BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: wob op 27 September 2007, 23:00:02
-
Mijn V100 van Roco uit begin jaren '90 moest ook eens gedigitaliseerd worden. De ruimte in de loc is echter krap. Om die reden zie de decoder nogal eens in de cabine ingebouwd worden. Dat wilde ik niet.
Nu had ik nog een Lenz Silver Direct liggen. Volgens mij zijn er maar weinig H0-decoders kleiner dan deze. Op de foto zie je het verschil met een Locpilot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5898.jpg)
Alleen de pootjes voor de NEM-stekker waren veel te hoog.
Ik bedacht mij daarom daaraan draadjes aan te solderen en dan de pootjes af te knippen. Als het mis ging zou ik wel alle garantie kwijt zijn.
En het ging al mis bij het eerst pootje. Dat kwam bij het solderen los te zitten en ik kreeg het niet meer recht. Toen alle pootjes maar los gesoldeerd (liggen los op de foto) en op dit plekken er draadjes voor in de plaats.
Grote vraag was natuurlijk of de decoder dit overleefd had. Daarom heb om hem te kunnen testen er weer NEM stekkertjes aan gesoldeerd. Alles bleek gelukkig nog goed te werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5910.jpg)
Toen kon ik ook het mes in de V100 gaan zetten. Hier heb ik diodes, condensator en smoorspoelen al verwijderd om zoveel mogelijk ruimte te creëren. Tevens heb ik de nodige onderbrekingen op de printplaat aangebracht. Ook aan de onderzijde van de printplaat is er nauwelijks ruimte.
Om de cabine geheel vrij te houden heb een paar draden onder de printplaat door geleid naar de verlichting aan de andere zijde. Aan de zijkant was daar nog net ruimte voor naast de vliegwielen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5918.jpg)
Om de decoder te kunnen plaatsen was het ook nog nodig om wat materiaal aan de binnenzijde van de huif te verwijderen.
Uiteindelijk paste de kap er stijf op.
De verlichting aan de achterzijde is rijrichtingsafhankelijk geschakeld. Dit wordt de normale rijrichting (de machinist kijkt die kant op). Aan de voorzijde zijn front- en sluitseinen via F2 en F3 te schakelen. Als er een trein achter hangt zijn ze gedoofd. (Dat vind een enorm voordeel te opzichte van locs met een NEM-stekker waarbij de sluitverlichting altijd brandt)
Van het eindresultaat heb ik nog geen mooi plaatje. Als het allemaal lukken wil houden jullie die nog tegoed.
Groet, Bas
-
Meteen maar een plaatje, al is ie niet scherp in de diepte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5934_1.jpg)
Dit is de frontzijde. De decoder is onder deze huif ingebouwd. Ondanks dat ik hier wat materiaal weg heb moeten weghalen, is de afscherming van de verlichting nog steeds oké.
Groet, Bas