eu/de/normes/nem651_d.pdf)
-
Belangrijkste is om erachter te komen in welke richting de decoder erin gestoken moet worden. Vanaf dat punt kan je verder gaan met de overige bedrading, op basis van het stekker diagram van NEM 651.
-
Meest logisch lijkt me links pin 1 omdat op een decoder over het algemeen de componenten op de bovenzijde zitten en zo dus van het motorschild afzitten. Prik je de decoderr er verkeerd in rijdt de loc niet maar gaat er ook niets kapot.
Maar met een multimeter makkelijk te checken. Pin 1 en 2 gaan direct naar de motor.
Gewoon even meten of je vanaf de koolborstels verbinding hebt naar pin 1 en 2.
-
Denk, dat ik mijn vraag niet geheel juist gesteld heb?
De bedrading van de decoder aansluiting is geen probleem, maar alle bekabeling van af de lok zelf naar het motorschild moet nog gemonteerd worden, en hier kan ik in het geheel niets over vinden.
Dus eigenlijk simpel gezegd, waar soldeer ik de rode en de zwarte draad die van de print afkomen ergens op het motorschild?
-
En de geel en de witte draad voor de verlichting natuurlijk?
-
Piet, www.floodland.nl/aim/. En dan digitaal.
Gr Hans
-
Dat is helaas het oude analoge motorschild, de digitale versie is heel anders en zit vol met printbanen en op gesoldeerde diodes en weerstandjes.
Dit is een heel ander schild.
-
De rode en zwarte draad van de decoder gaan naar de railaansluitingen. Rood op rechts en zwart op links.
De motoraansluitingen zijn de oranje en grijze draad. Die gaan naar de koolborstels.
De gele en witte draad gaan naar de verlichting.
Meer is het niet.
-
Het principe blijft hetzelfde. Of zie ik iets over het hoofd? En 1 plaatje maakt meestal duidelijker dan 100 geschreven woorden. Kaal maken aansluiten, klaar.
Gr Hans
-
Precies. In elke decoderhandleiding vindt je wel het plaatje hoe de decoder aangesloten zit. Daaruit kan je dan wel het bedradingsschema afleiden.
-
multimeter en pinnen meten
Maar de motor aansluiting zit toch direct op de stekker
scheelt weer 2 draden van de 7
spanning op de wielen en je hebt de andere 2 ook
blijft de verlichting over
-
zal morgen een foto plaatsen
-
Piet,
Hier staat het toch gewoon netjes met de kleuren en de functie van de aansluiting, dus spanning. motor licht voor en achter
http://www.morop.eu/de/normes/nem651_d.pdf
Groetjes
-
Hierbij de plaatjes, betreft het motorschild, waar ergens de draadjes komende van de lange print van de bak moeten komen. kan de printbanen vrijwel niet volgen omdat er (waarschijnlijk dioden) tussen gesoldeerd zitten.
Wie heeft een foto van hoe het origineel moet zitten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010621_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010621_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010624_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010624_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010623_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010623_1.jpg)
-
die stekker ,daar gaat je decoder stekker toch in
-
soldeer de draden zoals op foto aangegeven, dus rood,zwart,geel,wit.
succes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010621_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010621_3_1.jpg)
-
Als er iets simpel is om op het motorschild is het wel het volgen van de printbanen. ;D
Gaan van de decodersteker direct naar een contact vlakje. Hoe moeilijk kan het zijn?
Zijn er tenslotte maar 4 die van belang zijn. Die naar de motor heb je niets mee te maken. Die verbindingen heb je al. ;)
Samen met de meerdere keren genoemde aansluitingen van de decoder is het echt een fluitje van een cent om aan te sluiten. Gaat tenslotte maar om 4 draadjes. (y)
-
Hoi Eric,
Dat dacht ik dus ook dat het simpel was, heb het dan ook zo aangesloten, zoals op de tekening, maar het werkt niet, ben weer aan het meten geslagen en de zwarte aansluiting zit niet goed, nu denk ik dat deze naar boven moet.
Mocht dit niet lukken, dan knip ik de stekker maar van de decoder en soldeer alles direct op zijn plek, niet zo fraai en origineel, maar wellicht wel veel effectiever.
