BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Catweazle op 21 January 2015, 11:45:28
-
Ik heb een viertal Fleischmann Piccolo wagons gekregen. Ik kan echter niet achterhalen welk typenummer(serie) dit is.
Iemand een idee?
(http://www.edwinbaart.nl/trein/wagon2e-1-2.jpg)
(http://www.edwinbaart.nl/trein/wagon2e-1-3.jpg)
-
De eerste lijkt op artikelnr. 8192.
FF googlen op afbeeldingen van Fleischmann Piccolo Bm of Am levert vast wel een oplossing. Succes!
-
Als je de wagennummers vermeld dan is het speuren voor je makkelijker.
-
OK laat dit dan mijn eerste bericht zijn hier... :)
Bij dit soort vraagjes kan ik behulpzaam zijn, want dit zijn modellen uit de tijd dat ik zelf ook actief was met modelspoor, spoor N.
Ik zal nog wel eens een goed voorsteltopic maken. In ieder geval heb ik bijna alles uit die nog, zowel modellen als literatuur en katalogi.
De afgebeelde wagons zijn "oldskool" Fleischmann Piccolo modellen...
De bovenste van de twee heeft nummer 8192, de modelversie stamt uit begin jaren 80, moet een Bm 235 voorstellen.
De onderste heeft nummer 8191, modelversie stamt nog uit de jaren 70, moet een Aüm 203 voorstellen.
Fleischmann had (/heeft?) de gewoonte om nummers te hergebruiken bij nieuwere versies.
Edit: ik zie nu dat de modellen ook uit hetzelfde jaar kunnen zijn, want in de katalogus 82/83 staan zijn beide precies zo afgebeeld.
De 8192 was toen al aangepast als "IC" wagen, oceaanblauwe langsdrager en nieuwe draaistellen, maar de 8191 hebben ze nog jarenlang onveranderd gelaten.
-
Hallo Edwin,
Alhoewel ik geen N-spoor hobbyist ben - 9 mm is voor mij voor h0e en h0ez - kan ik je wel (op grond van mijn Ade ervaring) op jouw vragen uitsluitsel geven.
Fleischmann typenummers e.d. ken ik niet, ik geef je daarom de vermoedelijke bouwseries van de DB. Op Google en in de eventueel beschikbare literatuur kun je dan verder zoeken.
Het eerste rijtuig is een tweede klas rijtuig met "Drehfalltüre". Ik gebruik hier maar even de Duitse benaming. Kenmerkend zijn hier de smalle vensters in de instapklapdeur. Op grond van de wagenbak gaat het hier om een rijtuig van de bouwserie Bm 233-235 en Bm 238.
De draaistellen lijken op type MD 367 waarmee de Bm 235 als enige van de genoemde type is uitgerust. Echter de Bm 235 heeft een ingeklapte treeplank - zgn. Klapptritte - die niet op het model zit. Het zijn details maar toch. Voor een Bm 235 is 200 km/u toegelaten. Deze rijtuigen werden ten tijde van de 2 Duitslanden voor de IC diensten naar West-Berlijn ingezet.
Het tweede rijtuig is nog een grotere zonderling. Zonderling is wellicht een vreemd begrip maar in de afgelopen jaren werden veel modellen op de markt gebracht die weinig binding met het origineel hadden.
De oranje streep op de wagenbak zegt dat het een 1e klasse rijtuig is. Als je goed naar het dak kijkt valt het je op dat er één luchter meer op het dak zit dan er coupés zijn.
Gezien het rooster en de raamindeling is van de wagenbak met "Schürze" van de bouwserie Avümh 111 die eerst als blauw/beige Rheingold 1962 rijtuig het leven gezien heeft en daarna in TEE kleuren als Avmz 111.1 (200 km/u) gereden heeft. Vanwege de ingebouwde klimaatregeling zitten er bij dit rijtuig geen luchters boven de coupés op het dak.
Het onderstel van het model hoort absoluut niet bij de wagenbak en is zo te zien van een standaard 140 km/u rijtuig, voor een 1e klas rijtuig uit de serie A(ü)m 202/203.
Kijk niet vreemd op dat er zoveel zaken niet kloppen. Zelfs bij de nu geproduceerde modellen wordt er vaak nog van het origineel afgeweken; in het verleden waren de modelbouw fabrikanten nog veel "creatiever".
Groet, Silvolde
-
Kijk hier eens: http://www.spur-n-datenbank.de/ , ook handig als je spullen op internet ziet en je wil de specificaties weten.
-
Ook informatief: Catawiki, http://www.catawiki.nl/catalogus/modeltreinen-modelspoor/merken/948851-fleischmann-piccolo
@Silvolde: Fleischmann hield het eenvoudig in die tijd, jaren 70.
In H0 hadden de sneltreinwagens een bepaalde bakindeling: 9 coupé's zowel bij de TEE (Avüm)als bij de gewone 1e klasse (Aüm). Dit had ook te maken met de beschikbare lengte, 264mm.
De 2e klasse (Büm) had dan 11 coupé's.
En waarschijnlijk omdat ze H0 en N op elkaar wilden laten lijken, hebben ze de bakindeling bij N ook zo gedaan! Ondanks dat ze in N wel genoeg ruimte hadden voor voldoende coupé's, want die rijtuigen waren wel op lengte.
Dit heeft mij toen echt gefrustreerd... zeker in de jaren 80 toen de piccolo wagons qua afwerking en kleurschema heel dicht bij de toenmalige IC's kwamen. Minitrix moest toen nog een inhaalslag maken.
@Carl45: interessant, die databank. Laat ook heel duidelijk dat hergebruik van nummers zien wat ik al noemde. Vooral in de 81** serie.