-
Zonder enige ervaring een brainfart (kan dus ook onzin zijn!) van mij:
Moet die zwarte draad niet 1 eilandje naar boven (bij het schroefje) ?
Zwart is toch een stroom afnemer draad ?
Moet die dan niet aan het chassis bij Fleischmann ?
-
Dat is het inderdaad , nu daar gesoldeerd en het werkt. Geen idee wat eronder op het soldeerpunt aangesloten heeft gezeten, maar laat het zo maar, dus zonder stekker.
Bedankt allen voor de info.
Piet
-
Even een tip.
Gebruik de interface niet maar maak alleen verbinding met de kool borstel via de grijze en oranje draad.
100% gerandeerd dat na verloop van tijd de licht of andere draden afbreken door het draaien van het draaistel in de Fleischman oplossing.
Gewoon een draadjes dekoder gebruiken!
Peter Kramer
-
Heb nu een Lenz decoder ingebouwd zonder stekker, maar nu gaat bij het rijden, bij elke stap de front/sluit verlichting aan/uit, maar vermoed dat dit aan de decoder ligt.
-
Ja en nee.
Dit is een typisch verschijnsel al de decoder en centrale niet op hetzelfde aantal rijstappen staat.
Zorg dat ze allebei op 28 stappen staan en dat is over.
-
@Piet, cv29 even controleren m.b.t. rijstappen.
Hier nog een link: kan je bit/dec lezen:
http://atw.huebsch.at/Software/bincalc.htm
Suc6.
wil.
-
Mocht je de Duitse taal niet machtig zijn dan hier een Nederlandse versie:
http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=decoder-configuratie
-
Dat is een handige calculator voor cv 29.
Ga dit ook eens op mijn Roco TEE proberen, hier lukt het ook niet om het stel op 28 rijstappen te krijgen ( mijn centrale staat ingesteld op 28 stappen). Als ik de TEE terug zet in frabrieks stand , met cv 1 =3 dan heeft het stel wel 28 rijstappen en als ik hem dan op een ander lok adres programmeer, staat hij weer automatisch op 128 rijstappen, heeft iemand hier toevallig ook ervaring mee??
Wat de Lenz decoder betreft deze staat inmiddels op 28 stappen, maar het licht gaat om de rijstap aan en uit, wat dit is , blijft mij een raadsel
Gr Piet
-
28 of 128 stappen is ok. DCC kent maar 28 stappen. Intern kan de decoder dat verfijnen naar 128 stappen.
Wat de Lenz decoder betreft deze staat inmiddels op 28 stappen, maar het licht gaat om de rijstap aan en uit, wat dit is , blijft mij een raadsel
Mijn eerdere antwoord:
Dit is een typisch verschijnsel al de decoder en centrale niet op hetzelfde aantal rijstappen staat.
Zorg dat ze allebei op 28 stappen staan en dat is over.
Geen raadsel dus. Je hebt nu wel je decoder op 28 stappen staan maar je centrale staat nog steeds op 14 stappen. Zet die ook op 28 en je "probleem" is opgelost.
-
Dat ga ik van het weekend eens proberen, zal eerst eens bestuderen hoe de centrale anders ingesteld moet worden, ben nog een leek op dat gebied.
Maar dank voor de informatie.
-
En wat voor centrale heb je?
-
Heb de Uhlenbrock intellibox.
Heb deze inmiddels op 28 stappen staan, maar zowel de fleischmann als de Roco TEE blijven problemen geven. Heb in vrijwel al mijn treinen Uhlenbrock decoders, had deze in eerste instantie ook in de fleischmann plan V, maar had hier ergens op het forum gelezen dat dit niet echt ideaal was ivm een andere khz uitgifte, daarom heb ik een Lenz geplaatst, maar blijf nu dus ondanks alle instellingen problemen houden. Kan de Lenz wegdoen en een Esu proberen, anders houd het op.
De Roco springt iedere keer op 128 rijstappen en dit is niet echt handig. Geen idee wat hier nu het probleem van is, rijdt wel, maar mijn koploper prog. wil alleen 28 rijstappen accepteren.